In/verkoop info gevraagd...?

Captain Hook

Forumguru
Stel je gaat een nieuwe auto kopen. Wat verkoopt de Skoda dealer nou liever? Een kale auto in de basis uitvoering of een opgetuigde versie met allerlei extra's? Er van uit gaande dat het totaalbedrag zo'n beetje hetzelfde is.
Kan me zo voorstellen dat op de extra's meer marge zit? C.q. men bereid is daar meer met de prijs te spelen?

Iemand ervaringen met een gunstig moment van het kwartaal om wel of niet te kopen/in te ruilen? Per wanneer wordt er weer gekeken of een kwartaal omzet weer gehaald is en/of er extra speelruimte is om nog wat extra salesomzet te genereren?

Je ziet vaak dat er met feestdagen en/of einde jaar speciale acties zijn. Alleen is het maar de vraag of het ECHT speciale acties zijn, want niets opportunistisch is de autoverkoper vreemd. :ahum:
In het kader van de prijs met 10% verhogen en dan vervolgens hard roepen dat je 10% korting krijgt... :winkie:

Alle tips zijn welkom en ik ga liever goed voorbereid 'the game' in. :disc:

Wasmachineman

Forumguru
Ik denk dat er op een auto waar meer extra's op verkocht worden dat een dealer daar meer op vangt. Ik weet zeker dat er over de prijs valt te praten als (na korte tijd) de dealer de offerte nabelt. Veel dealers bellen niet na, zeer slecht. Dan hebben ze genoeg binnen gehaald qua orders en wachten ze gewoon tot het komt aanwaaien.

Welk moment je het beste kan toeslaan is er eigenlijk maar alleen rond kerst en dan nog alleen als de dealer zijn target niet heeft gehaald. Dan willen ze nog wel wat extra's doen.

peperskoda

Forumguru
De populariteit van het model dat je kiest speelt ook een rol. Een dealer moet meer moeite doen om een Roomster te verkopen dan om een Octavia te verkopen. Daardoor kan het zijn dat je een leuke deal kunt maken. Wanneer een dealer een auto heeft staan die je past is het nog beter zaken doen. Ik zoek eerst zelf de verkoopwaarde van mijn in te ruilen auto op via internet, ik krijg dan een goed beeld van de verkoopwaarde en kan dus berekenen wat een reeël inruilbod is. Daarna ga ik met een dealer om de tafel en beslis ik aan het einde van de onderhandelingen of er gekocht wordt of niet. Ik heb de ervaring dat wanneer puntje bij paaltje komt een verkoper soms bereid is om je laatste voorstel te accepteren als hij weet dat hij dan ook direct de order kan schrijven.
Wanneer je veel opties besteld heeft een dealer zeker meer marge, maar ook weer geen honderden euro's extra. Het komt vooral aan op je manier van onderhandelen. Dat is belangrijker dan in welke tijd je de auto koopt, ik heb nu m'n zoveelste(ben de tel kwijt geraakt, maar het zijn er veel) nieuwe auto in bestelling staan en mijn ervaring is dat ik in elke tijd van het jaar leuk zaken heb kunnen doen door te weten wat ik wilde en de beslissing daarover niet vooruit te schuiven maar de knoop doorhakken tijdens de onderhandelingen. Laat de verkoper in z'n waarde en vraag niet naar de hoogste inruilprijs maar naar zijn allerbeste prijs voor jou(pas doen nadat je het gevoel hebt dat het "klikt") Dan laat je zien dat je niet gevoelig bent voor de hoogste inruilprijs, maar voor het beste toe te betalen bedrag.

LenK

Forumguru
Bedrag x voor een kale auto zal dezelfde inkoopwaarde hebben als hetzlfde bedrag x voor een full options auto. Dus verkoper zal geen voorkeur hebben.

Als naar waarschijnlijkheid die full options auto een kleiner model is dan zal de verkoper liever een kale grotere auto verkopen omdat de aftersales verdiensten daarvan groter zijn (onderhoud, onderdelen).

Voor de rest is het onderhandelen een spel. Een strijdend belang tussen zoveel mogelijk inkomsten voor de verkoper tegenover zo weinig mogelijk uitgaven voor de koper.

Bezoek in ieder geval meer dealers.
Laat je vooral niet opjutten.

Auto uit de showroom is beter over te onderhandelen dan eigen bestelling.

Captain Hook

Forumguru
@allen: Goede tips; in ieder geval bedankt daarvoor.

De auto die ik zou willen, staat helaas nooit in de showroom en/of de voorraadkijker. Blijkbaar zijn mijn voorkeuren, niet de voorkeuren van het 'grote publiek'.
Of de kleur staat me totaal niet aan, of auto's met navigatie (dat wil/hoef ik helemaal niet) en juist weer ontbrekende opties die ik juist wel wil... (zoals b.v. ESP of gordijnairbags)

Ja, ik weet 't, dan maak ik het mezelf lastiger. Aan de andere kant heb ik zo van, als ik dan tig duizend euro voor een auto uitgeef, dan moet 'ie wel naar het zin zijn.

