Inhouden op de snelweg bij constante snelheid

Klopt ja, bovenste lijn is rpm/10, im het midden is een gebied te zien met constante rpm waar de ASV zomaar dicht gaat. Dit hoort dus niet te gebeuren. Ik ga de klep en bedrading maar eens checken. Vooral omdat het bij regen erger wordt lijkt op een elektrisch issue te wijzen
 
Nou ik ben er geloof ik achter wat het probleem is.

Het is een issue dat optreedt als het regent, en zich manifesteerd om de paar minuten. Daarbij is het weg als ik mijn gas los laat.

Na wat onderzoek denk ik dat het "brake drying" systeem wat te hard remt. Het "brake drying" systeem remt lichtjes om de paar minuten om de remmen warm te houden als het regent om geen last van water op de schijven te hebben mocht je plots een noodstop moeten maken of zo. Totaal overbodig systeem naar mijn mening, ik heb er alleen maar last van gehad.
Ik heb het systeem in VCDS uitgezet, morgen gaat het regenen en kan ik het definitief uitsluiten,

Gisteren gereden in de regen met en zonder ruitenwisser. Bij het rijden zonder ruitenwisser geen issues, met ruitenwisser aan wel.
Het "brake drying" systeem is alleen actief als de ruitenwissers aanstaan en er gas wordt gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Even gereden in de regen, alles is ok nu, de auto houdt niet meer in. Op aanwijzen van Style_art ga ik nog wel even de abs module controleren. .
 

Tees

Donateur
Totaal overbodig, totdat je een noodstop in de regen moet maken...dan maakt die meter extra remafstand het verschil tussen een stevige klap of nauwelijks of geen schade.
Ik zou zelf nooit een veiligheidssysteem permanent uitschakelen. Er is duidelijk wat mis met dat systeem, dat heb je netjes uitgezocht, maar dan zou ik proberen het probleem op te lossen, ipv het systeem op te lossen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat systeem aangestuurd wordt, in de zin van dat ie weet hoe veel ie moet remmen om dit goed te doen. De ABS sensoren zouden wellicht wat ermee te maken kunnen hebben?
 
Helemaal mee eens. Het opeens random remmen op de snelweg vind ik alleen niet zo veilig en levert nogal wat onrust bij het rijden op voor mezelf en andere weggebruikers. Zoals gemeld ga ik ondertussen de abs module checken om alle systemen weer in orde te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
die meter extra remafstand
Als ik me goed herinner is ABS helemaal niet bedoeld of in staat om de remweg aanmerkelijk te verkorten, maar om ervoor te zorgen dat de auto, bij (flink) remmen in een bocht, die bocht ook blijft volgen inplaats van rechtdoor te gaan langs een raaklijn aan de beschreven/bedoelde curve.
 

Tees

Donateur
Dan heb je t het over ASR/ESP @Canon-Eye. ABS verkort de remafstand wel degelijk door de maximale remdruk t.o.v. de beschikbare grip te gebruiken (oftwel zo hard als mogelijk te remmen zonder de banden al te veel te laten slippen). In theorie kan een mens dat ook, maar ik denk dat minder dan 1% van de mensen dat kan (ik iig niet!). En dan hebben we het hier bovendien over een ander systeem, namelijk dat de remmen vrij houdt van water. Dat zorgt ervoor dat de remmen vrijwel direct aangrijpen, ipv dat er eerst een volle omwenteling nodig is om de remmen vrij te krijgen van water (ergo die meter extra).
 

EdK

Forumguru
Ach als je voldoende afstand houd dan gebruik je je ABS nooit.........
De keren dat hij bij mij is aangeslagen was als ik in mijn buurt waar niet word gestrooid ik moest remmen voor de drempels.
Maar op snelweg blijk ik telkens op tijd stil te staan zonder hulpmiddel ABS
 

Gbn

Actief lid
Ik ben het eens met Canon-Eye, het ABS is gemaakt om de auto te kunnen besturen, terwijl je vol remt.
Anti-lock Brake System.
Op droog wegdek kun je met compleet blokkerende remmen sneller stil staan, dan met ABS.
Sneeuw sta je zeker eerder stil zonder ABS, alleen bepaal je de richting niet meer met blokkerende wielen.
 

