Gisteren teruggekomen uit Italie met een PHEV van 3 weken oud....totdat....daarover zo meer. Maar WAT wat een heerlijke reisauto is die Kodiaq toch. Ruim, Stil, Comfortabel en het is stiekem toch wel een "hardlopertje" hoor. A3 Duitsland bergje op met 150km/h, kofferbak vol en bak op het dak....niente problema. (Na 3.000km dacht ik wel dat dat kon ). Hybride stand in automatisch, recuperatie op sterk en acculading gecapped op 20%... De e-motor geeft er dan een eerste lekkere slinger aan (boost) waarna de verbrandingsmotor naadloos bijspringt.
Bergaf laadt de accu dan best prettig bij.
Was geen racepartij maar mij verbaasde de elasticiteit van de aandrijflijn bij deze instellingen. (Vorige auto was een Mustang MachE...met 286pk, waarmee ik ook 2x per jaar richting de Alpen ging).
Ook geen enkele onterechte wanklank van overijverige sensoren gehad (wel terechte). En ik heb het laatste reisdeel (in het donker) genoten van de matrix ledverlichting (adaptief, sportline).
Dan de totdat, ... 90km (na 1.000km) voor onze thuisbestemming A31 richting Emden (D)..een melding! Koelvloeistofpeil te laag....
Die had ik in mijn hele automobiele leven nog niet eerder gezien. Volgende Parkeerplaats auto aan de kant, motorkap open en warempel. Koelvloeistof was tot onder het minimum gezakt en nu?
3km verder een Avia tankstation met shop gezocht. Die hadden geen koelvloeistof wel gedestilleerd water. Dat schijnt ook te kunnen.
Na 15 min afkoelen vuldop geopend waarna het waterpeil weer enigszins normaal was.
Toen heb ik slechts 200ml gedestilleerd water bijgevuld tot de max.
In de afkoelingsperiode ff wat gelezen op diverse fora; Het koelsysteem van een nieuwe auto kan wat restlucht bevatten, langdurige ritten en hoge buitentemperatuur (gem. 35grC gisteren) kunnen de oorzaak zijn. Daarnaast moest de Kodiaq natuurlijk nogal aan het werk.
Verder vooral erg tevreden mijn 3 weken oude Kodiaq PHEV Steel Grey Sportline!!!