DIY Inbouw dual dashcam in een Karoq

johan72

Actief lid
Zo af en toe heb je van die klusjes waar je een beetje tegen op kijkt en ze vooruit schuift.
En soms zit het heel erg en blijkt het allemaal wel mee te vallen.

Zo'n klusje heb ik afgelopen zondag opgepakt.
Het inbouwen van mijn 2-kanaals DashCam.

Bij schrijven van dit stukje realiseerde ik me dat ik niet overal foto's van heb gemaakt.
Maar de hoofdlijnen wel, de ontbrekende stukjes zijn niet al te groot.

Ik heb de DashCam al een paar jaar in bezit, is nu de 4e auto waarin ik hem monteer,
De spullen:
- BlackVue DR650S-2CH (2CH, ofwel DualCam, voor Full HD 1080p 60fps, Achter HD 30fps)
- BlackVue Power Magic EZ (voor stroomvoorziening dmv ODB2/CanBus poort)
- BlackVue Polarizer Filter Clips DR650S (voor tegengaan reflecties voorruit/achterruit)

Waarom BlackVue:
- een wereldwijd bekend merk, wordt veel gebruikt door overheidsdiensten en semi-publieke sectoren.
- automatisch opnemen.
- geen domme/stomme features zoals infrarood LEDs.. ik wil dat er vastgelegd wordt wat ik als bestuurder(mens) heb gezien. inclusief mist, beslagen ruiten, regen enz.
En dus geen technisch enhanced videobeelden.

- geen LCD scherm ik kijk wel naar buiten om te zien wat de dashcam ziet
-
schokken worden gedetecteerd (G-schok sensor) en bijbehorende tijd wordt gemarkeerd
(en nooit overschreven.)
- mogelijkheid voor opname in parkeermodus.
- klein formaat behuizing
- ingebouwde WiFi
- zeer eenvoudige installatie
- goede support, goede kwaliteit.


Gereedschappen:
- plastic wedge (wig) een oude bankpas kan ook
- Torx schroevedraaier T15
- 2x Fittingschroevdraaier
- 2mtr installatiedraad 1,5mm2

Allereerst ervoor zorgen dat we werkruimte hebben, dat betekend de hemelbekleding deels losmaken.
De hemelbekleding zit feitelijk klem gestoken tussen kunststof panelen en zaken als handgrepen,
binnenverlichting, zonnekleppen,...

Stap 1 - Handgreep bestuurderskant demonteren.
Stap 2 - Zonneklep klemmen demonteren.
Stap 3 - Binnenverlichting demonteren.
Stap 4 - Deurrubber en zijpaneel dashboard loshalen.
Stap 5 - Achterkleprubber loshalen.

En dan inbouwen maar, kabels wegwerken en de boel weer in elkaar steken.

Stap 1
Verwijder eerst met je fittingschroevedraaier de afdekdopjes van de Handgreep.
Je ziet een heel klein uitsparinkje waar je het blad van de schroevedraaier in kunt steken.
Handgreep1.png

De Handgreep zit met metalen veerklemmen vastgeklikt in het dak.
Werkplaatshandboek schrijft voor dat je met een Speciaal tangetje de klemmen moet samenknijpen om de handgreep te verwijderen. ( T10558 Sun Visor Retaining Clip Removing Pliers Tool)
Maar met 2 kleine fitting schroevedraaiers lukt het ook prima, of met 2 oude Autoradiobeugeltjes (zie foto)
Iets van metaal wat groot genoeg is om er tussen te steken.

Handgreep2.png

En zo ziet de handgreep eruit als ie gedemonteerd is, je ziet duidelijk de metalen veerklemmen.

Handgreep3.png

Stap 2
Je hoeft alleen de Zonneklep klemmen te verwijderen, dus niet de scharnierzijdes.
Allereerst het afdekkapje, even goed vastpakken en recht naar beneden trekken.
Je kunt hem eventueel met de plastic wedge opwippen.

Zonneklep1.png

Je ziet dat de afdekclip een nokje heeft, onthoud dit bij terugplaatsen!

Het chassisdeel van de klem kun je ook door hem goed vast te pakken en naar recht naar beneden te trekken eruit wrikken. Ook hier eventueel met een beetje hulp van de plastic wedge.

Zonneklep2.png

De Zonneklep klem zit dmv kunsttof splitpennen in het dak vastgeklikt, de twee pennen hebben een afwijkende diameter. Je kunt ze dus niet verkeerd monteren!
Bij opnieuw monteren goed opletten en niets forceren.

