inhouden bij optrekken Superb II combi 1.8 tsi

sjaak

Nieuw lid
Mijn Skoda Superb Combi 1.8 TSI handgeschakeld houdt in bij optrekken. Al diverse keren mee terug geweest bij de dealer. Bij het wegrijden valt de motor terug in toeren, waardoor het lijkt alsof het blok wil afslaan. Enige mogelijkheid is meer met slippende koppeling te rijden. Ook hoor je dan een soort van lichte ratel. De dealer is inmiddels al enkele keren bezocht. Zij constateren wel een lichte terugval, maar valt volgens hen binnen de marge. Het lijkt wel een eerste rijles, terwijl ik 25 jaar mijn rijbewijs heb en de nodige kilometers heb gereden. Het probleem schijnt ook te zijn (geweest) met de 1.8 TSI met DSG.

Auto bevalt zeer goed, maar dit kan voor mij een reden zijn de auto eruit te doen.

Wie o wie heeft hetzelfde probleem. PON geeft namelijk niet thuis.
 

Stevens

Nieuw lid
Heren, ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kl*te-ford. Het is te zegge, dat was één van de vele problemen. Maar dit hebben ze kunnen oplossen. Als je gas gaf, hield hij zich in en dan trok je op in schokken zogezegd. Het probleem was de gas die elektronisch geregeld is en daar was iets fout. Dan hebben ze dat vervangen en dan was het weg.
 

CDO

Forumguru
@sjaak

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring gehad:smirk:. Geratel schijnt bij een TSI te horen (zie ook de filmpjes op youtube).

Voor mijn gevoel moest ik bij het wegrijden veel gas geven om fatsoenlijk weg te komen. Bij 1500 toeren + koppeling los sloeg de motor bijna af en bij 2000 toeren + koppeling los gaan je wielen spinnen.

Ten opzichte van mijn vorige auto met een ongeblazen 2.0 benzineblok een heel verschil en ten opzichte van de diverse tdi's die ik gereden had (en waar je vanaf stilstand alleen de koppeling op hoefde te laetn komen ) een wereld van verschil.


Ik heb sinds kort een paar keer de sleurhut erachter gehad en moet zeggen dat het lijkt of alles wat beter op elkaar is ingelopen nu. Ik kan makkelijker wegrijden met een lager toerental dan voorheen en het hikken of slecht oppakken van de koppeling is weg.

De mijne heeft nu ongeveer 17.000 km op de klok.
 

CDO

Forumguru
ergo: probeer het eens met een tandem-asser met zand of een stevige caravan aan de trekhaak (als je daar over beschikt). Baat het niet, schaadt het niet.
 

hemi24

Forumguru
Baat het niet, schaadt het niet.

Helemaal juist: 2.200kg heeft niet mogen baten en tot enige ergernis van de shovel-machinist in de zandput ben ik mooi rustig weggereden met de tandemaanhanger van de Boels... (dus het heeft ook niet geschaadt).

Zelfde geldt voor de hoogwerker van 1.500kg die ik van Sneek naar Beverwijk hebt gesleurd en weer terug.

En ja, ik weet dat mijn auto slechts 1.400kg mag trekken, hoewel de haak is vrijgegeven voor 1.800 kg...
 

sjaak

Nieuw lid
@CDO

Bedankt voor de reactie. Helaas heb ik geen trekhaak, waardoor ik dit niet kan uitproberen. M.b.t. het geratel zal ik inderdaad op youtube kijken. Het maffe is dat ik met een 1.4 heb proefgereden (handgeschakeld) en niets van geratel vernomen. In een 1.8 proefgereden, maar met automaat. Heb daarbij dus ook niets van geratel gehoord.

Jouw omschrijving klopt volledig m.b.t. het fatsoenlijk wegrijden. Het is echt ronduit irritant. Doodzonde, want de auto is verder helemaal geweldig en echt value for money. Daarnaast kan ik geen kwalitatief mindere materialen ontdekken t.o.v. Volkswagen of Audi (heb ze beide gereden). Dus ronduit top.

De enige oplossing die ik kan bedenken is een aangetekende brief sturen naar PON (Dealer heeft een aantal keren het probleem kenbaar gemaakt bij PON, maar PON geeft aan dat er geen structurele problemen bekend zijn, behoudens de 1.8 TSI met DSG . Met DSG zijn er soortgelijke problemen bekend heb ik mij laten vertellen). Het lijkt mij een software-matige afstelling. Hopen dat dit tot een oplossing zal komen.
 
Bovenaan Onderaan