sitechris
Donateur
Laatst een dagje en 300 km gereden in de Renault Laguna facelift met schraapdiesel. Om te beginnen de looks. Renault heeft geprobeerd om de Laguna een wat meer sportieve/agressieve uitstraling mee te geven. De voorkant ziet er wel agressiever uit dankzij wat meer gaas, maar de glimmende versiering boven de mistlampen vind ik wat cheap ass tonen. Het is eigenlijk een erg anonieme auto. Valt toch in het niet bij meeste concurrenten.
Dan de wegligging. Niet slecht, maar niet grensverleggend. Mede met dank aan de 18 inch wielen is de auto stevig geveerd en kun je bochten met vertrouwen nemen, waarbij comfort redelijk is. Helaas is de goddelijke vierwielsturing niet leverbaar op de 1,5 dci. Erg jammer, want de standaard Laguna stuurt licht en gevoelloos, waardoor je in bochten noodgedwongen nog wel eens moet corrigeren. Ook zorgt de installatie voor wat onrust bij snelheden boven de 160 km/h. Positief: wind-, motor- en rijgeluiden zijn beperkt aanwezig, de sportstoelen zitten prettig en bieden genoeg steun in de rug. Minpunt, de zitpositie is wel veel te hoog.
De 1.5 liter schraapdiesel (20% bijtelling) levert 110 pk/240 nm en die peekaatjes zijn onvindbaar. De trekkracht om bij lage toeren te versnellen is al nauwelijks voldoende, laat staan als je even wilt doortrappen. Uiteraard heb ik even topsnelheid poging gedaan. Na lang aandringen kwam ik niet verder dan 180 km/h op de teller (topsnelheid 187 km/h volgens Renault). Categorie Frans optimisme, de teller loopt tot 270 km/h. Over fabrieksopgaven gesproken: testverbruik bedroeg 6,3 liter/100 km, niet overtuigend. Meestal reed ik gewoon braaf met de massa mee. Auto nodigt totaal niet uit om even te planken.
Over interieur ben ik wel positiever. Ook al loopt de Laguna al weer een tijdje mee, interieur is goed. Mooie materialen, goede bouwkwaliteit. Maar wel een paar missers die je bij de Duitsers minder snel aantreft. Het goedkope plastic van de handgrepen op de portiers valt echt uit de toon. En het is anno 2011 toch echt opmerkelijk dat de auto maar één bekerhouder heeft.
De menutoetsen en de ‘joystick’ van de navi zitten niet direct in het zicht, waardoor je net wat te vaak je ogen van de weg moet afwenden. Ook het menu is onlogisch. Navi werkt overigens wel aardig, gewoon een Tom-Tom die aardig geïntegreerd is.
Hoe is de ruimte? Mwoh…..de kofferruimte is nog wel aardig, maar de beenruimte voor passagiers valt tegen.
Value for money is top. Deze schrapert was een Série Limitée Exécutive kost € 30.490. Standaard onder meer een navigatiesysteem, keyless go, elektrische verstelbare en verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren achter en de gebruikelijke regen- en lichtsensor. De Bose speakers hoef je niet te bestellen. De installatie is te veel op zware bassen afgestemd. Is ook bij andere merken die Bose speakers aanbieden vaak ook het geval.
Conclusie: de Renault Laguna is aan het verouderen. Het is helemaal geen slechte auto (betrouwbaarste Renault in jaren!) en biedt comfort gecombineerd met een rijke uitrusting. Maar inmiddels zijn er betere auto’s te koop op de markt (waaronder de Superb). En mooiere! En minder trage! Kortom, net niet inmiddels. Als je een Laguna kunt kopen met 4ws en meer power, dan is de auto wel het overwegen waard.
Dan de wegligging. Niet slecht, maar niet grensverleggend. Mede met dank aan de 18 inch wielen is de auto stevig geveerd en kun je bochten met vertrouwen nemen, waarbij comfort redelijk is. Helaas is de goddelijke vierwielsturing niet leverbaar op de 1,5 dci. Erg jammer, want de standaard Laguna stuurt licht en gevoelloos, waardoor je in bochten noodgedwongen nog wel eens moet corrigeren. Ook zorgt de installatie voor wat onrust bij snelheden boven de 160 km/h. Positief: wind-, motor- en rijgeluiden zijn beperkt aanwezig, de sportstoelen zitten prettig en bieden genoeg steun in de rug. Minpunt, de zitpositie is wel veel te hoog.
De 1.5 liter schraapdiesel (20% bijtelling) levert 110 pk/240 nm en die peekaatjes zijn onvindbaar. De trekkracht om bij lage toeren te versnellen is al nauwelijks voldoende, laat staan als je even wilt doortrappen. Uiteraard heb ik even topsnelheid poging gedaan. Na lang aandringen kwam ik niet verder dan 180 km/h op de teller (topsnelheid 187 km/h volgens Renault). Categorie Frans optimisme, de teller loopt tot 270 km/h. Over fabrieksopgaven gesproken: testverbruik bedroeg 6,3 liter/100 km, niet overtuigend. Meestal reed ik gewoon braaf met de massa mee. Auto nodigt totaal niet uit om even te planken.
Over interieur ben ik wel positiever. Ook al loopt de Laguna al weer een tijdje mee, interieur is goed. Mooie materialen, goede bouwkwaliteit. Maar wel een paar missers die je bij de Duitsers minder snel aantreft. Het goedkope plastic van de handgrepen op de portiers valt echt uit de toon. En het is anno 2011 toch echt opmerkelijk dat de auto maar één bekerhouder heeft.
De menutoetsen en de ‘joystick’ van de navi zitten niet direct in het zicht, waardoor je net wat te vaak je ogen van de weg moet afwenden. Ook het menu is onlogisch. Navi werkt overigens wel aardig, gewoon een Tom-Tom die aardig geïntegreerd is.
Hoe is de ruimte? Mwoh…..de kofferruimte is nog wel aardig, maar de beenruimte voor passagiers valt tegen.
Value for money is top. Deze schrapert was een Série Limitée Exécutive kost € 30.490. Standaard onder meer een navigatiesysteem, keyless go, elektrische verstelbare en verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren achter en de gebruikelijke regen- en lichtsensor. De Bose speakers hoef je niet te bestellen. De installatie is te veel op zware bassen afgestemd. Is ook bij andere merken die Bose speakers aanbieden vaak ook het geval.
Conclusie: de Renault Laguna is aan het verouderen. Het is helemaal geen slechte auto (betrouwbaarste Renault in jaren!) en biedt comfort gecombineerd met een rijke uitrusting. Maar inmiddels zijn er betere auto’s te koop op de markt (waaronder de Superb). En mooiere! En minder trage! Kortom, net niet inmiddels. Als je een Laguna kunt kopen met 4ws en meer power, dan is de auto wel het overwegen waard.