Infotainment 6,5inch vervangen door 8 inch bolero

Jebus

Lid
Dag iedereen

Is het mogelijk om simpelweg de Swing radio (6,5 inch scherm) te vervangen door de Bolero radio (8 inch)? Of zelfs door de columbus (Navigatiesysteem Amundsen met 9,2") radio?

Alvast bedankt voor de info en tips!

Ps: de uitvoering is Ambition (07/2020).
 

Alpha

Donateur
Volgens mij heb je een Kamiq. Dat is dus een MIB3 systeem auto...

Oef volgens mij gaat dat niet 1-2-3. Maar dat laat ik liever even aan de experts over hier.

Volgens mij moet je namelijk niet alleen het scherm maar ook de “computer” die het scherm aanstuurt vervangen.
 

Jebus

Lid
Het is inderdaad de bedoeling om de hele console te vervangen, niet enkel het scherm.

Mij lijkt het systeem exact hetzelfde tussen de twee, behalve de knoppen en het scherm.

Het demonteren en installeren van de hele module is helemaal niet moeilijk. Twee sticks van voor erin zodat het locking mechanisme los komt en dan nog twee vijzen bovenaan onder het plastic klepje.
 

Alpha

Donateur
Ben ik zeker met je eens. Hardware vervangen zal geen issue zijn. Maar of t dan spontaan allemaal werkt? Heb je dat ook al onderzocht?

Maar zit ook even mee te denken aan bijvoorbeeld de eSIM functionaliteiten zoals online update.

Ik weet niet of dat allemaal gaat werken out of the box. Skoda houdt namelijk bij welk systeem in welke auto zit en op basis daarvan krijg je, je updates en kun je abonnementen afsluiten. Zie ook: https://availability.skoda-auto.com/004/en-com#

Denk maar ff met je mee hé.....
 

jesse_s93

Donateur
Je moet er ook rekening mee houden dat Swing en Bolero's uit één unit bestaan, de Amundsen heeft een los scherm en een seperate regelunit. Volgens mij zit deze bij de Scala/Kamiq wel op dezelfde plek en niet zoals voorheen in het handschoenenkastje.

Daarnaast zul je iemand met VCDS/Obdeleven nodig hebben voor het coderen en ODIS (volgens mij) om de componentbescherming eraf te halen. Je kunt namelijk niet zomaar hardware swappen. Na verloop van tijd zal de unit locken.

De eSIM zit in het telematics gedeelte van de auto, bij de ecall knoppen in je dak. Hoe dat zit met Skoda Connect, durf ik niet te zeggen.
 

Jebus

Lid
Welke onderdelen moeten gecodeerd worden in obd? Met Odis de componentenbeveiliging eraf halen kan bij de autogarage waarschijnlijk?
 

jesse_s93

Donateur
In je infotainment bedien je heel veel wageninstellingen, bv met betrekking tot de lichten, openen en sluiten, etc. Je moet ervoor zorgen dat deze opties ook in de nieuwe unit aanstaan, en vooral ook dat er geen opties aanstaan die er niet in zitten. Dit resulteert in fouten.

Ik durf niet te zeggen hoe happig de dealer is op het verwijderen van de componentbescherming. Het beste kun je hiervoor contact opnemen met je dealer. Er zijn ook forumleden die de software hiervoor hebben, bijvoorbeeld @Rainesh. Wellicht dat hij je hierbij kan helpen.
 

Antera

Donateur
Niet elke dealer wil de beveiliging eraf halen. Maar je zal ook wel wat moeten aanpassen omdat je headunit nu niet aanwezig is in je dashboard kastje en je die dan ook moet vervangen incl bekabeling die niet lang genoeg is enz. Het is een MIB3 dus die zijn denk ik wat lastiger te vinden.
 

Jebus

Lid
Volgens mij is de headunit swing exact hetzelfde als de Bolero in een Skoda Kamiq. Behalve dan het scherm en de touch knoppen. Geen unit in handschoenkastje.

Of ben ik hierin verkeerd?
 

Rallye

Forumguru
Ik zou van de huidige MIB3 niets durven zeggen, maar bij de MIB2 was dat wel zo.......
Daar was de Bolero een Amundsen zonder navi.
 

Ronnie

Forumguru
Mijn Bolero (2016) bestaat toch echt uit 2 delen; een schermunit en er achter/onder gebouwd de "computer"....
Deze laatste moest ik laatst uitbouwen om de achteruitrijcamera aan te sluiten
 

Jebus

Lid
Zo ziet de MIB3 head unit eruit. Dit is de swing.
1007776_icon.jpg


Dit is de Bolero:
https://drive.google.com/file/d/1HAJnch3li9ydJ2TIoH1b67uxbQN4sqO9
https://drive.google.com/file/d/1B63IiXh_m7-gSnOlY32MDITnFmDdDI90
s-l1600.jpg

s-l1600.jpg


In bijlage een Similarity Letter van Panasonic zelf.

