Inhouden en vermogensverlies

Mensen,

het volgende probleem doet zich al heel lang voor bij mijn Skoda Octavia:

bij een koude start gaat de secundaire luchtpomp draaien voor het verwarmen van de katalysator; tijdens dit proces is er bijna niet met de auto te rijden. De auto bokt, houdt in, loopt soms op 3 poten en slaat soms af. Als de pomp klaar is wordt het beter.

Ook tijdens normaal optrekken blaast de DV steeds af. Hierdoor een dip en dan trekt ie ineens weer. Al met al loopt de motor gewoon niet soepel en ook bij vollast dipjes en niet soepel doortrekken.

Reeds vervangen; diverse vacuümslangen, carterontluchtingslang, dumpvalve, bougies, gasklephuis in basis gezet, chiptuning terug naar origineel (geen verschil).

Met uitlezen geen enkele storing te vinden. Nu ga ik de N249 mod uitvoeren en wellicht de N75 nog vervangen, maar ik weet het onderhand niet meer. Misschien toch de EGR of nog meer lekkages? Carterontluchtingslang onder de inlaat?

Iemand van jullie nog geniale suggesties?

Autogegevens: Skoda Octavia Combi 1.8T RS (AUQ) van 2003.
 

Ronnie

Forumguru
Bekijk bijlage AUQ Overzicht inbouwplaatsen.doc

Als ik het zo lees zou ik denken aan een defecte LMM(luchtmassameter,pos. 8 G70), ik had een passat met een 2.0 16V motor met dezelfde verschijnselen als te arm/mager in de warmloopfase, afslaan (soms) bij stationair enz. Na vervanging door een exemplaar van de sloop geen problemen meer. Opmerkelijk was dat er geen foutcode was opgeslagen in de ECU, met de defecte LMM ben ik zelfs nog heen en terug naar de Toscane gereden.......
Bijgevoegd een overzicht van sensoren en kleppen van de AUQ motor.
Succes!
 
A

andreg

Je hebt hoogst waarschijnlijk ergens een lek in je vacuum-systeem. Ik had het zelfde.
 
A

andreg

Ik had zelf toen gekeken en een N klep vervangen maar dat was het niet. Zelfs de LMM vervangen maar geen resultaat. Hierna toch maar weg gebracht en ze vonden het. Ik zou geen exotische dingen uithalen. Laat nu maar je vacuum systeem controleren. Ik had 1 gescheurd pijpje en een t-stuk wat gescheurd was in z`n hoek. Bijna niet te zien maar was toch in verloop zacht poreus geworden.
 
Ik had zelf toen gekeken en een N klep vervangen maar dat was het niet. Zelfs de LMM vervangen maar geen resultaat. Hierna toch maar weg gebracht en ze vonden het. Ik zou geen exotische dingen uithalen. Laat nu maar je vacuum systeem controleren. Ik had 1 gescheurd pijpje en een t-stuk wat gescheurd was in z`n hoek. Bijna niet te zien maar was toch in verloop zacht poreus geworden.

Ik ga volgende week het systeem even controleren. En anders preventief vervangen. Maar had jij dezelfde klachten?
 

Vdub

Actief lid
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar heb je hem al eens (rijdend) uitgelezen? Wij hebben eenzelfde motor in onze Octavia, weliswaar een AUM maar is op de software na hetzelfde.
 

Ahr

Nieuw lid
Zelf heb ik met mijn Octavia met 1.6 benzine motor hetzelfde probleem gehad. ANWB er bij geroepen want de motor hielt op een gegeven moment dusdanig in dat ik bijna niet meer weg kon komen. Wegenwacht is dik een uur in de weer gegaan met meetapparatuur en kwam tot de conclusie dat de lambdasonde defect was. Bij de garage ging men ook even meten want de ANWB beschikt nou eenmaal niet over specifieke Skoda apparatuur. Conclusie gasklephuis schoonmaken, vervolgens nog steeds storing. Gasklephuis vervangen, nog steeds storing. Uiteindelijk is men toch naar het ANWB rapport gaan kijken en Lambdasonde vervangen, probleem opgelost. Rekening inmiddels 1200 Euro. Overeengekomen met garage dat alleen kosten vervangen lambdasonde in rekening kwam. Octavia inmiddels weer vele kilometers verder zonder probleem.
 
Imiddels lijkt het probleem opgelost met dank aan Henk van het Seat Online forum.

Afgelopen week de N249 en N112 mod uitgevoerd waaruit bleek dat de secundaire luchtpomp behoorlijk lek was.

Daarna alles wat met het secundaire luchtsysteem te maken had verwijderd en de dumpvalve rechtstreeks op de inlaat aangesloten.

Toen zijn we gaan rijden en een aantal loggen gemaakt waaruit bleek dat de LMM het spoor helemaal bijster was. Na 5400 rpm was het vermogen volledig weg.

Dus een nieuwe Bosch LMM besteld, deze gemonteerd en het lijkt nu allemaal goed.

Geen irritantie pomp meer 's ochtends, geen gebok en gehort meer en lekker soepel doortrekken over het volledige toerengebied.
 

turboturbo

Forumguru
Ik rijd inmiddels alweer een paar maanden met ongeveer dezelfde symptomen als @Octavia Combi RS beschrijft. Bij mijn auto manifesteert het probleem zich ook met name tijdens de warmloop fase. Inhouden, maar vooral ook: zelf even kort gas geven. Met name tussen de 1200 en 2000 toeren geeft de auto vaak zelf even kort een zetje om daarna weer in te houden / terug te keren naar normale gaspedaal stand. Gebeurt alleen (of is alleen waarneembaar) in de 1e drie versnellingen. Dat 'zetje' gebeurt ook als de motor warm is, dat kan na een lange rit nog steeds voorkomen als ik mijn straat indraai. Erg irritant.

