Info gevraagd over werking controle lampjes, geel EPC lampje

Willem-R

Senior Member
Hoi.

Ik heb een vraag over de waarschuwingslampjes/ controle lampjes.

Ik heb gemerkt dat er zowel rode als gele lampjes zijn, ik begrijp de rode maar wat betekent het als lampje geel brand ?

Ik heb namelijk het volgende, als ik mijn auto op contact zet, gaat er een hele rits controle lampjes aan en weer uit, behalve een geel EPC lampje.
Als ik de auto start dan gaat dat gele EPC lampje ook gewoon uit, dus als ik ga rijden brand er geen enkel controle lampje meer.
Ik weet, een echte EPC storing, daarvoor kan je beter naar de garage gaan.( en hier wordt je meestal niet blij van, qua kosten)

Verder met rijden merk ik verder absoluut niks, niks inhouden, niks raar optrekken, niks noodloop,

Dus wat kan het betekenen, ik heb een paar maandje geleden wel wat gehad, door een stommigheid had ik het parkeerlicht aangezet en de accu was toen helemaal leeg, door de ANWB weer op weg geholpen en daarna na een stuk rijden gingen alle lampjes weer uit, zoals het normaal hoort te gaan.

Kan dit gele EPC lampje dus betekenen dat er ooit een probleempje is geweest, en dat dit alleen een waarschuwing is, of is het toch beter dat ik dit bij een garage laat nakijken.
 

Pindasaus

Forumguru
Een geel lampje betekent dat er iets aan de hand is, maar dat het niet zo dringend is dat je de auto meteen moet stoppen. Dat kan dus van alles zijn. Gelukkig helpt de auto je door een foutcode op te slaan, waaruit iemand met verstand van zaken kan afleiden wat er aan de hand is. Een garage kan deze foutcodes uitlezen. Alleen uitlezen is niet duur.

Als je van dit forum specifiekere informatie wilt, vraag dan de garage om de foutcodes aan je mee te geven. Het gaat om de nummers, niet alleen om de omschrijving.
 
Laatst bewerkt:

Willem-R

Senior Member
Zoiets dacht ik al, was al op zoek geweest naar iemand in de buurt met VCDS of VCP die mij kon helpen de foutcode uit te lezen, maar helaas niemand in de buurt, tenminste niet meer.
Om even zo''n 140 km te reizen , (69 km enkele reis) om alleen foutcode uit te lezen, misschien beetje overdreven
Wil eigenlijk beetje voorbereid naar garage voordat ze mij allemaal dure reparaties aansmeren.
Misschien maar op zoek naar iets goedkoper ODBDII apparaatje voor alleen foutcode's. VCDS en VCP kosten nog wel aardig wat.

Iemand een suggestie voor zo'n apparaatje?
Voor Octavia Combi O3 2013.
 

Tees

Donateur
Is t niet normaal dat EPC brandt totdat je start? Weet t even niet zeker, maar dacht dat ik 3 lampjes heb voor de start: accu, handrem en EPC.
 

Willem-R

Senior Member
Ja das misschien ook wel waar, heb er nooit zo opgelet, pas nadat ik keertje met lege accu stond ben ik er echt op gaan letten.
Hij gaat i.d.d. bij starten gewoon uit en geen enkele keer opgekomen met lopende motor.
Alleen bij op contact zetten gaat rest uit, i.d.d. behalve handrem en veiligheidsgordel, als ik die nog niet om heb, en bij mij dus de EPC..

Dus vandaar mijn vraag.
 

Tees

Donateur
Volgens mij staat dit ook gewoon in je instructieboekje beschreven, ik zou die er even op naslaan!
 

Willem-R

Senior Member
Die al helemaal doorgelezen
Staat er niet specifiek in, staat erin dat sommige gaan branden en na enkele seconden weer uitgaan.
Staat niets over pas uitgaan bij echt starten.
Staat bij EPC melding alleen dat in noodloopmodus gereden kan worden,
Maar dat is hier dus helemaal niet het geval, hij rijdt gewoon, niks noodloopmodus.
 

