Instrumentendisplay kapot

Hoi Allemaal,

Gister ochtend stapte ik in mijn Octavia. en zag dat er in het display (Maxidot heet het volgens mij) een paar streepjes zaten. Deed het contact aan, Radio start op, Climatronic ook, maar de wijzers (benzine etc) en het licht in het display recht voor me bleven uit.
Probeer te starten, en hij slaat gelijk af (natuurlijk wordt de startonderbreker niet vrijgegeven).
Heb eerst zelf gekeken of er een zekering doorgebrand was, maar helaas niet.

Hierna heeft de ANWB ook nog gekeken of het electrische circuit nog goed was, en dat leek zo te zijn.
Zelf het dashboard onder ge-opend en een aantal Relais gecontroleerd en deze lijken goed te zijn.
Conclusie: Dashboard / instrumentenpaneel met computer moet vervangen worden.
Auto word morgen naar de dealer gebracht....Dan kijken wat hun conclusie is.

Ik heb niet kunnen vinden of meerdere mensen hier last van hebben gehad.
Is dit een kostbare aangelegenheid?

Hoor graag jullie ervaringen
 

Octavia32

Forumguru
Dat is geen grappige reparatie volgens mij. Succes morgen bij de garage hoop dat het allemaal mee valt.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat je geluk hebt, en bijv. de stekker van het instrumentenbord los is geraakt. (radio, climatronic zitten volgens mij bij bijna alle modellen op een andere stekker, ze zitten ook in het middendeel van het dash).

Als het niet zoiets simpels is als een losse stekker, kapotte zekering op de printplaat, zal een dealer de boel opsturen naar een specialist.

Voorbeelden van bedrijven die hier in gespecialiseerd zijn:
- KMS Apeldoorn (heeft een goede naam)
- AEC Dordrecht
- HES in Beek en Donk (regio Helmond) Hanteert zeer redelijke prijzen, en heeft sinds een paar jaar een eigen bedrijfje, ken ik ook persoonlijk en een goed en betrouwbaar adres.
 
Inderdaad afwachten wat de garage morgen zegt.

Daarnaast denk ik dat we, mocht het instrumentenpaneel kapot zijn, hem gelijk laten vervangen door een versie met Maxidot. dit hadden mijn eerdere versies ook, en het oogt toch net iets mooier.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Het is de vraag of de andere modules in de auto maxidot ondersteunen, dus dat kan betekenen dat je én een ander instrumentenpaneel moet vervangen én een module.
Je kan vast op zoek gaan naar een sloopauto met maxidot, dan kun je eventueel instrumentenbord én (als dat nodig is) de module overzetten. Dealers hebben vaak niet zoveel kennis als het gaat over zaken als achteraf minidot vervangen door maxidot. Een bedrijf als Vagtechniek heeft die kennis wel, maar als je auto niet rijdt, is dat wel erg ver weg.
 

Octavia Simply Clever

Senior Member
Het complete instrumentenblok kost ongeveer 800 euro, heb ik me laten vertellen toen het mijne is vervangen (in garantie).
Bij mij bleef de naald van snelheidsmeter staan bij 140 km/h.

succes grtz
 
Update vanmorgen.
sleepbedrijf komt aan, en auto incl display doet het gewoon.... Gister nog geprobeerd en hij deed het niet.

Hij is wel mee naar de garage. Die gaan kijken of ze kunnen achterhalen wat er gebeurd is.

Hou jullie op de hoogte
 
Zojuist contact met de garage gehad.
Er is een storing aangetroffen in het airbag systeem. Deze had alleen nietmogen leiden tot de totale uitschakeling van het dashboard of het bijbehorende communicatiesysteem.
De melding gaan ze verwijderen en kujken of het zich morgen tijdens de dag nog voordoet.

Als dit niet het geval is, kunnen ze me moeilijk verder helpen.
Morgen dus afwachten en daarna weer verder kijken. Blijf het wel vaag vinden dat de auto eerst totaal niet werkt en zich vanmorgen blijkbaaar `vanzelf` hersteld heeft..
 

Skodientje

Nieuw lid
ik heb op dit moment het zelfde probleem, vorige week auto start en slaat gelijk weer af, geen licht op het instrumenten paneel, computer aan gehangen voor uitlezen, als brand weer en start ook gewoon, andere half week later weer alles uit. Weet je nog wat de oplossing bij jou was?
 

VAG-man

Forumguru
@Skodientje LeonTas is al bijna 5 jaar niet meer actief op het forum.

Begin met uitlezen van de auto.

Trouwens ik zie dat je nieuw bent.
Op een forum is het gebruikelijk dat je je even voorstelt. Doe dit in Meet&Greet.
 

EdK

Forumguru
Slechte massa zou ook zo maar kunnen, kijk eens naar de plus en min pool op je accu of die ten eerste niet gecorrodeerd zijn en ten tweede of die wel goed vastzitten !?
 

LauClaey

Nieuw lid
Hallo, ik heb ook dit probleem sinds gisteren. de wagen heeft 4 dagen stil gestaan bij vriesweer. bij het contact aan leggen werkt het volledige instrumentenpaneel en boordcomputer niet. bij het starten start de motor voor een paar seconden en valt dan direct uit. alle zekeringen zijn gecontroleerd en zijn oké. heeft u al een oplossing gevonden?
 

LauClaey

Nieuw lid
Octaaf rijd terug :)

Donderdag heb ik de plus pool van de batterij losgekoppeld omdat de lichten bleven branden ondanks dat de schakelaar op 0 stond. de batterij was ook al zo goed als plat ondertussen. vrijdag ochtend hebben we octaaf binnen geduwd in de loods en aan de druppel lader gehangen zodat ik er de zaterdag en zondag kon aan werken en ik niet in de kou hoefde te staan. ondertussen had ik donderdag ook al het dashboard onder het stuur volledig verwijderd om de relais te controleren en de bedrading te bekijken maar dit leverde niks op. vrijdag avond voor ik naar huis ging dacht ik om toch nog eens een startpoging te doen. ik koppelde de batterij terug aan en toen ik de deur opende zag ik al het lampje branden omdat de motorkap open stond. en toen ik het contact aan draaide kwam het dashboard in leven en starte octaaf zonder enig probleem. zaterdag het dashboard terug vast geschroefd en mee naar huis gereden. nu blijft enkel nog het lampje van de airbag branden maar ik vermoed dat dit door de storing komt en de garage dit wel kan resetten. natuurlijk weet ik nu niet wat het probleem was? een slecht contact? en is dit verdwenen door in de warmere loods te staan en door het warmere weer? of was het een storing in het ECU en is dit gereset door de accu een nacht los te halen? ik weet het jammer genoeg niet.
 

VAG-man

Forumguru
Misschien een slechte accu of dynamo die de accu niet goed laad?
Feit is dat een lage accuspanning rare storingen kunnen ontstaan.
 
Bovenaan Onderaan