Inrijden Kodiaq PHEV

MHaas

Lid
Gisteren teruggekomen uit Italie met een PHEV van 3 weken oud....totdat....daarover zo meer. Maar WAT wat een heerlijke reisauto is die Kodiaq toch. Ruim, Stil, Comfortabel en het is stiekem toch wel een "hardlopertje" hoor. A3 Duitsland bergje op met 150km/h, kofferbak vol en bak op het dak....niente problema. (Na 3.000km dacht ik wel dat dat kon ). Hybride stand in automatisch, recuperatie op sterk en acculading gecapped op 20%... De e-motor geeft er dan een eerste lekkere slinger aan (boost) waarna de verbrandingsmotor naadloos bijspringt.
Bergaf laadt de accu dan best prettig bij.
Was geen racepartij maar mij verbaasde de elasticiteit van de aandrijflijn bij deze instellingen. (Vorige auto was een Mustang MachE...met 286pk, waarmee ik ook 2x per jaar richting de Alpen ging).
Ook geen enkele onterechte wanklank van overijverige sensoren gehad (wel terechte). En ik heb het laatste reisdeel (in het donker) genoten van de matrix ledverlichting (adaptief, sportline).

Dan de totdat, ... 90km (na 1.000km) voor onze thuisbestemming A31 richting Emden (D)..een melding! Koelvloeistofpeil te laag....
Die had ik in mijn hele automobiele leven nog niet eerder gezien. Volgende Parkeerplaats auto aan de kant, motorkap open en warempel. Koelvloeistof was tot onder het minimum gezakt en nu?

3km verder een Avia tankstation met shop gezocht. Die hadden geen koelvloeistof wel gedestilleerd water. Dat schijnt ook te kunnen.
Na 15 min afkoelen vuldop geopend waarna het waterpeil weer enigszins normaal was.
Toen heb ik slechts 200ml gedestilleerd water bijgevuld tot de max.

In de afkoelingsperiode ff wat gelezen op diverse fora; Het koelsysteem van een nieuwe auto kan wat restlucht bevatten, langdurige ritten en hoge buitentemperatuur (gem. 35grC gisteren) kunnen de oorzaak zijn. Daarnaast moest de Kodiaq natuurlijk nogal aan het werk.

Verder vooral erg tevreden mijn 3 weken oude Kodiaq PHEV Steel Grey Sportline!!!

Bijlagen

• Screenshot_20250814_155827_Gallery.jpg
    Screenshot_20250814_155827_Gallery.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 23

ertromp

Forumguru
Het koelwatercircuit wordt binnen VAG op minimum gevuld (kostenbesparing)
Daarnaast is lucht in systeem zeer aannemelijk want naast motorkoeling gaat het circuit natuurlijk richting interieur verwarming maar ook o.a naar de koeler van de olie van de versnellingsbak (wisselaar) en ook de HV batterij. Groot circuit dus.
Niet gelijk zorgen dus en prima even een klein beetje gedestilleerd water er bij in.

@MHaas Leuk om je ervaring te lezen. We zijn bijna samen vertrokken, en ook wij gisteren van Denemarken afgereisd, ik blijf nog een paar dagen in Duitsland hangen om tegen het weekend volledig thuis te komen. Het was wat te druk om echt door te rijden in Duitsland maar ook onze 'beer' zwaar geladen, geen kik gegeven. Inmiddels richting de 4.000 km. Nog steeds positief over het verbruik van de 2.0 TSI (ongeveer 1 op 13) en het feit dat het een motor is die je eigenlijk nooit moet aansporen maar steeds lekker soepel z'n werk doet. Ik denk dat de PHEV zelfs wat meer punch zal geven bij accelereren vanuit de lage toeren. Maar, ik wou de 7-zitter en nog steeds absoluut tevreden van.

Dat van de koelvloeistof moet ik eens nakijken. Heb wel bij een vorige nieuwe auto (Ford) ook eens samen met de dealer staan kijken die twijfelde of het niet wat aan de lage kant was gevuld vanuit de fabriek, en dan maar wat bijgevuld. Zou me niet verbazen als dit ook bij VAG gebeurt idd.

MHaas

Lid
@Darks, Vanmiddag voor de zekerheid even met de werkplaats van mijn dealer gebeld om te verifiëren of mijn actie met het gedestilleerd water de juiste was, en dat was het. Koelvloeistof bestaat namelijk ook voor een groot deel uit gedestilleerd water. Waarschijnlijk is de vorstbestendigheid van -35 grC nu naar -33 grC gegaan omdat ik slechts 200ml heb bijgevuld. Dus geen verdere actie.
Ze vertelden mij ook dat het koelsysteem van de verbrandingsmotor (E-motor heeft een eigen koelsysteem) uit veel bochten slangetjes en overige details bestaat die ze af fabriek nooit 100% vol krijgen. Ingesloten lucht is altijd een dingetje. Normaliter dienen ze bij de eerste beurt altijd het koelwater bij te vullen. Dat proces heb ik tijdens de heen en terugreis naar Italië doorlopen...hoge temperatuur, hoge snelheid, auto vol bepakt....
Dus volledig logisch dat het peil was gezakt tot net onder het minimum....tsjah en dan is het maar goed dat een ijverige sensor dit even meldt...

