Inruil

van_der_P

Senior Member
Wanneer is het verstandig om je auto in te ruilen voor een nieuwe. Hoe oud en met, hoeveel kilometers ervaring.
Is misschien een leuke discussie, zeker nu onze overheid de BPM(Belasting Personenauto's Motoren) wil afschaffen, en het energielabel een rol speelt bij de prijs van een auto.

higgy

Forumguru
Pfoe, dat zal toch van geval tot geval erg verschillen hoor, en ook afhangen van wat je wilt aanschaffen. Voor de auto van mijn vrouw hanteren we de volgende 'regel': we kopen een auto met weinig km's in Duitsland (max. 30.000 km), verkopen die particulier na plm. 2 jaar, en kunnen dan met amper bijbetaling weer een vergelijkbare maar jongere auto kopen in Duitsland.

Ik denk dat als Bruin het trekt, na twee jaar inruilen interessant is.

Okki

Forumguru
Ik zou zelf aanhouden ca. 6 jaar en/of 120.000 km.
Het verschil in inruil tussen 4 en 6 jaar is niet zoveel, en je kunt dus 2 jaar langer je afschrijving doorsparen (er moet toch geld bij)

bat

Lid
Op het punt dat het onderhoud duurder wordt dan het aanschaffen van een nieuwe. Bij een benzine ergens tussen de 120.000 en 150.000 en bij een diesel rond de 160.000 - 180.000. Het is niet voor niks dat leasemaatschappijen dat als maximum-kilometrages aanhouden.

Maar eigenlijk is het afhankelijk van zo ontzettend veel dingen... wat voor auto is het, in welke staat is ie, is er een nieuw model en/of zit dat er binnenkort aan te komen, kun je een mooie deal maken met de aanschaf van een nieuwe...

Uiteindelijk is hét moment natuurlijk wanneer je verstandelijk het gevoel van je hart kunt goedpraten.

Ook ik vond het (na bijna 6 jaar in een Octavia I gereden te hebben) tijd voor weer eens iets anders. Met bijna 84.000 km op de teller en een 90.000 km beurt in het verschiet stonden er toch wat kosten aan te komen; Distributieriem (naar ik begrepen heb wordt dan meestal ook gelijk de waterpomp vervangen), 4 nieuwe banden etc...
Over een 6-tal weken hoop ik achter het stuur te kunnen kruipen van mijn nieuwe Octavia II Attractive Business 1.8 TSI (Elegance). Deze is nog weer luxer dan mijn huidige auto en die was al heel luxe uitgevoerd.

Pim

Lid
De door Bat gestelde km standen van lease auto's hebben meer met restwaarde dan met onderhoud te maken. Boven de 150.000 of 200.000km wordt het lastig nog een goede prijs te vragen, en daardoor neemt de afschrijving op de eerste berijding relatief sterk toe.

LenK

Forumguru
Bij het inruilen heb ik nooit echt met een km stand of leeftijd rekening gehouden.
Wel met te verwachten duurder onderhoud, zoals een grote beurt, nieuwe banden of zo.
Meestal ging dat samen met het moment dat het weer "ging kriebelen" om een nieuwe auto te kopen.

Met overheidsmaatregelen kun je je het best alleen maar op de korte termijn richten want het zaakje in Den Haag is wat dat betreft op de lange termijn alleen maar onberekenbaar.
BPM zou omlaag gaan maar voor dat de inkt goed en wel droog is wordt er weer een andere draai aangegeven.
KM heffing, MRB, allemaal zaken die in de hoek onvoorspelbaar vallen.
Autodealer wist te vertellen dat in de toekomst belastingen wellicht aan het energielabel worden gekoppeld. Heb ik zelf nog nergens gelezen maar ik kan me zoiets wel voorstellen.

bat

Lid
De door Bat gestelde km standen van lease auto's hebben meer met restwaarde dan met onderhoud te maken. Boven de 150.000 of 200.000km wordt het lastig nog een goede prijs te vragen, en daardoor neemt de afschrijving op de eerste berijding relatief sterk toe.
Klopt. Dat heeft natuurlijk (onder andere) ook te maken met de verwachte hogere onderhoudskosten van auto's met die kilometrages, waardoor potentiele kopers er voor terugschrikken. En erg ongelijk hebben ze daar op zich niet in: rond die kilometrages komen doorgaans de echt dure vervangingen om de hoek kijken.

Enfin, de context van mij was niet uitgebreid genoeg, maar uiteindelijk bedoelen we denk ik hetzelfde: op een gegeven moment is het gewoon slimmer om te verkopen om hoge kosten (onderhoud én afschrijving) te voorkomen. Of je blijft doorrijden, maar rij de auto dan ook helemaal af.

Wat de overheidsmaatregelen betreft: theoretisch zou een verlaagde BPM niet merkbaar moeten zijn (de lagere aanschafprijs van je nieuwe auto compenseert de lagere inruilwaarde van je oude), maar praktisch is het natuurlijk een ander verhaal. En de milieulabels, daar merk je de eerste tijd helemaal niks van.

Wanneer is het verstandig om je auto in te ruilen voor een nieuwe. Hoe oud en met, hoeveel kilometers ervaring.
Is misschien een leuke discussie, zeker nu onze overheid de BPM(Belasting Personenauto's Motoren) wil afschaffen, en het energielabel een rol speelt bij de prijs van een auto.

In principe is het nooit verstandig je auto in te ruilen want er moet altijd geld bij... De consumentenbond zegt volgens mij dat je het beste een auto van een jaar of 3 kunt kopen en deze na een jaar of 4 weer moet weg doen. De kop is er dan af en echte grote kosten zijn waarschijnlijk nog niet te verwachten. Ligt natuurlijk ook aan het jaarkilometrage en de kilometerstand van de te kopen auto

van_der_P

Senior Member
Ik lees dat er verschillend over gedacht wordt. Er is dus geen vaste regel voor. Maar wat belangrijk is, is de leeftijd van de auto en het aantal km ervaring.
Je kunt natuurlijk doorrijden tot dat de auto ongeveer versleten is. Dat merk je aan de extra kosten die er op een geven moment aankomen. Als je dan gaat voor inruil krijg je natuurlijk ook een uitgeknepen bod op je auto. (Iedere verkoper weet ook wanneer, bij welke km.stand, het vet van de auto af is)
Voordat we deze auto kochten (Roomster), leverde we een Fabia Combi in. Had 46000 km ervaring was 3 jaar oud. De verkoper vond dat een goede kilometerstand.
Dus wanneer is het verstandig om je auto in te ruilen, kilometerstand leeftijd, en krijg je relatief gezien het meeste voor hem terug ? Of anders gezegd waar is in occasionland de meeste vraag naar ?

Fabia

† In Memoriam
Hangt het ook niet van af hoeveel eigen geld je hebt en hoeveel je zelf wil spenderen?

Desperado

Forumguru
Vraag en aanbod is ook zeker belangrijk.
Een jonge 2e hands VW transplofter is bijna net zo duur als een nieuwe om maar een voorbeeld te noemen.

Bovenaan Onderaan