EdK

Forumguru
Airbag lampje voor passagier ( de uitschakelbar is ) die brand vaak ook nog de eerste meters rijden en gaat dan uit.
En hoef je je ook niets van aan te trekken.
EPC lampje wat pas uitgaat na starten zou ik me verder niet druk om maken.
Mocht het wel iets storends zijn dan was het wel opvolgend met rood lampje geweest !
En misschien dat er nu een foutmelding in de BMC staat, maar die word dan wel gereset tijdens een servicebeurt bij dealer
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zou me er ook geen zorgen over maken, grote kans dat dit gewoon hoort. Als het iets echts was zou het idd aanblijven na t starten. En rood is sowieso foute boel, dat betekent altijd zo snel mogelijk stoppen.
 

Willem-R

Senior Member
Dank je voor alle reacties, vermoede al zoiets, kon het alleen nergens vinden, dus dacht vraag het toch maar even aan de kenners.
 

Willem-R

Senior Member
Ja dat is zeker waar, geloof alleen dat de meeste leuke dingen er al door jou, voor Henri, erin gezet zijn.

Enigste wat ik nu in gedachte heb is, las ergens dat je die Start-Stop knop ook met een soort memory stand kan aanzetten, dat hij dus onthoud dat je hem hebt uitgezet of aangezet, en niet elke keer bij het starten opnieuw moet indrukken.

Verder zou ik die piep van de veiligheidsgordel wel uit willen hebben, vindt dat lampje meer als genoeg, heel soms rijd ik nog wel eens een klein stukje zonder gordel, en vindt dan die piepjes vervelend.

Een aantal jaren geleden, heeft de kanker mij flink te pakken gehad, en ik heb dus nog steeds flink last van de na / bijwerkingen, vooral mijn energie reserves blijven een probleem, een ritje heen en weer naar Breda zit er nog even niet zomaar in.
Anders was het helemaal geen probleem geweest, dan had ik graag een keertje langsgekomen.

mvg Willem
 

Willem-R

Senior Member
Vervolg:

Ik heb van de week dus groot onderhoudsbeurt plus inspectie beurt tegelijkertijd uit laten voeren.

Het gele EPC lampje, is dus i.d.d. geen enkel probleem, geen enkele serieuze foutmelding, dus dat die blijft branden totdat je motor echt start schijnt normaal te zijn.

En behalve die stinkend dure longlige bougies waar ze ruim € 120 voor vragen plus € 60 arbeidsloon, viel de prijs mij alleszins mee.
N.b. ik begrijp dat het aardig wat sleutelen is om überhaupt bij de bougies te komen, maar toch €120 is veels te duur, ook al zijn het de longlife met iridium tip.

En niet helemaal gekregen waarom ik gevraagd had, ik had gevraagd om uitlezen en alle foutcodes.
 

EdK

Forumguru
Nou dat sleutelen valt dus nogwel mee !! Want daar vragen ze maar 60 euro voor !
En die 120 eurie is dat voor 1 of 4 stuks bougie ?
 

Willem-R

Senior Member
Dat is voor 4 stuks longlife bougies, € 103.12 ex btw.
Die als ik een beetje rondkijk voor zo'n € 40 incl btw, per setje van 4, op diverse webshops kan krijgen.
Inkoop voor Skoda zal dus niet meer dan € 20 a € 25 per set van 4 kosten.

Arbeidsloon was ook nog met 15% korting, Skoda heeft tijdelijk 15% korting op onderhoud
van Skoda's ouder dan 5 jaar.
Ik moet toegeven, eigenlijk geen goed idee wat uurloon op dit moment is.
 

Tees

Donateur
Bij de dealer zit je denk ik snel richting de €90-100 per uur incl BTW. Mijn Vakgarage rekent al €75 per uur...
 

EdK

Forumguru
Tsja eindelijk worden de medewerkers die de smerige handen hebben en uiteindelijk het onderhoud etc doen waar een heel bedrijf op draait , die worden eindelijk eens beter hiervoor beloond en tsja dat moet ergens vandaan komen.:pieker:


En als er niet meer van dit soort mensen worden opgeleid dan zullen die monteurs in de techniek alleen maar beter betaald gaan worden...
Want één ding is zeker, ze zijn jarenlang dik onderbetaald .....
 

EdK

Forumguru
Ik vind ook dat jij meer verdient dan je krijgt hoor Ed ;)
Tees ik klaag echt niet hoor !
Ik verdien een goed belegde boterham in de techniek.
Maar ken genoeg mensen in de autotechniek die vaak privé thuis aan wagens van anderen stonden te sleutelen om wat (donker) bij te verdienen.
 
Bovenaan Onderaan