Al deze info is terug te vinden op https://fcc.report/FCC-ID/WUQ-MIB3HBTWIFI.
 

Bijlagen

  • similarityLetter.pdf
    221,5 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
De Swing en Bolero zijn in de Scala/Kamiq inderdaad nagenoeg gelijk, behalve een kleiner display en fysieke drukknoppen ipv touchknoppen. De Swing units kunnen daarnaast onderliggen afwijken door Smartlink wel/niet is ingebouwd. Dan is de App (met Smartlink) een Phone butten. Deze units bestaan ook uit één (computer + scherm). De Amundsen bestaat wel uit twee componenten. Dan zit de regelunit alsnog niet in het handschoenenkastje, maar achter het scherm in het dashboard.

Buiten het feit dat je rekening moet houden met coderingen en componentbeveiliging, lijkt mij het dus gemakkelijker om de Swing voor een Bolero te swappen, dan voor een Amundsen. Mocht je voor een Bolero gaan, zou ik kijken naar een unit met Wifi. Dan kun je gebruik maken van draadloos Smartlink (Carplay/Android Auto/Mirrorlink). Deze zul je hier in Nederland niet vinden, Duitsland en België bieden wel deze optie aan op de Bolero.
 

Jebus

Lid
[QUOTE

Van wat ik terugvind over de MIB3HBTWIFI (MIB3 unit in Kamiq / Scala) is dat deze allen over WIFI beschikken maar dat deze niet geactiveerd is. Misschien dat iemand weet wat er moet gecodeerd worden om deze te activeren? Dat zou veel mensen blij maken denk ik. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Klopt, maar ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat het nog niet zo makkelijk is om wifi te activeren ;) Het zou moeten kunnen, maar is nog niet gelukt.
 

Antera

Donateur
Lukt helaas op diverse modellen niet. Wifi is niet altijd mogelijk. Laatst ook een S3 met MIB3 maar deze had het niet in zich. Na coderen werkte het niet. Toch een stukje missende hardware soms
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb een Duitse Scala aan de kabel gehad, ook het Bolero systeem, alleen geen DAB+ en oudere software. Deze had Wifi wel enabled in het menu. Middels like-for-like gekeken waar de verschillen zaten, toegepast in mijn auto, maar helaas. Long coding wordt niet meer toegepast en was ook al gelijk.

Zal dus toch iets in de hardware zitten, of een setting in een andere module die ik nog niet heb gezien.
 
Laatst bewerkt:

Jebus

Lid
Hallo! Ik heb met succes het scherm van de 'Bolero'-eenheid naar mijn bestaande 'Swing'-eenheid overgebracht.

Aangezien de units gewoon hetzelfde zijn, als in 'de aansluitingen op het scherm en dergelijke', lijkt er geen enkel probleem te zijn. Ik heb een paar km's gereden en het toestel reageerde heel goed. Het scherm heeft/heeft geen SWaP-codes nodig.

In eerste instantie leek het erop dat het nieuwe scherm niet aan zou gaan, maar dat deed het even later wel.

Eerst dacht ik: "Oh nee... weggegooid geld". Maar toen liet het prompt de klok op het scherm zien. :D Ook alle andere functies deden het goed, de knoppen reageerden perfect en het touchscreen ook. Het scherm werd ook automatisch gevuld. Dus geen probleem met resoluties ed...

Hopelijk blijft het werken! Vandaag zal de auto een langere rit krijgen. Als het blijft werken, werkt het feilloos.

Wat ik in detail heb gedaan:
  • draai 4 schroeven los van de vervangende eenheid die op het scherm zitten
  • wrik de klepjes open die de unit nog wat vasthouden (2 aan elke kant, 2 aan de onderkant)
  • neem voorzichtig 'en geduldig' het scherm eraf (pas op! het screen ribbon zit er nog aan)
  • Het screen ribbon wordt vastgehouden door een connector op de unit zelf. Deze kan worden ontgrendeld door het zwarte vergrendelingsmechanisme omhoog te trekken.
Zie hier voor details van de connector: https://drive.google.com/file/d/1zc2Tg2qyosWXXwtIdsC8oaasbfHv2pyK/

Voor het installeren van het nieuwe scherm: gewoon de stappen in omgekeerde volgorde uitvoeren. (voorzichtig en geduldig)

Hopelijk zijn jullie iets met deze korte handleiding.

Vriendelijke groeten!
 

Rallye

Forumguru
Fijn dat het je gelukt is!

Lijkt, zo zonder Komponentenschutz, wel weer een Walhalla voor het dievengilde…..
 
Bovenaan Onderaan