Je hoort dan de DV klep ook druk opbouwen en daarna afblazen, terwijl ik m'n voet / stand gaspedaal dus niet verander. Zeer irritant, want als je bijv. net effe te weinig afstand op je voorligger hebt tijdens het optrekken zit je er bijna op.

Stationair draait de motor niet helemaal rustig, maar een beetje onrustig qua toeren. De naald van de toerenteller beweegt nauwelijks, maar je hoort het wel.

Ik las ergens de lumineuze tip om de stekker van de luchtmassameter los te maken en te kijken of de klachten zich dan voordoen. Je kunt best even zonder aangesloten lmm rijden, schijnt (wist ik niet) Ik heb dat gedaan en de klachten bleven meteen weg. De stekker weer aangesloten en ja hoor: merkbaar weer horten en stoten voor een paar meter en daarna was het 'zetje' ook weer terug.

Deze week dus maar een nieuwe luchtmassameter gekocht en die er vanavond in gezet. Luchtfilter is vorig jaar vernieuwd en was nog zo goed als nieuw, dus dat hoefde niet. Proefritje gemaakt en hij rijdt weer super!
 

turboturbo

Forumguru
Helaas blijkt het vervangen van de luchtmassameter niet alle problemen opgelost te hebben. De problemen mbt horten en stoten in lage toeren blijven zeker voor 80% weg nu, maar het zelf gas geven (zetje geven) en het hoorbaar plotseling druk opbouwen rond de 1500 tpm manifesteert zich nog wel degelijk af en toe. Verdachten: DV, N75, vacuumlek en voorzover ik andere topics begrijp, de koelvloeistoftemperatuursensor.... (simpele en goedkope reparatie)

Daarbij ben ik er nu ook achter dat de motor af en toe uit valt. Hij lijkt dan korte tijd geen benzine te krijgen. Tot nog toe had ik dit verschijnsel alleen tijdens het rijden meegemaakt en weet het aan de soms uitvallende cruise control. Ik vond het al vreemd dat het gaspedaal dan soms niet meteen reageerde. M.a.w. het ligt dus niet altijd alleen aan een uitvallende cruisecontrol.

De auto remt dan spontaan af op de motor (stopt met handhaven van de snelheid) en voor een seconde of 5 reageert het gaspedaal helemaal nergens op. Meestal ben ik dan al naar de vluchtstrook aan het manoeuvreren. Omdat de auto dan nog in accustand ('on') meestal op snelwegsnelheid rolt, slaat de motor ook zelf weer aan na een paar seconden en kan ik toch doorrijden.

Maar onlangs gebeurde me ditzelfde terwijl ik een rood verkeerslicht naderde, stapvoets rijdend. Ik wilde juist optrekken (verkeerslicht ging op groen) terwijl ik nog rolde, maar het gaspedaal reageerde niet en de motor viel uit. Ik heb de auto gauw naar de kant gestuurd om daar even te wachten. De auto startte na 30 seconden wachten meteen weer en sloeg ook direct aan en ik kon verder rijden.
 

turboturbo

Forumguru
Het moest even duren... Maar onlangs de N75 klep dan eindelijk vervangen. Dat heeft het probleem van zelf een dotje gas geven tussen de 1200 en 1750 tpm opgelost! Het betreft de nieuwere, herziene versie, te herkennen aan de letter E aan het eind van het onderdeel nummer.
Ik heb 'm bij VAGtechniek besteld, incl. verzendkosten 80 euro.

IMG_5904.JPG

Wat nu volgens mij precies het geval was: de versleten Luchtmassameter zorgde voor inhouden (horten en stoten) en de versleten N75 klep juist voor af en toe een extra dotje gas. Dat maakte het echt een oncomfortabele, onrustige auto om op koude motor rustig mee weg te rijden. Dat is nu gelukkig verleden tijd.
 
Is die klep makkelijk te vervangen?? Ik heb zo donker bruin vermoede dat de mijne ook niet helemaal meer is wat het zal moeten zijn. Dat horten en stoten heb ik enkel met een koude start en dat is binnen 5 min weg. Met dit weer geen last, wel dat de auto niet altijd direct reageert zodra je het gas in trapt. Ook wil die wel eens inhouden, waardoor die stotterend aan doortrekken is.
 

turboturbo

Forumguru
Zeker heel simpel klusje. Het lastigste vond ik het verwijderen van de standaard klemmen.

Je moet even met een dun scherp voorwerp het lipje van de slangklemmen (oorklem?) open wurmen. Dat is even pielen. 3 x totaal. Ik deed dat met een oud aardappelschil mesje.
Daarna met een kleine platte schroevendraaier de klem verder open duwen. Dan met een tang trek je 'm helemaal open en dan valt ie er af.

Even foto maken van hoe-die-ook-alweer-zat vooraf en wisselen maar.

Vergeet niet eerst een paar (je hebt er 3 nodig) universele slangklemmen te kopen. De slangen zijn ong 20mm diameter.

Tip: op SO las ik van iemand die had rond de 5 tientjes betaald voor een nieuwe bij een Seat dealer. Kan dus de moeite waard zijn even rond te bellen voor prijzen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan