Inrijden DSG

Rosinfield

† In Memoriam
Vraag voor de DSG rijders/deskundigen. Gelden er nog speciale instructies c.q. richtlijnen voor het inrijden van de DSG auto? Ik denk aan het al dan niet gebruiken van S-stand en kick-down.
 

ertromp

Forumguru
De eerste 1000km geen hoge toerentallen dus geen kick down of sportstand.
Daarna tussen 1000km en 1500km af en toe een keer de sport stand of de kick down.
Dus exact volgens het boekje gehandeld.
 

bobby45

Actief lid
niet steets 180 willen rijden.

Tips voor het inrijden

woensdag 23 december 2009
Vroeger moest het inrijden van een motor met de nodige zorg gebeuren. Tegenwoordig zijn motoren van steeds betere materialen vervaardigd. Is het inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor eigenlijk nog wel nodig? En kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? AMT geeft praktisch advies.

178788_657_1261565850121-auto-inrijden.jpg

Bij het inlopen gaat het vooral om de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
Voor nieuwe motoren geldt: als ze direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.
Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.
Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Geef goed advies
Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.
 

Rosinfield

† In Memoriam
"Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen."

Dank! Ik neem aan dat in het bovenstaande citaat sprake is van een wel vaker voorkomende stijl-fout. Dwz, ik ga ervan uit dat er ipv "voorkomen", "doen ontstaan" moet staan. Immers, die vreetplekken wil je juist niet, lijkt me.
 
Bovenaan Onderaan