Inrijden

Cees33

Forumguru
Mijn nieuwe O3 wordt waarschijnlijk net voor mijn vakantie geleverd. Dat zou betekenen dat ik meteen een rit ga maken van 3500 km waarvan 90% snelweg. Nu lees ik overal dat er "gevarieerd" ingereden moet worden. Kan dat ook tijdens een vakantie denken jullie?

Of is het verstandiger om nog met mijn oude O2 te gaan en de nieuwe op te halen als ik terugkom? Die heeft inmiddels wel 300k op zijn ribben.............
 

Bakkertje

Forumguru
Gewoon lekker met je nieuwe bolide gaan!
Met het wisselende rijden bedoelen ze met name dat je geen lange stukken op dezelfde snelheid rijdt (volgens mij stond er in de handleiding ook om bijvoorbeeld niet op de cruise control te rijden voor langere tijd). Volgens mij is dat in de praktijk toch al bijna nooit.
Voor de rest rustig warm tijden en daarna gewoon rijden zoals je dat nu ook doet.
 

vinom

Actief lid
Joh, jij maakt wel om elke scheet een nieuw topic aan hé :tongue:
Volgens mij zit je heel erg op je nieuwe auto te wachten, maar wie niet :)
 

CDK

Forumguru
Jij begrijpt'm @Cees33, op de autobahn een beetje variëren en niet op de cc rijden en af en toe een beetje binnendoor, dan kan je op de terugweg al op het gas op een stukje waar dat kan en mag.
 
Even warm rijden en planken maar! Af en toe remmen voor een verkeerslicht of afslag en weer door.
Dat kan tegenwoordig makkelijk.
'Het is uw moeder nie' :yeehaa:
 

Canon-Eye

Forumguru
Je mag trouwens best die cruisecontrol gebruiken als je dat prettig vindt, als je dan maar met enige regelmaat een andere snelheid instelt. Paar km/u erbij of eraf werkt al, en in Duitsland heb je natuurlijk ook veel meer hellingen op en af dan hier, dat zorgt van nature ook al voor de gewqenste wisselende belasting. En daar gaat het om...
 

s-line

Forumguru
Ja hoor in Duitsland gaat het met alle hoogte verschillen helemaal prima. Ik heb mijne ook meteen ingereden naar de wintersport..
 

CDK

Forumguru
Even warm rijden en planken maar! Af en toe remmen voor een verkeerslicht of afslag en weer door.
Dat kan tegenwoordig makkelijk.

Wat voor de 1 planken is dat is voor de ander 'normaal' rijgedrag, maar planken met een nieuwe auto waar minder dan 2000km op staat moet je gewoon niet doen. Tot 2500km steeds wat meer belasten bij een warme motor is nog steeds van toepassing :jaja: Lees het instructieboekje er maar op na..... En ik weet dat elk blok in de fabriek op z'n flikker krijgt, maar dat is onbelast. Daar zit een wezenlijk verschil in.
 

Bakkertje

Forumguru
Oei, net even zitten tellen en ik heb inmiddels het genoegen gehad om 5 nieuwe auto's in te hebben mogen rijden. (ik word langzaamaan oud..)
Mijn methode is altijd geweest rustig warm rijden niet te zwaar belasten. Eenmaal op temperatuur redelijk normaal rijden, zonder de naald van de toerenteller in het rood te jagen..

Naarmate er meer kilometers verstreken zijn steeds wat zwaarder belasten.
Het resultaat is (in mijn geval) geweest dat alle auto's voor hun motorisering goed meekwamen en nagenoeg geen olieverbruik.

Oh ja en rustig warm rijden moet je ten alle tijden blijven doen .. En daarvoor kijk ik naar de olietemperatuur, die moet boven de 80 graden zijn voordat. Dan is het koelwater allang op temperatuur, die meter zegt ook vrij weinig overigens, dat is meer een te heet of niet te heet aanwijzer ook doet de schaal vermoeden van niet..
 