Stap 3
De binnenverlichting demonteren, deze is de 1e keer altijd lastig om te bepalen waar je moet beginnen.
Ik ben met de plastic wedge achter(bij de voorruit begonnen) zie groene pijl.
En langzaam rondom het afdekpaneeltje gaan opwippen. Waarna hij relatief makkelijk vrijkwam.
Let wel op met loshalen, doe het met beleid want de leeslampjes zitten in het paneeltje (2 rode pijlen),
je kunt de stekkertjes makkelijk losklikken.

Binnenverlichting1.png

Het voorste paneel is in mijn auto vanwege het panoramadak niks anders dan een blindpaneeltje.
Deze zit aan de achterzijde met haakoogjes erin geklikt (zie 3 rode pijlen) aan de voorkant kun je hem makkelijk met de wedge om wippen om hem er dan uit te halen.

Het frame van de Binnenverlichting zit volgens de werkplaatshandboek met 4 Torx schroeven vast,
Ik kon er maar 2 vinden, totdat ik erachter kwam dat er nog een deel niet vastgeschroefd maar vastgeklikt zat. Deze heb ik niet losgekoppeld en aan de kabeltjes laten bungelen.

Binnenverlichting2.png

Vervolgens kon ik wel bij alle 4 de Torx schroefjes om het frame los te schroeven.

Binnenverlichting3.png

Nadat het frame los was, zat er al behoorlijk wat meer ruimte/beweging in de hemelbekleding.

Stap 4
Het vergt enige kracht maar het lukt toch echt om zonder gereedschao het deurrubber los te trekken.
Let wel pak hem goed vast bij het profiel en niet de zachte afdichtrand.
Krijg je er geen beweging in, probeer dan met een zachtstukje hout er tussen in te wrikken.
Als je eenmaal een stukje los hebt is de rest een koud kunstje.
Let wel goed op, haal niet verder los dan nodig is, want je moet het nog netjes terugdrukken/monteren.

Deurrubber.png


Als je deurrubber bij de A-stijl loshaalt zal je merken dat er ook een stuk van je dashboard vrijkomt.
Dat is een afdekpaneel wat gedeeltelijk in het rubber geschoven zit en met een paar veerklemmetjes
in het dashboard gedrukt zit.

Voor mij was dat ideaal, want zo kon ik precies bij de CanBus/ODB2 stekker komen.

Stap 5
Met de achterkleprubber had ik wat meer moeite.
Bij mijn auto heeft Skoda daar een soort van kleefpasta(grijs) in het U profiel gespoten, wat ervoor zorgt dat hij behoorlijk goed vastzit. Let even op dat je niet je handen onder dat spul hebt zitten, voordat je iets aanraakt. Helaas heb ik hier geen foto's van.


Nu heb je genoeg werkruimte en kun je beginnen met inbouwen.

Ik heb ervoor gekozen om de bekabeling van de Achter Camera niet helemaal in de klep te verwerken.
Ik vond het teveel werk en de kabel in het midden van het dak lang s het rubber leggen is niet echt storend.

- buig een rond eind aan de installatiedraad.
- tape(plak) de kabel van de Achter Camera vast aan de installatiedraad.
- steek de installatiedraad rustig langs de kabelboom door naar voren. (richting bestuurdersdeur)
- pak bij de bestuurdersdeur de draad op en trek hem voorzichtig door.
Lukt het niet zo makkelijk, haal dan even het deurrubber bij de achterportier los en pik daar de draad op.
- bundel nu beide draden vast aan de installatiedraad.
- steek de installatiedraad nu vanuit de bestuurdersdeur richting de opening van de binnenverlichting.
- trek de draad door, trek de draad niet strak zorg dat je op alle punten een beetje overlengte hebt.
- de draad voor voor de stroomvoorziening kun je makkelijk langs de A-stijl naar beneden voeren.
Ik heb de A-stijl bedekking niet los gehaald.

Plaats de spullen, test de werking, alvorens je de boel weer in elkaar gaat zetten.

Het eindresultaat.

DashCam.Final1.png

En tot slot wat zie ik als bestuurder van de 2 camera's.

DashCam.Final2.png
 
Mooie handleiding. Heb deze niet 100% gevolgd tijdens het inbouwen van mijn viofo A129 Duo, maar er stonden een hoop goede tips in.

Heb wel een vraagje. Wat voor plakkers gebruik jij om de achter camera aan het kunstof te laten plakken? Heb hier nu de bijgeleverde plakkers gebruikt maar die laten gewoon weer los.

Er moet vast iets goeds op de markt zijn :)
 
Bovenaan Onderaan