Captain Hook

Forumguru
De populariteit van het model dat je kiest speelt ook een rol.
Volgens die redenering zouden ze heel graag een Roomster willen verkopen, toch?

Ik zoek eerst zelf de verkoopwaarde van mijn in te ruilen auto op via internet
Dat sowieso. Zaken als de grote 2de hands sites en de ANWB koerslijst zijn altijd handig. Heb ik ook gebruikt toen ik de O2 verkocht. En heb vervolgens ook keurig de ANWB koerslijst waarde gevraagd en gekregen.

wat een reeël inruilbod is
Maar wat ik reëel vind, hoeft de Skoda dealer nog niet reëel te vinden. :ahum:

Dan laat je zien dat je niet gevoelig bent voor de hoogste inruilprijs, maar voor het beste toe te betalen bedrag.
Ik ben maar voor één ding gevoelig; "quanta costa?" :winkie:

Isse simpel: als de Skoda dealer mij een reëel voorstel doet (en met reëel bedoel ik dan, geef een ANWB koerslijst conform bedrag voor de inruilauto) en/of hij geeft korting (of hoe ze het ook willen noemen) op de nieuwe auto, dan hebben we een deal. Zo niet, dan niet. De inruilauto ziet er uitstekend uit (net zoals de O2), dus moeten ze niet aankomen met een zuinige blik van "hmmm, ja, ja" dat spelletje kennen we allemaal.

Wat dat betreft hoop ik dat ze meelezen, dan zijn we er snel uit...

peperskoda

Forumguru
Captain Hook schreef: Maar wat ik reëel vind, hoeft de Skoda dealer nog niet reëel te vinden.

Dat ben ik met je eens maar je kunt daarmee wel verifiëren of de inruilprijs die je geboden wordt conform de marktwaarde is. Vergelijk het maar met aandelen, die hebben een dagprijs wanneer iemand jouw aandelen wil overnemen voor minder dan de dagprijs dan verkoop je ze die persoon toch ook niet(dat is wat ik bedoelde met een reeële inruilprijs, deze moet dus marktconform zijn)

Neptukker

Forumguru
Heb je een auto in te ruilen die de dealer niet meer zelf wil verkopen (ander merk, te oude auto, te veel kilometers) dan zal er een rondje gebeld worden (of via internet) met handelaren of ze interesse hebben in jou (oude) auto. De respons van die handelaren en de prijs die ze blind bieden bepaalt mede de inruilwaarde van jou auto.
Is de auto geschikt bevonden door de dealer om zelf te verkopen dan is het voor hem ook bepalend of er al een soortgelijke auto in de verkoop is. Hebben ze bijvoorbeeld al drie octavia's benzine staan uit 2007 dan zal dat het bod drukken als jij er ook eentje in te ruilen hebt.

Verder is onderhandelen ook een kwestie van gunnen. Als jij je als koper onsympathiek opstelt dan zal het de onderhandelingen niet helpen. Als je nu al moeilijk doet, hoe zal het dan zijn als je eenmaal de auto hebt? Dit betekent natuurlijk niet dat je stevig onderhandelen uit de weg moet gaan. Draag argumenten aan waarom jij vindt dat je minder wilt betalen (b.v. spreek intentie uit om onderhoud daar te doen, geef aan dat je ook een Jazda Omepa overweegt en ook met die dealer in gesprek bent, meld dat de dealer in Jubbedorp die de auto ook verkoopt in de race is maaar dat je de auto graag bij je gesprekspartner wilt aanschaffen als de prijs klopt, Geef aan dat je bereid bent om nog vandaag een koopcontract te tekenen als de prijs klopt enz.).

Captain Hook

Forumguru
Ik heb nu diverse offertes binnnen en al een paar gesprekken gevoerd. De inruilauto laten beoordelen, etc.
Uiteraard heb ik me goed voorbereid door te kijken wat de inruilauto waard zou zijn. Door de diverse 2de-hands sites af te gaan en te zien waarvoor die auto wordt aangeboden.

En dan komt het opvallende:
De ANWB koerslijst geeft diverse waardes op van een auto, te weten de in/verkoopwaarde bij zowel particulier verkoop als bij een (merk)garage. Ook wordt de inruilwaarde genoemd bij aankoop van een gelijkwaardige nieuwe auto. Nu kloppen de verkoopwaardes akelig goed met waarvoor je diezelfde auto aangeboden ziet worden op allerlei sites.
Bij beoordeling door garages van mijn auto is steevast het commentaar, "goh, hij ziet er als nieuw uit!" "jeetje, daar bent u zorgvuldig mee omgegaan!" "wauw, petje af, keurige auto, die raken we makkelijk weer kwijt" Kortom, een goede beoordeling (net zoals destijds met de O2).
En ja, het is een courante auto, met een lage kilometerstand, dealer onderhouden, NAP correct, perfecte staat. Dus daar zie ik geen minpunten.

