Infotainement - hoe contacten toevoegen aan de simkaart?

Vandaag mijn simkaart geïnstalleerd in het Columbus systeem en daarna voor data en telefonie gekozen.
Beide functies werken naar behoren en volledig out of the box. (Telenet)

Blijkbaar worden de contacten geïmporteerd van de simkaart en heb ik tot op heden nog geen mogelijkheid gevonden om contacten toe te voegen aan de simkaart.
Via bluetooth worden de contacten weliswaar tijdelijk toegevoegd, maar na disconnectie zijn deze weer weg.
Het zou fijn zijn om deze permanent op te slaan.

Is er iemand in geslaagd om contacten permanent toe te voegen aan de simkaart?

Rallye

Forumguru
Je zou de SIMkaart in een telefoon kunnen doen en dan de contacten kunnen kopiëren naar de SIMkaart. Als ik echter de laatste versie van het instructieboekje van de Superb bekijk (blz. 143, zie https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...23425542-5d95c1b3-7966-4512-a3b8-991fd2729580), dan lijkt er een menupunt te zijn dat “Contacten importeren” heet. Zou dat niets zijn? Ik denk overigens dat de contacten dan niet op de SIMkaart staan, maar in het geheugen van de auto.

CAD4B6CF-4487-4F66-9988-AE203E0BDE30.png

In het navigatiemenu kun je bovendien contacten in het vCard-formaat importeren.

Je zou de SIMkaart in een telefoon kunnen doen en dan de contacten kunnen kopiëren naar de SIMkaart. Als ik echter de laatste versie van het instructieboekje van de Superb bekijk (blz. 143, zie https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...23425542-5d95c1b3-7966-4512-a3b8-991fd2729580), dan lijkt er een menupunt te zijn dat “Contacten importeren” heet. Zou dat niets zijn? Ik denk overigens dat de contacten dan niet op de SIMkaart staan, maar in het geheugen van de auto.

In het navigatiemenu kun je bovendien contacten in het vCard-formaat importeren.

Dag Rallye, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Mijn eerste gedachte was ook om de simkaart in een oude gsm te plaatsen en daar de contacten toe te voegen. Gezien het formaat van de simkaart zal dit alleen maar in een oude gsm kunnen.

Contacten importeren? Klinkt logisch, ik zal het deze avond uittesten, al vermoed ik dat de contacten van de sim zullen geimporteerd worden.

vCard formaat? Zal ik ook eens nakijken.

gdisselkoen

Forumguru
Volgens mij worden de contacten niet vanaf de SIM kaart geïmporteerd, maar vanuit het adresboek op de telefoon. Daarnaast worden deze, volgens mij, iedere keer opnieuw geïmporteerd op het moment dat de telefoon via bluetooth met de auto verbonden is en worden de contacten niet permanent in de auto opgeslagen. Kan zijn dat ze wel in de auto opgeslagen worden maar met iedere importeer actie overschreven worden.

Horkje

Forumguru
Ik weet er helaas niet al te veel vanaf, maar ik vermoed dat de Columbus de sim in je auto slechts leest en geen data van de sim opslaat.

Als je echter een smartphone koppelt, dan slaat de Columbus de data (vanuit de contacten met bijbehorende afbeeldingen op de smartphone) wel echt op. Als je dan een contact of afbeelding wijzigt op je smartphone, dan wordt dat niet direct door de Columbus gezien / getoond.

Nu vraag ik me een beetje af wat voor jou de reden is om een (duo?) sim te gebruiken voor het bellen in de auto.

Is het niet handiger om je smartphone daarvoor te blijven gebruiken? Of is er een voordeel dat ik nu over het hoofd zie?

Dus sorry, weinig antwoorden en extra vragen......

@Horkje

Terechte opmerking. Recent ben ik overgeschakeld naar een WIGO abonnement bij Telenet. Hierdoor beschik ik over max 5 simkaarten (+met gsmnummers) + 10GB data te verdelen over die simkaarten. Thuis zijn wij maar met z'n drieën waardoor ik over 2 extra kaarten beschik. Naast het uitsparen van een 20-tal euro beschik ik nu over data in de auto en maakt het eigenlijk niet uit wie en hoelang de hotspot in de auto gebruikt wordt, gezien we met z'n allen over één pot data beschikken.
Nu, inderdaad, de gsm gaat altijd mee in de auto, maar het is wel leuk om de auto te bellen en niet de gsm :D. Ik denk dat het bij momenten wel handig kan zijn. Nu is de auto volledig standalone en voor mij is het geen extra kost.

Horkje

Forumguru
Volgens mij zou je de extra sim in de auto ook alleen voor data en als hotspot kunnen gebruiken.

Maar begrijp ik goed dat de sim in de auto ook echt een eigen nummer heeft? Dat is natuurlijk wel grappig als je, ongeacht wie er in de auto zit, je echt de auto belt.

@Horkje

Ja dat klopt, wel grappig eigenlijk. Ik had de auto zo ook in mijn gsm toegevoegd. Plots belde de Skoda mij op en ik zei: "Dag lieve Skoda, alles goed?". :laugh:

Helaas zei de Skoda niets terug maar was het mijn vrouw die meldde dat ze naar huis aan het rijden was.

Maar, voorlopig heb ik nu enkel de data ingesteld, een gsm hebben we toch altijd bij he.

Bovenaan Onderaan