Inhoud brandstoftank

Corrie en Eric

Nieuw lid
Tijdens onze vakantie in de Harz, hebben wij o.a. de stad Weimar bezocht.
Deze stad lag ongeveer 130 km af van ons vakantiehuis.
Op de terugweg gaf de benzinemeter een behoorlijk laag niveau aan en bleek volgens de boordcomputer de actieradius onvoldoende om weer, zonder te tanken, thuis te komen. Het lampje begon te branden.
Op onze terugweg echter, maar ook een beetje door laksheid, konden we geen pomp meer vinden toen we echt zenuwachtig werden.
Toen de boordcomputer al aangaf dat we over de tot dan toe berekende kilometers waren, was het eind nog niet in zicht.
Uiteindelijk hebben we ons einddoel bereikt en konden we ook direct tanken.
Er ging 36,30 liter in de tank. Terwijl Skoda 35 liter opgeeft.
Ligt dit aan de tank of aan de pomp die wellicht in het voordeel van de oliemaatschappij is geijkt?
De Citigo rijdt overigens in de bergen, waarbij hij soms tot zeer hoge toeren wordt opgejut, zeer zuinig.
We hebben hier voor het eerst 1 op 22,39 gereden!!!
 

AndreM

Forumguru
Mooi resultaat voor een benzinemotor.
Dus wie gaat nu dat mannetje van die Fiat Panda reclame uitlachen? :maakmegek:

Dat gemiddelde heb ik ook met mijn diesel gehaald, alleen was mijn snelheid rond de 160 a 170 km op de Duitse autobaan op een afstand van 1000km.

Maar even terug te komen op de tankvulling.
De benzinepomp slaat af als de brandstof de vulopening bereikt heeft.
In de brandstof tank wordt 35 liter gemeten en in de vulslang past ook nog gemakkelijk 2 liter, dus kom je boven de 35 liter uit.
Maar dan is tie wel erg leeg geweest. :yeah:
 
Laatst bewerkt:

ougie

Forumguru
Het meeste wat er bij mij in ging was 35 liter, afgelopen nacht getankt vlak bij onze woonplaats. Het lampje sprong aan toen ik de inrit van de benzinepomp opreed. We kwamen om 01.00 uur terug van een ritje Kroatië, 16 uur over gedaan, bauwstelle, bauwstelle, stau, stau, omleidingen en nog eens omleidingen. Hebben toch nog hele stukken 140 gereden, ging prima. De Navigon doet trouwens prima zijn werk.
 

AndreM

Forumguru
AndreM

1 op 22 bij een snelheid van 160 a 170 km per uur. Lijkt mij klein beetje overdreven...

Is niet overdreven, de BC geeft dat aan. Maar let op: het is wel een diesel hè!
Ik heb zelfs de 1 op 30 gehaald bij 80 km per uur.

Ik ben nu 4 weken verder na mijn vakantie en gebruik de auto half in de stad en half snelweg en dan is het verbruik 1 op 21,4 km.
Ook ben ik pasgeleden naar Goes gereden en vooraf getankt.
Aangekomen in Goes zat ik 90 km verder met een verbruik van 1 op 24,6 km.

Deze metingen zijn ook niet van een keer, want ik rij ongeveer 1000 km in de week.

Ik kan er ook niets anders van maken, want ik sta er zelf ook steeds van te kijken hoe zuinig deze auto is. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Is niet overdreven, de BC geeft dat aan.
Dan is het dus hoogstwaarschijnlijk wél overdreven.
De BC overdrijft de zuinigheid namelijk in veruit de meeste gevallen - en dat is een ervaringsgegeven.
 

AndreM

Forumguru
OK, het is mijn eerste Skoda na 27 jaar Opel, dus heb ik er geen ervaring mee met de BC van Skoda.
Bij een Opel klopt de BC wel met het werkelijke verbruik.

Maar het valt mij wel op, dat ik met dezelfde aantal pk's (Opel / Skoda) verder met een volle tank komt als als vroeger met mijn Opel!
 

Cordoba

Forumguru
@Corrie en Eric De oorzaak zal zeker niet aan de ijking van de pomp liggen, ik dacht dat deze tegenwoordig maximaal 0,5% of nog minder mag afwijken. Wat andere logischer verklaringen:

- de slang van de benzinepomp was minder vol toen je klaar was met tanken, dan toen je begon met tanken (je hebt dus een deel van de getankte brandstof gebruikt om de slang te vullen)
- de 35 liter is een benadering, en de tank valt net iets groter uit dan aangegeven in de folder
- door de ontluchtingsnippel in te drukken kun je de tank ook 'overvullen' (ik weet niet of die 'nippeltruc' ook werkt bij de Citigo, maar bij veel andere modellen wel, en daar zijn ook risico's aan verbonden)
 

andrehj

Forumguru
Bij de Superb denken veel mensen daar toch anders over. Mijn tank zou 60 liter zijn, maar om die in de praktijk te kunnen gebruiken moet je wel érg lang met rest-kilometers op 0 durven doorrijden.

Bij Renault is dat idd anders. In mijn vorige Laguna (66 liter op papier) heb ik wel eens 67 liter getankt. En ook in de Twingo van mijn vrouw gaat makkelijk de opgegeven 40 liter. Daar hebben we al eens 41 liter getankt, en dan zit de meter nog maar net in het rood.
 

jalex_h

Forumguru
Hmmm ik was het tot deze zomer eens met Andrehj. Maar toen kon ik er 54,5 liter in proppen en kon ik volgens de bc nog 30 km rijden. Let wel, met caravan, dus dan ligt het verbruik op ca 1:6,5. Dan kom je toch akelig dicht bij die 60 liter.... Niet datik overigens van plan ben om dat proefondervindelijk vast te stellen :)
 
Bovenaan Onderaan