Maar vervolgens biedt men fors lager dan dat de koerslijst aangeeft!:biggthumpdown:
En op mijn vraag of die ANWB prijsindicatie dan zo irreëel zou zijn, komt alleen maar een antwoord "tja..." "ach, de ANWB kan wel zoveel beweren".
Als je naar het verschil tussen in- en verkoopwaarde kijkt plus daarbij de gebruikelijke marges op een nieuwe (zelfs duurdere) auto zit er toch echt de nodige duizenden euro's tussen.
M.a.w.: het gaat nog veels te goed in de autobranche... en ik voel me als betalende klant niet serieus genomen! :koffie:

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij zat hij ook een paar 100 euro's onder de ANWB koers, maar het viel me eigenlijk nog wel mee; auto van ruim 6 jaar oud, 135000 km en ziet er echt "gebruikt" uit (butsen en krassen her en der). Misschien omdat hij al jaren niet meer gemaakt wordt en en er wel liefhebbers voor zijn (Yaris Verso)

hier ook de ANWB koers (ondanks wat deukjes en stabistang die hoorbaar is)
het staat wel verdeelt over inruil en korting maar ja het gaat om wat je onder aan de streep krijgt.

FredV

Banned
Er zijn dacht ik, drie in/verkoop boekjes:
ANWB Bovag koerslijst
AutoTelex
Eurotax (geel en blauw voor resp verkoop en inruilprijzen).

Daarnaast belt een verkoper geregeld een inkoper, om een inruilprijs te krijgen, vooral als er veel aanbod is.

Mijn ervaring is na tenminste 9 nieuwe auto's dat ik als minimum de verkoopprijs kreeg en nooit de inruilprijs.
Zelfs nu met de aankoop van mn Fabia (en nog wat extra erbij onderhandeld).
en die prijs lag beduidend hoger dan mn Renault-dealer wilde geven.

En met de personeelskorting die ik van het concern kon krijgen (en inruil via hen) lag desondanks de prijs gunstiger bij de dealer waar ik de auto heb aangeschaft.
(van particuliere verkoop heb ik, na orientatie op marktplaats afgezien).

Gerke

Forumguru
Wij kregen als inruil de verkoopprijs van de ANWB koerslijst, wat ik overigens nog steeds te laag vond, maar wel begrijpelijk. Hoe moet je een auto van 4 jaar oud verkopen die je inruilt voor een prijs waar je nieuwe auto's verkoopt die 4000 euro goedkoper zijn, dan is er maar een optie, doorstoten naar de handel.

Wanneer je de factuur dan bekijkt, blijkt natuurlijk dat je inruilprijs lager is en dat er vervolgens een korting van 10% op de basisprijs van de Greenline gegeven is.

Al met al, ik ben tevreden, het gaat er uiteindelijk toch om hoeveel je moet bijbetalen :D

Captain Hook

Forumguru
Eergisteren beloofden twee Skoda dealers vandaag terug te bellen over de aanschaf Roomster/inruil huidige auto.:623:

Je raadt het al... niet dus. :biggthumpdown:

Kreeg van nieuweautokopen punt nl nog wel een keertje extra korting (die reageren tenminste wel, zoals beloofd). Hun prijs is op dit moment het meest aantrekkelijkst.:disc:

peperskoda

Forumguru
Dealers hanteren niet of nauwelijks nog boekjes. Ze hebben digitale systemen waar de werkelijke dagprijzen van de in te ruilen voertuigen op staan. Tevens bellen ze een aantal zakelijke contacten die regelmatig auto's van hen inkopen. Vaak krijg je het gemiddelde van de biedingen plus de korting die men aan je kwijt wil(gemiddeld zo'n 5% van de prijs ex. belastingen) Op sommige populaire auto's krijg je helemaal geen korting en op de wat minder vlot verkopende voertuigen krijg je wat meer.
Dealers die je niet terugbellen zijn vreselijk irritant, wanneer ik bij zo'n dealer ben geweest en hij komt de afspraak om terug te bellen al niet na wie garandeert mij dan dat hij andere afspraken wel na komt. Met zo'n dealer doe ik dus überhaupt geen zaken. Ik heb geen idee waar je woont, maar ik kan je Korterink in Zwolle en Rouveen zeer aan bevelen. Ik ga er m'n derde Skoda op rij afnemen en kan altijd goed zaken met ze doen. Ze geven reële inruilprijzen en staan altijd klaar met eerlijk en oprecht advies. Misschien een optie om daar je licht eens op te steken?

FredV

Banned
Ik heb geen idee waar je woont, maar ik kan je Korterink in Zwolle en Rouveen zeer aan bevelen. Ik ga er m'n derde Skoda op rij afnemen en kan altijd goed zaken met ze doen. Ze geven reële inruilprijzen en staan altijd klaar met eerlijk en oprecht advies. Misschien een optie om daar je licht eens op te steken?

Lees mijn ervaring even eerder in dit draadje:)
Ik heb mn GLbij Korterink in Rouveen gekocht:):)

Bovenaan Onderaan