Tees

Donateur
Als dat waar is, kan iemand me dan uitleggen waarom Formule 1 auto's met blokkerende wielen langzamer remmen dan met rollende wielen?

Van Wikipedia in het ABS artikel:
ABS zorgt in sommige gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het er maar even op nagekeken. ABS dateert in basis al uit 1929, maar voor auto's werd het in 1978 breed op de markt gebracht door Bosch. Het was wel degelijk primair bedoeld om de auto bestuurbaar te houden, ook bij sterk afremmen in bochten, door te voorkomen dat de wielen blokkeren. Dat onder bepaalde (niet alle) omstandigheden ook de remweg enigszins wordt verkort is eigenlijk bijvangst.

ESP werd pas in 1995 op de markt gebracht. Hoewel het gepaard gaat met ABS en traction control is en werkt het toch anders: zie hiervoor https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_program.
 

HesselFH

Nieuw lid
Nou ik ben er geloof ik achter wat het probleem is.

Het is een issue dat optreedt als het regent, en zich manifesteerd om de paar minuten. Daarbij is het weg als ik mijn gas los laat.

Na wat onderzoek denk ik dat het "brake drying" systeem wat te hard remt. Het "brake drying" systeem remt lichtjes om de paar minuten om de remmen warm te houden als het regent om geen last van water op de schijven te hebben mocht je plots een noodstop moeten maken of zo. Totaal overbodig systeem naar mijn mening, ik heb er alleen maar last van gehad.
Ik heb het systeem in VCDS uitgezet, morgen gaat het regenen en kan ik het definitief uitsluiten,

Gisteren gereden in de regen met en zonder ruitenwisser. Bij het rijden zonder ruitenwisser geen issues, met ruitenwisser aan wel.
Het "brake drying" systeem is alleen actief als de ruitenwissers aanstaan en er gas wordt gegeven.
Hallo Skootje,

Ik heb dit probleem ook sinds enkele maanden. Mijn (universele) garage kent het probleem niet en de VAG dealer waar ik contact mee opnam ook niet. Dus ik zal ze een beetje moeten sturen richting bovenstaande oplossing. Het is een duidelijke optie in VCDS?
 

Kuba76

Lid
Bij mij was het dus een combinatie van het"dry system" met de abs module. De abs module was slecht en telkens het dry system in werking trad, bleef de rem even hangen door een slecht circuit in de abs waardoor de auto zo afremde. Abs module vervangen en alles was opgelost.
 

Wouter1

Forumguru
Bij mijn 03 uit 2015 het zelfde probleem.
Vandaag mbv Obdeleven het brake drying eerst van medium op zwak gezet, maar dit maakte geen verschil. Dus toch maar uitgeschakeld maar nog niet getest met een proefrit.
Ik ben het eens met iedereen dat je veiligheid systemen niet zomaar uit moet zetten. Maar het is niet zomaar. Het heeft een goede reden.
Bovendien zijn er zat auto's waar dit systeem überhaupt niet op zit en welke ook niet meteen hierom als gevaarlijk beschouwd hoeven worden.
Maar de vraag blijft: Wat is er precies mis met de abs module? En wat kun je er aan (laten) doen? Het genereert in elk geval (nog) geen storingen, dus er valt niks uit te lezen. Ook remt de auto naar mijn gevoel onder alle omstandigheden prima en lijkt het er niet op dat een remklauw blijft plakken oid.
Neemt niet weg dat bij eerst volgende geplande onderhoud ik de remmerij uiteraard kritisch laat bekijken en onderhouden. Mogelijk dat daar dan nog iets uitkomt...
 
Bovenaan Onderaan