hemi24

Forumguru
Ze vertelden mij ook dat het koelsysteem van de verbrandingsmotor (E-motor heeft een eigen koelsysteem) uit veel bochten slangetjes en overige details bestaat die ze af fabriek nooit 100% vol krijgen. Ingesloten lucht is altijd een dingetje.
Duidelijk een monteur met geen enkele notie hoe afvullen in de fabriek gaat…

@ertromp heeft het al gezegd, wordt vanaf de fabriek gewoon minimaal afgevuld (gevacumeerd) en de afleverende dealer heeft waarschijnlijk verder niet bijgevuld…
Accupakket heeft als het goed is een eigen koelvloeistof circuit, waarvan het expansievat ook verzegeld is.

hemi24

Forumguru
Nou is het alsnog afgevuld en is het probleem verholpen @MHaas
Kun je de leverende dealer nog een keer onder de neus wrijven; gewoon verzuimd.uit
Maar wel voor een kleine 1000 euro in rekening gebracht bij de leasemaatschappij als zijnde afleveringskosten…

MHaas

Lid
@Frank-Kodiaq2025, klopt...2 reservoirs met een vulopening...waarvan die van de verbrandingsmotor (linkerkant wanneer je voor de auto staat) dus onder het minimum stond en keurig werd gemeld...

Ik zal de mijne ietsje bijvullen, laatste keer checken zat ie net boven randje minimum (zo geleverd door de dealer), gewoon om de melding te voorkomen, voordat ie aan het werk moet naar Frankrijk over 2 weken. Volgepakt met dakkoffer.

Laatst bewerkt:

ESL

Senior Member
Geen probleem als de motor pas inkomt op provinciale of snelweg. Dat gebeurt echt niet met hoge toeren is mijn ervaring nu na 3400km. Toeren zijn dan dusdanig laag dat het bijna niet meer is als de toeren bij een koude start van de motor. De gebruikte olie is ook dusdanig dun (0W20) dat die vlot genoeg door het blok zal zijn.
Mocht je niet kunnen of willen laden tijdens de vakantie probeer dan eens restcapaciteit in je accu van 20% te houden want dan wordt de hybrid modus vol benut. Ook zul je in stadsverkeer toch zoveel mogelijk elektrisch dan blijven rijden.
Leuk topic lezend over een nieuwe Kodiaq (wie weet ik binnenkort ook; even zien wat dat wordt!) wil ik toch nog even reageren op deze oudere reactie. Zolang jouw snelheid daar rustig 100km/u ofzo is zonder bijzonderheden dan heb je gelijk; dat doet mijn skoda dagelijks want de accu die je thuis geladen hebt, is toch altijd érgens leeg en da's bij mijn woon-werk kilometers altijd op de snelweg. Dat gaat heel rustig en regelmatig betrap ik me erop dat ik het moment van inschakelen van die motor helemaal niet bemerkt heb tijdens de rit. Toch een kleine kanttekening hierbij; het kan geen kwaad om het een tikkie in de gaten te houden. Ik heb namelijk ook wel een paar keer mee gemaakt dat de accu nét leeg is op het moment dat je bijvoorbeeld wilt invoegen. Dan geef je gas, gebeurt er niet zoveel, en dan opééns start de brandstofmotor. En doordat je op dat moment flink gas geeft zal die motor er gerust in komen met 4000 toeren. Daar wordt mijn technisch hart wel wat verdrietig van, dus dat probeer ik dan toch maar te voorkomen.

ESL

Senior Member
Nog even een andere vraag: Kan het kwaad om een tijdje met 0% accu te rijden? Ik ben op dit moment in Italië aan het Comomeer waar volgens de Skoda navi een aantal laadpalen zijn. Ik heb er nu 5 op aanraden van de navi aangedaan maar 1. Ze zijn nog niet in werking of 2. In dusdanig vervallen toestand dat ze helemaal niet werken. Inmiddels de Skoda navi en de laadsuggesties maar links laten liggen en de Chargemap app geraadpleegd....
Ga vandaag of morgen wel laden maar tot die tijd verplaats ik me hier met de 1.5 TSI...
Nee, kan geen kwaad. Ik laad tijdens vakanties eigenlijk nooit, dat doe ik alleen maar thuis of op de zaak. Maar op een gegeven moment krijg ik wel irritante meldingen "hoogvoltaccu laden" ofzo. Dus doorgaans maak ik er op vakantie maar een goed gebruik van om een laadniveau in te stellen in de hybride modus, ofwel de sport modus te gebruiken. Dan blijft er altijd van prik in de accu over.
Zeker als ik in de bergen rijd zorg ik ervoor dat de accu niet te vol is, want dan kun je niet meer remmen op de elektromotor. En vergeleken met een ICE is dát toch een genot; hoef je de auto niet meer in de 1 of 2 met 5000 toeren naar beneden te laten rollen.

Bovenaan Onderaan