Inhoud dieseltank (1.9 TDI)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dap

Lid
Ik heb mijn nieuwe Fabia sedert 24-08 en heb er intussen goed 2000 km opzitten.
Al 2 x gaan tanken: 2 x ongeveer 40 liter.
Hoe groot is de tank nu eigenlijk ? Ik meende ergens gelezen te hebben dat ie 50 liter groot zou zijn (ipv. de 45 liter die de fabriek opgeeft).
Kent iemand het antwoord of ervaring hiermee ?
Zou graag eens over de 1000 km gaan per tankbeurt (verbruik ligt nu rond 4,5 à 4,6 - veel snelweg).

Gr. Dany.
cool.gif
 

Wallie

Lid
Kon laatst nog 20km rijden volgens de boordcomputer, toen ging er precies 44 liter in, dus denk niet dat er zo heel veel meer in gaat
wink.gif
 

Tallguy

Forumguru
Voor zover ik weet is die 45liter die de fabriek opgeeft het juiste. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je 'm volgooit. Toen ik de Fabia van mijn vriendin volgooide, heb ik er een keer 45 liter ingekregen, maar toen stond de brandstof tot op de rand van de vulopening.
 

slowcruiser63

Nieuw lid
Ik tank meestal 52 liter per keer.
Aan de rechterkant in de vulopening zit een palletje voor de ontluchting. Als je dat naar beneden drukt met het vulpistool kan je er zoveel in gooien na ca. 1200 km.
Tanken is geen hobby van me dus maar zo min mogelijk.
winkie.gif
 
Ah, dat palletje is misschien wel de oplossing. Bij mij gaat er namelijk ook maar 40 liter in (ik tank na ca. 750 km). Het zou mooi zijn als er toch een paar liter meer in gaan.

Dat ontluchten is misschien ook wel de oplossing voor de rare aanduiding van de boordcomputer tijdens de eerste 150 kilometer na een tankbeurt. De aanduiding van het aantal te rijden km's tot de volgende tankbeurt, loopt dan namelijk alleen maar op (tot een totaal van 1000 km, terwijl ik maar 800 km op een tank kan rijden).
 

Ted

Forumguru
Moet je dat palletje tijdens tanken met het pistool indrukken?
Of 1-malig.

Gaarne reactie!

Groeten Ted.
 

Michel

Forumguru
Om meer dan de opgegeven 45 liter in de tank te krijgen die je eerst de tank te vullen totdat het vulpistool "afslaat". Het vulpistool vervolgens iets uit de vulopening halen en naar rechts bewegen, zodat hij het palletje indrukt. Je hoort dan gesis. Als het gesis is verdwenen het vulpistool weer volledig in de vulopening doen en je zult merken dat je nu weer "ruimte" hebt gecreëerd voor extra brandstof. Het bovenstaande scenario evt. een aantal keren herhalen, maar kijk natuurlijk uit dat je er niet teveel indoet.

Overigens heb ik op een aantal andere fora gelezen dat dit slecht zou zijn voor één of ander koolstoffilter in de tank en dan geldt dit voor de benzine uitvoering.

Tevens moet je er rekening mee houden dat de extra ruimte in feite is bedoeld om de brandstof gelegenheid te geven om uit te zetten bij hogere temperaturen, dus doe dit niet in de zomer. Niet voor niets staat er in het instuctieboekje dat je eigenlijk niet meer mag bijvullen op het moment dat het vulpistool is afgeslagen.

Het bovenstaande is dus op eigen risico!
 

dap

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Michel</font><hr />

Om meer dan de opgegeven 45 liter in de tank te krijgen die je eerst de tank te vullen totdat het vulpistool "afslaat". Het vulpistool vervolgens iets uit de vulopening halen en naar rechts bewegen, zodat hij het palletje indrukt. Je hoort dan gesis. Als het gesis is verdwenen het vulpistool weer volledig in de vulopening doen en je zult merken dat je nu weer "ruimte" hebt gecreëerd voor extra brandstof. Het bovenstaande scenario evt. een aantal keren herhalen, maar kijk natuurlijk uit dat je er niet teveel indoet.


[/ QUOTE ]

Vandaag gaan tanken. Normalerwijze zou er ongeveer 40 liter ingegaan zijn (900 km gereden aan gemiddeld 4,5 l/100 km). En wat bleek... door het veiligheidspalletje een aantal maal in te drukken, heb ik 52,4 liter in de tank gekregen !

Wat de veiligheid betreft, helemaal akkoord, maar ik rijd dagelijks minstens 150 km (wat het risico op uitzetting van de brandstof in de tank snel reduceert).

Bedankt Michel voor je heldere uitleg.

Gr. Dany.
 

dap

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Het is eigenlijk geen veiligheidspalletje, maar een ontluchtingspalletje van de tank.

[/ QUOTE ]

What's the difference ?
Er is maar 1 palletje, dus wel erg moeilijk om je te vergissen !
Bovendien dient het ontluchtingspalletje voor de veiligheid !
 

Ted

Forumguru
Bij een diesel hoef je niet zo bang te zijn voor de veiligheid. Diesel is niet explosief! Het is mijnsinziens meer een wettelijke zaak dat met name brandstofdampen niet meer in de atmosfeer terecht mogen komen. Vandaar deze constructie met een klep. Mijn vorje diesel van Opel had helemaal geen voorziening van dat zodat die echt tot zijn "nek"toe vol getankt kon worden. Al was daardoor het opschuimen van de diesel wel even mee bezig.

Groeten Ted.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan