Inlaadspruitstuk gl vervangen?

Green

Actief lid
geachte medeforumers ,

Met het koude weer afgelopen tijd,s,ochtends zeer moeilijk aanslaan van de auto.
Het rare is dat na de eerste moeizame start de auto de gehele dag normaal start?
Dus auto naar de dealert gebracht met het verhaal ernog ,bij dat ik ook de indruk had dat auto bij zeer koude start niet Voor gloeide!!!. Eerste reactie van dealert ok wss nw gloeispiralen nodig. Auto heeft inmiddels 185 dkm gelopen.
Klonk wat mij betreft wel aannemelijk..

Auto gisteravond bij dealer neergezet zodat ze bij koude start de computer konden aansluiten om zodoende kunnen zien wat er evt aan de hand kon zijn.

Vanochtend gebeld door dealert dat auto storing aangaf in/bij Inlaatspruitstuksensor storing code vergeten.
Gloeispiralen waren wel behoorlijk gebruikt? Maar functioneerde nog redelijk.
Dus advies was. Inlaatspruitstuk vervangen( sensor niet los te verkrijgen nl) en verstandig om gelijk gloeispiralen mee te vervangen

Iemand ervaring met bovenstaande.

Green

Actief lid
Volgens dealert krijg ik onderstaand complete inlaatspruitstuk aangezien dit niet afzonderlijk is te bestellen.
Kosten €304 ex btw?

Sensor bevindt zich aan achterzijde rechts van de foto

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    46,1 KB · Weergaven: 38

TinusPlotseling

Senior Member
Heey @Green ik ga dit ff volgen! heb namelijk precies hetzelfde met mijn Fabia. Ook al eens een paar dagen bij de dealer gestaan maar niks kunnen vinden.........ze hebben wel de verstuivers opnieuw aangemeld in de BC, kosten €70...... maar het is sinds 2 week teruggekomen met het koude weer.

pansaebr

Actief lid
Green,

lijkt me eerder een stel motor die kleppen bedient in het inspruitstuk , deze kunnen vervuild zijn door de EGR werking en daardoor zwaarder lopen of vast zitten
Persoonlijk zou ik een 2de hands monteren en de EGR klep ook eens bekijken vermits deze de hoeveelheid regelt van uitlaat naar inlaat. Gloeispiralen kosten online een 15€ voor een Bosch , deze zou ik dan mee vervangen.
Mischien een gelegenheid om je kleppen te laten reinigen door zo iets ( blasting ) van hier ook op het forum gepasseerd is.
Groeten
Bruno

Green

Actief lid
Ok bedankt voor reactie @pansaebr !!
Zal eens met dealert overleggen,had niet indruk dat dit regelmatig voorkomt.
Vond het sowieso al rare storing,alleen koude start en vervolgens gehele dag geen last.,temperatuur boven 10c nooit problemen.
Vorig jaar rond deze tijd zelfde problemen gehad,toen ook auto bij dealert nacht laten staan en koude start met computer aangekoppeld,toen kwamen er geen rare problemen rare (meetbare) te voorschijn.
Toen met dealert afgesproken dat we het een tijdje aan zouden kijken,omdat men natuurlijk alles domweg kan gaan vervangen met de onnodige hoge kosten.
Probleem heeft zich in het afgelopen jaar sporadisch voorgedaan ,wellicht omdat auto bij ons thuis in afgesloten carport staat.

Echter afgelopen weken openbaarde het probleem zich vele male erger dan vorig jaar.
Echt zeer moeizaam aanslaan,gloeide niet voor etc.
En hortend en pruttelend kwam de motor opgang.Als motor liep was er totaal geen probleem qua lopen etc. Loopt mooi rond en rijdt verder perfect.
Dus hoop na deze reparatie het bovenstaande probleem is opgelost:dankje:

Green

Actief lid
:mad:Zo inlaatspruitstuk laten vervangen,zie onderstaande foto,s van oude vervuilde exemplaar.
De rest hebben ze allemaal schoongemaakt om overmatig roet aanslag te verwijderen.
Tevens heb ik gelijk de gloeispiralen laten vervangen,omdat die in eerste instantie de oorzaak zouden kunnen zijn. Deze bleken opzich nog redelijk maar men adviseren om toch gelijk mee te pakken.
Qua kosten van die gloeispiralen en omdat ze er nu toch makkelijk bij konden. Werkplaats tarief was toch al betaald middels montage inlaatspruitstuk.
Hopelijk kunnen we er eerst weer 100 dkm tegenaan.:yeah:

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    1 MB · Weergaven: 35
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.021,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Green,

Vervuiling valt nogal mee voor reeds 185dkm gereden heeft, en ik veronderstel dat hij bij deze temperaturen geen startproblemen heeft.

Groeten
Bruno

Green

Actief lid
Hoi.

Startproblemen met deze temperatuur idd verwaarloosbaar. De kleppen op de foto gingen allemaal zeer zwaar open en dicht, en enkele zaten helemaal vastgekoekt volgens monteur.
Ook buizen etc zaten behoorlijk dicht geslipt.
Ik heb er gelukkig geen verstand van of iets erg of minder erg vervuilt is. Maar monteur vond het in ieder geval behoorlijk.

Green

Actief lid
@TinusPlotseling .

Hoop idd dat de eerste koude start weer probleemloos gaat verlopen.
Tja kosten altijd sneu alles bij elkaar zo,n €700,- inlaatspruitstuk €304,- ex 3x gloeispiralen a€ 70 ex.
Dan nog zo,n 3 uur werkloon.

Green

Actief lid
@TinusPlotseling hoeveel km heeft jouw fab nu gedraaid.
Monteur gaf als tip mee om toch vooral af en toe flink door te trekken.
Voorkomt veel van dit soort problemen. En 2 x Per jaar toevoeging (reiniging goedje)in de tank kan ook geen kwaad.

TinusPlotseling

Senior Member
die van mij heeft net 65.000 gedraaid.......en ik zelf tijd gewoon normaal en af en toe op de snelweg idd even doortrekken. weet wel dat deze auto van een wat ouder stel is geweest vandaar de lage km stand en waarschijnlijk heeft deze toen haast nooit snelweg gereden zeker niet boven de 100km per uur:maakmegek: maar ik zal binnenkort even met mijn garage overleggen. kan nu wel zo'n reinigings goedje erin doen maar denk dat het kwaad al geschied is. tenminste jij beschreef exact hoe mijn auto nu ook doet haha

Bovenaan Onderaan