Inrijden Octavia 2005?

Nu ik al /forum/images/graemlins/grin.gif 150KM op de teller heb, vraag ik me toch af of je de nieuwe diesels hede ten dagen nog moet inrijden. Volgens Spoint is het belangrijk dat die eerst goed warm is voordat je gaat lopen planken wat mij logisch lijkt. Oftewel inrijden is niet noodzakleijk voor Diesels. Maar het is zoooo verleidelijk om hem in de "S" te zetten en te planken /forum/images/graemlins/tongue.gif
Trouwens, wat wel grappig is dat die van de 6bak een 5bak maakt tijdens het kickdown traject ;)
 
De eerste 1500 heb ik er net op zitten. Rustig warmrijden en niet boven de 3000 toeren of 3/4 van de max. snelheid werd mij aangeraden. Tevens bij lange snelwegritten (+150 km aan één stuk) af en toe even in een versnelling lager als de hoogste rijden.
 

Joeri

Actief lid
Wij rijden altijd aan gedurende 2500 km in alle gevallen niet boven de 3000 toeren te gaan, niet bij het rijden, niet bij het schakelen. En wat kalmer rijden de eerste 200 km, zodat de banden en de remmen wat beter kunnen inslijten. Wat langere afstanden maken zodat de auto een paar keer goed op temperatuur komt.

Ik merk dat veel garages die raad geven, maar de periode varieert van 1000 over 1500 tot 2500 km. En na die 2500 km "moeten" ze even binnenspringen voor een gratis controle van banden en vloeistoffen. Tevens hebben de mensen dan ook een aantal vragen klaar over de radio e.d.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn remmen hadden ongeveer 600KM nodig om een beetje bijterig te worden. ik heb zoveel mogelijk rustig proberen te rijden de eerste 1000, het was niet altijd even makkelijk ;)
 

rickske

Actief lid
Ja in mijn garage zeggen ze de eerste 1500 km kalmaan met de auto rijden dus niet boven de 3300 tr/min en de auto eens na te kijken op 3000 km uiteraard gratis.
 
Wat mij opviel tijdens het inrijden (eerste 1500/2000 km kalm aan) dat de remmen niet echt bijterig waren... Dit kwam pas na de 5000 km. Inmiddels al een paar keer met mijn hoofd richting voorruit gegaan bij een remactie /forum/images/graemlins/grin.gif
Wat volgens mij belangrijk is tijdens de inrij periode is de controle van de motor olie, bij mij was er al aardig wat verstookt... /forum/images/graemlins/shocked.gif
Inmiddels iets van 400ml bijgevuld en het verbruik is nu genormaliseerd (d.w.z. peil zakt BIJNA niet)
 

Joeri

Actief lid
Ja op 2500 km moeten we bij bijna elke nieuwe Octavia wat olie bijdoen. Ik dacht een half litertje telkens. Maar daarna stabiliseert dat weer.
 

rickske

Actief lid
Dan heb ik het geluk gehad,wantbij mij hoefde er niks te worden bijgegoten. /forum/images/graemlins/smirk.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif
 

Remco28

Actief lid
Huh?mijn auto hoeft niet terug voor gratis inspectie,pas bij 30.000
Misschien omdat het benzine is???
 
ik heb ff gebeld met spoint, die van mij hoeft ook niet terug voor de 30000 en dat is een diesel. dus tja, we kunnen altijd even voor de zekerheid zelf even de olie peilen na 1500km's.
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
ik heb ff gebeld met spoint, die van mij hoeft ook niet terug voor de 30000 en dat is een diesel. dus tja, we kunnen altijd even voor de zekerheid zelf even de olie peilen na 1500km's.

[/ QUOTE ]

Het hoeft niet per sé te worden nagekeken,het is gewoon een service die bepaalde skoda dealers bieden aan de klant en je beslist zelf of je gaat of niet.
 

Arjen

Actief lid
Ik heb nu een dikke 9000km gereden, en de dealer heeft er vorige week, tijdens het installeren van de nieuwe stream software, slechte een half litertje olie erbij hoeven gieten.

En ik heb niet al te zuinig ingereden. Na 500km al dik 200 gedaan. Wel veel intervallen gedaan, wat een sterk varierende belasting van de motor geeft op kracht en toeren.
 
Mij werd ook geadviseerd om vooral afwisselend te rijden. Mag dus best een keer op toeren komen als de motor warm is. 'k zit nu boven de duizend en ik blijf nog een paar honderd km afwisselend rijden, zo tussen de 100 en 140 km/u
Dan ga ik op vakantie en dan zet ik de cruise control op 140 naar Frankrijk. Voor de zekerheid toch maar een litertje olie meenemen en effe checken.
 

Karstieman

Forumguru
Ik ben ondeugend geweest en heb in de handleiding gezocht naar 'inrijden' en het staat er gewoon in:
De eerste 1500 km's vallen onder inrijden. Let deze km's op:
- maak niet meer toeren dan 3/4 van de niet-rode- toerentalgebieden.
Dat is bij de diesel dus niet meer dan ca. 3300 toeren.
- niet vol doorplanken, maar even voorzichtig met het gas.
- geen aanhangers tijdens deze kilometers.
- motor echt goed warm laten draaien voordat je 'm gaat belasten.

En de dealer wees me er nog op dat het oliepijl goed in de gaten gehouden moet worden..
 

higgy

Forumguru
Wat Veejay en AmbiEd schrijven, had ik ook: de remmen waren aanvankelijk niet bijterig. Na 500 km wel (HOEVEEL AmbiEd? 5000 km??? Heb jij een licht voetje?) en nu remt ie prima.

Voor de rest lijkt het me sowieso verstandig een diesel 's ochtend niet op z'n staart te gaan staan als ie steenkoud is.
 
Standaard bij nieuwe remmen dat deze nog niet "bijterig" zijn. Mensen die ooit nieuwe remschijven en/of blokken hebbeb gekregen kunnen daar wel over mee praten. En je moet elke auto (nieuw of oud) warm rijden, dat lijkt me wel logisch. Bij nieuwe auto's moet je alleen ook bij een warme motor de eerste 1500km rustig aan doen.
 
Bovenaan Onderaan