In Oostenrijk vinden ze veiligheid wel belangrijk...

Han

Lid
in Nederland is het denk ik ook iets minder gevaarlijk (geen bergpassen, tunnels waar ongelukken in een klein hoekje al snel dodelijk zijn).

niet dat ik het niet zou aanmoedigen, maar ik begrijp het wel.

Fabia

† In Memoriam
Toch denk ik dat als je er maar 1 leven mee zou redden het waard zou zijn om het standaard te leveren. Zoiets gebeurt nu als met ABS waarom dan ook niet met ESP?

LenK

Forumguru
Prima initiatief. ESP komt in Oostenrijk natuurlijk eerder tot zijn recht.

In Nederland zou het de concurrentie positie van Skoda zeker verbeteren.

sitechris

Donateur
zeker een goed initiatief van de Oostenrijkers. Volgens mij is ESP in Duitsland ook standaard. En ook in NL is ESP zeer nuttig, wat als je bijvoorbeeld net even met je wiel in de berm terechtkomt en je in een slip belandt?? Dan kan ESP zeer nuttig zijn...

Roel

Lid
Zeker weten. Ik merk zelf dat als op je op een nat wegdek iets te hard op het gas trapt in een bocht dat het vermogen keurig wordt teruggeschroefd en je volledig veilig de bocht doorgaat: nooit meer zonder ESP!

Rallye

Forumguru
Zeker weten. Ik merk zelf dat als op je op een nat wegdek iets te hard op het gas trapt in een bocht dat het vermogen keurig wordt teruggeschroefd en je volledig veilig de bocht doorgaat: nooit meer zonder ESP!

Dat is geen ESP maar traction control!!!

Swiss

Actief lid
Nee, ESP. traction control is een onderdeel van ESP en voorkomt het doorslippen van de wielen. ESP voorkomt het wegglijden van de wielen door het motorvermogen terug te nemen en zo te zorgen dat de wielen in de richting blijven gaan, waar de bestuurder heen wil.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program

Lees je eigen link maar eens na. ESP is ESP en ASR is ASR. Elke Skoda is standaard uitgerust met ASR (tractiecontrole), maar niét met ESP. Als je wagen ESP heeft, heeft hij ook (meestal) ASR (ESP gebruikt sensoren die je voor ASR ook gebruikt, maar ook nog andere). Maar je kunt ook ASR gerust hebben zonder ESP en zelfs dan is het nog nuttig.

Greetz,
Swiss

bing69

Actief lid
Lees je eigen link maar eens na. ESP is ESP en ASR is ASR. Elke Skoda is standaard uitgerust met ASR (tractiecontrole), maar niét met ESP. Als je wagen ESP heeft, heeft hij ook (meestal) ASR (ESP gebruikt sensoren die je voor ASR ook gebruikt, maar ook nog andere). Maar je kunt ook ASR gerust hebben zonder ESP en zelfs dan is het nog nuttig.

Greetz,
Swiss

NIET elke skoda is standaard uitgerust met ASR, wel met ABS.

Op de bv de automaat zit standaard de ESP met ABS en ASR

ps
lees nu dat je uit Antwerpen komt, wellicht is het daar wel standaard..... Hier in Nederland niet.

kcj

Actief lid
Roel heeft het juist.
ESP helpt / treedt in werking bij bochten en uitwijkmanoevres (indien nodig).
ASR komt eventueel tussen bij vertrek op nat wegdek.
Bij de Roomster is / was ASR en ESP een optie (in België in 2007, bepaalde uitrustingsniveau's). In 2008 : geen idee.

Koen

Bovenaan Onderaan