Injector kapot? Foutcode P0203 00 - Circuit Malfunction

Diondk

Senior Member
Goedeavond allemaal,

vanochtend had ik een ritje van zo'n 150 km toen ik bijna op de plaats van mijn bestemming was en een stel auto wilde inhalen trapte ik hem onderin en ging hij in noodloop, spiraal knipperde op het dashboard en auto liep op 3 cilinders. Auto naar de vluchtstrook gemanoeuvreerd en opnieuw gestart.

Liep gelijk weer als een zonnetje ook bij volgas geven geen problemen meer gehad.

Op bestemming mijn auto uitgelezen en krijg de volgende foutcode:

1 Fault Found:
9839 - Injector: Cylinder 3 (N32)
P0203 00 [096] - Circuit Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 273234 km
Date: 2022.08.27
Time: 10:01:04

Engine RPM: 2117.25 /min
Normed load value: 75.7 %
Vehicle speed: 120 km/h
Coolant temperature: 92 °C
Intake air temperature: 27 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 13.327 V
Unlearning counter according OBD: 40
Error information regarding selected piezo output stage-LF_STATE_PPS_SPI[0]: 0
Injector valve 2: capacity-CAPA_INJ_MAIN[1]: 32.1019 µF
Voltage load of main injection cylinder 2-CHR_INJ_MAIN[1]: 1433.9 µAs
Measured energy of main injection cylinder 2-EGY_INJ_MAIN[1]: 30.480 mJ
Supply voltage of analog output 1-VCC_1: 4.98 V
Supply voltage of analog output 2-VCC_2: 4.99 V
Injection valve 2: voltage-V_INJ_MAIN[1]: 42.52 V

Readiness: 0000 0000

Nu lijkt het er op dat mijn injector in de derde cilinder kapot is dan wel een storing heeft gehad. echter heb ik net weer 150 km naar huis gereden en zonder problemen thuis gehaald.

Heb vanmiddag samen met mijn vader wel uit voorzorg het brandstof filter en het luchtfilter vervangen. Laatste keer was in december vorig jaar bij de beurt en hij is nog niet toe aan een nieuwe beurt. HEt oude filter was wel vies maar geen rare dingen in te zien.

Omdat ik iets minder als een halve tank had gelijk een injector cleaner erin gegooid.


Nu blijft de vraag wat ga ik hier mee doen, auto loopt als een zonnetje. Heb net 150 km gereden en geprobeerd om de storing weer te krijgen door regelmatig bij het inhalen hem onderin te trappen maar zonder succes.

Heb inmiddels de auto weer uitgelezen en alleen bovenstaande error staat er in.

Ik heb eigenlijk 2 opties:

1. doorblijven rijden tot de fout terug komt.
2. preventief de verstuiver laten vervangen.

Ik neig zelf naar optie 1, maar ik twijfel nog wel!

Zijn er hier misschien mensen die zoiets vergelijkbaars hebben gehad en mij kunnen adviseren?
Optie 2 kost gelijk een smak geld maar dan weet ik in ieder geval wel dat die ene verstuiver weer goed is.

Groet,
Dion
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt ook nog een 3e optie: bij een gespecialiseerd bedrijf de injector(-en) laten controleren. Dat kost ook geld, maar kun je wel een afgewogen beslissing maken wat je doet, en of je er bijvoorbeeld nog even kunt wachten met herstel of juist niet. Een gespecialiseerd bedrijf kan bijvoorbeeld ook alleen pakkingen van een injector vernieuwen als de rest nog goed is.
 

Diondk

Senior Member
Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar carrec die hebben mij ook ooit is geholpen met mijn a6, en toen was het testen geloof ik 150 euro per verstuiver.

Ik hoop er eigenlijk nog een te vinden wat dichterbij huis, woon zelf in limburg en Carrec en Buchli zitten allemaal redelijk verweg.
 

Diondk

Senior Member
Deventer is ook niet echt om de hoek ;) heb inmiddels een club gevonden in sittard zal daar is contact mee opnemen.

Overigens vanochtend naar mijn werk gereden in eindhoven zonder problemen.
 

Diondk

Senior Member
Heb er inmiddels met een paar contact gehad, de ene zegt alles testen de andere zegt als je geen klachten meer hebt kom maar terug als je klachten hebt.

Inmiddels 1700 km verder zonder problemen, blijf voorlopig nog wel even rijden. En dan zien we wel waar ik strand.

Het kost me 300 euro ex btw om te testen en daarnaast waren de injectoren 495 ex btw per stuk.
Is veel geld voor een storing die net 1x is opgetreden.
 

Tees

Donateur
Lijkt me verstandig nog een tijdje door te rijden en het gewoon aan te kijken. Zolang t niet enorm de spuigaten uitloopt, zal je waarschijnlijk geen gevolgschade krijgen door nog een tijdje door te rijden. In geval van foutlampjes wordt dat natuurlijk anders ;)
 
Bovenaan Onderaan