Indicatie lampen aan

Klaasje

Forumguru
Stomme vraag, maar valt mij op dat in de autostand altijd lampje naast auto ook brand, terwijl verlichting uit is. Stadslicht lampje brand dus altijd. Kan natuurlijk zijn omdat DRL altijd brand in auto stand bij mij.

Hoe zie je dat verlichting daadwerkelijk aan is?
Dashboard verlichting brand dan uiteraard, maar overdag is dit niet zichtbaar.

Er is dus blijkbaar geen lampje dat aangeeft dat brand, ook niet als je naar dimlicht draait. Helemaal rechtsom dus.

In mijn Octavia brande stadslicht lampje pas groen als lampen daadwerkelijk aanstonden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dashboard verlichting brand dan uiteraard, maar overdag is dit niet zichtbaar
Ook overdag is het verschil tussen dashboardverlichting aan of niet best goed te zien (bij mijn voorgaande F2 in elk geval, en bij de Seat ook) - in het bijzonder aan de cijfers. De wijzers zijn inderdaad altijd verlicht, daaraan is geen verschil te zien.
 

Japanese Power

Donateur
Je Amundsen/Columbus springt toch van dag op nacht weergave als je verlichting aanspringt ter referentie.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik weet niet of het bij de Kodiaq anders is als bij de Octavia, maar bij de Octavia brandt er bij ingeschakelde dimverlichting, met de stand op auto, ook een groen lampje naast de schakelaar (dus een oranje lampje als indicatie van de auto-stand, en een groen lampje als teken dat de dimverlichting daadwerkelijk brandt). Dus niet zo als vroeger in het dashboard, maar naast de schakelaar, enigszins verstopt. Zo staat het ook in de handleiding, "Staat de lichtschakelaar in de stand AUTO, dan brandt de tekst AUTO naast de lichtschakelaar. Als het licht automatisch wordt ingeschakeld, brandt ook het symbool <dimlicht> naast de lichtschakelaar."
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind die symbolen bij de lichtschakelaar kwalitatief uiterst teleurstellend gepositioneerd.
Als je het stuur netjes in "kwart voor drie"-houding vasthoudt, verdwijnt heel die handel uit het zicht achter je linkerarm en -hand. En zelfs als je die hand weghaalt zullen de meeste mensen alsnog het hoofd naar links moeten buigen zodat ze om het stuur heen kunnen gluren.
De oude oplossing met een groen lampje in de teller is stukken beter.
 

Klaasje

Forumguru
In Kodiaq brand het continue groen.
Dus ook in de auto stand terwijl verlichting uit staat

Overdag zie je dus niet of brand of niet. Op zicht geen probleem, maar zou makkelijker zijn als je zag dat ze aan waren zonder op je navigatiekaart te kijken :-)
 

EdZ

Donateur
Volgens mij brandt in mijn Seat het stadslichtlampje op de schakelaar en niet het dimlicht lampje, als de schakelaar op auto staat en het licht aan staat. Ook ik mis de indicatie tussen de tellers. Heb al zitten denken om zelf een led-je ergens te plaatsen. Viel me gisteren met de mist op hoeveel mensen niet in de gaten hebben dat alleen hun DRL aan stond.
 

Antera

Donateur
Volgens mij brandt in mijn Seat het stadslichtlampje op de schakelaar en niet het dimlicht lampje, als de schakelaar op auto staat en het licht aan staat. Ook ik mis de indicatie tussen de tellers. Heb al zitten denken om zelf een led-je ergens te plaatsen. Viel me gisteren met de mist op hoeveel mensen niet in de gaten hebben dat alleen hun DRL aan stond.


Dat er veel rijden met DRL aan is omdat de tellers compleet verlicht zijn altijd. Als je achterlichten mee gecodeerd zijn als DRL is dat minder erg maar dat word door de dealer helaas niet zo gedaan en brand meteen ook je dashboard. Je kan je tellers zo laten coderen dat de tellers niet verlicht zijn alleen bij dimlicht en je wijzers bv altijd.