Laatst bewerkt:

jp_f1

Senior Member
Als ik binnendoor naar Split rij is mijn vakantie om voordat ik er ben hahaha. Maar ik snap wat je bedoelt. ik kan best wel eens af en toe een stukje binnendoor rijden dan.....
Binnendoor vanaf Novo Mesto (Slovenie) naar Karlovac (Kroatie) is wel een mooi stukje ;) En als je echt tijd over hebt, door rijden via de 1 naar Split is ook mooi. Doe ik elk jaar, maar ik rijd dan ook in 3 dagen heen en 3 dagen terug

Edit:
Dit jaar voor het laatst met mijn huidige auto (Toyota Auris TS hybrid) en vanaf volgend jaar met de Skoda Octavia :) Ga vanmiddag een offerte laten opstellen
 
Wat voor de 1 planken is dat is voor de ander 'normaal' rijgedrag, maar planken met een nieuwe auto waar minder dan 2000km op staat moet je gewoon niet doen. Tot 2500km steeds wat meer belasten bij een warme motor is nog steeds van toepassing :jaja: Lees het instructieboekje er maar op na..... En ik weet dat elk blok in de fabriek op z'n flikker krijgt, maar dat is onbelast. Daar zit een wezenlijk verschil in.
Aanbevolen wordt, dat je de toeren niet boven de 4000 toeren jaagt. Je kunt al flink doorrijden met 2500 toeren.
Ikzelf kom zelfs na 2,5 jaar Skoda O3 combi rijden amper boven de 3000 toeren uit en mag zeggen dat ik stevig door rijd.
Waar ik op doelde is, dat er veel mensen zijn die doen alsof ze op eieren rijden als ze een nieuwe wagen inrijden.
Daar wordt een wagen alleen maar lui van is mijn mening.
 

CDK

Forumguru
@Jacknobbe, bij mij is planken (wat uiteraard niet structureel gebeurt en uitsluitend op bedrijfstemperatuur) het schakelmoment dat de toerenbegrenzer tot schakelen dwingt :) Bij een diesel zou ik waarschijnlijk ook niet vaak boven de 3000 rpm komen.
 
Op die manier gaan we de dsg-7 2.0TDI nog wel eens proberen, maar daarvoor zal de wagen eerst goed ingereden moeten zijn. Na 10k durf ik dat wel en die rijden we makkelijk in 6 weken..
Persoonlijk vind ik een wagen pas echt lekker rijden vanaf 60k.

Voor de 6-schakelbak waarin ik nu rijd, reed ik in een megane estate 1.5 EDC. Krachtig genoeg om een caravan de bergen door te slepen, echter de O3 1.6 greenline trekt het eigenlijk niet echt om de snelheid vast te houden.
Ben erg benieuwd hoe de DSG-7 het gaat doen, al gaan we dat pas volgend jaar meemaken, omdat de wagen pas na de vakantie verwacht wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 12606

Volgens mij ligt de truc -naast gevarieerde toerentallen- ook in het belasten van de motor; het 'vol' belasten doe je door je gaspedaal helemaal in te trappen. Dat moet je opbouwen volgens mij; de eerste 1500 km gewoon heel sporadisch, en dan langzaam wat vaker vol gas geven, maar niet te lang achter elkaar. Juist tussen 5000-7000 km juist weer (expres) wat sportiever rijden, dus lekker fel optrekken zonder langdurige belasting. Ik heb dat bij mijn auto opgebouwd tot ca 8.000 km, daarna mijn eigen (vrij vlotte) rijstijl aangehouden. Het is volgens mij een beetje net als met conditietraining bij mensen. Wat ik geleerd heb, is dat een diesel een iets langere inrijperiode heeft dan een benzine. Het rustig warmrijden en het rustig aan doen de laatste paar kilometers voor een stop lijkt me sowieso goed voor de levensduur van de turbo. Olieverbruik van mijn auto (nu 103.000 km): ca. 0,5 liter per 20.000 km??? Ik hoef tussen de beurten door bijna nooit olie bij te vullen, maar controleer geregeld :). Succes met inrijden!
 
Bovenaan Onderaan