Het lampje uit je dashboard is weg gelaten vanwege de auto schakelaar en om meer rust te creeëren in het dashboard.

Ik ben nu wel benieuwd of het idd niet zo hoort te zijn dat de auto tekst verlicht is en de rest niet en alleen als het licht aan gaat de dimlicht icoon ook en verder niks mits je hem handmatig erop zet?

Ik ben wel benieuwd of dit eventueel anders is bij auto's die door de dealer om gezet zijn naar DRL achter aan of de modellen die dat niet standaard achter aan hebben. Kan iemand mij daar mee over vertellen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan je tellers zo laten coderen dat de tellers niet verlicht zijn alleen bij dimlicht en je wijzers bv altijd.
Dat heeft mijn (aankoop)dealer dan wel netjes gedaan: in de 0-stand branden de achterlichten mee met DRL, tellers blijven donker op de wijzers na.

In dit jaargetijde staat de schakelaar meestal op DimlichtAan (dus niet op Auto) en daarbij gaat alles uit zodra ik het contact afzet. Bij het starten komt ook de verlichting (met dimlicht en dashboard dus) in werking. Het moet al behoorlijk helder weer zijn voordat ik met alleen DRL+achterlichten ga rijden.
 

Erik_NL

Forumguru
lampje naast auto ook brand, terwijl verlichting uit is. Stadslicht lampje brand dus altijd. Kan natuurlijk zijn omdat DRL altijd brand in auto stand bij mij.
Hoe zie je dat verlichting daadwerkelijk aan is?
Dashboard verlichting brand dan uiteraard, maar overdag is dit niet zichtbaar.
Er is dus blijkbaar geen lampje dat aangeeft dat brand, ook niet als je naar dimlicht draait.
@Klaasje
Tip: taalkundige vuistregel die goed kan zijn voor je carrière: als je "branden" vervangt door "lopen", "aangeven" of "draaien" dan weet je wanneer brandt met dt geschreven hoort te worden.
 

Japanese Power

Donateur
Ik zou zo'n opmerking niet "en public" in een post zetten @Erik_NL .
Ik heb zelf een dochter met ernstige dyslexie en dan weet ik hoe kwetsbaar hoe dit soort, soms echt wel goed bedoelde, opmerkingen kunnen kwetsen. Dit als tip die je in de toekomst kan behoeden voor dit soort "uitglijders".
 

Okki

Donateur
Je Amundsen/Columbus springt toch van dag op nacht weergave als je verlichting aanspringt ter referentie.
Volgens mij alleen als je de dag/schakeling in de navigatie op auto hebt gezet....en die staat bij mij dus altijd op "dag" omdat ik altijd met licht aan rijdt....
 

Rayzman

Actief lid
Volgens mij gaat normaal het groene lampje bij stadslicht branden zodra de verlichting inschakeld. Echter blijft dat lampje bij mij tegenwoordig altijd aan aangezien ik de achterlichten bij drl aan heb laten zetten door de garage.
 

Klaasje

Forumguru
Volgens mij gaat normaal het groene lampje bij stadslicht branden zodra de verlichting inschakeld. Echter blijft dat lampje bij mij tegenwoordig altijd aan aangezien ik de achterlichten bij drl aan heb laten zetten door de garage.

Bij mij ook. Daarom vroegen we ons af of lampke uitkon.

In principe heb je achterlichten aan dus vanzelfsprekend dat lampke brandt.

Sensor is ook redelijk gevoelig in stand middel. Zal wel es minder zetten. Heb id dat redelijk snel verlichting aangaat, afgaande op beeld navigatie
 

Handige Harry

Forumguru
Volgens mij brandt in mijn Seat het stadslichtlampje op de schakelaar en niet het dimlicht lampje, als de schakelaar op auto staat en het licht aan staat. Ook ik mis de indicatie tussen de tellers. Heb al zitten denken om zelf een led-je ergens te plaatsen. Viel me gisteren met de mist op hoeveel mensen niet in de gaten hebben dat alleen hun DRL aan stond.
Daarom gewoon de verlichting altijd aandoen.
 
Bovenaan Onderaan