Impressie Renault Laguna 1.5 dci Estate

sitechris

Donateur
Laatst een dagje en 300 km gereden in de Renault Laguna facelift met schraapdiesel. Om te beginnen de looks. Renault heeft geprobeerd om de Laguna een wat meer sportieve/agressieve uitstraling mee te geven. De voorkant ziet er wel agressiever uit dankzij wat meer gaas, maar de glimmende versiering boven de mistlampen vind ik wat cheap ass tonen. Het is eigenlijk een erg anonieme auto. Valt toch in het niet bij meeste concurrenten.

Dan de wegligging. Niet slecht, maar niet grensverleggend. Mede met dank aan de 18 inch wielen is de auto stevig geveerd en kun je bochten met vertrouwen nemen, waarbij comfort redelijk is. Helaas is de goddelijke vierwielsturing niet leverbaar op de 1,5 dci. Erg jammer, want de standaard Laguna stuurt licht en gevoelloos, waardoor je in bochten noodgedwongen nog wel eens moet corrigeren. Ook zorgt de installatie voor wat onrust bij snelheden boven de 160 km/h. Positief: wind-, motor- en rijgeluiden zijn beperkt aanwezig, de sportstoelen zitten prettig en bieden genoeg steun in de rug. Minpunt, de zitpositie is wel veel te hoog.

De 1.5 liter schraapdiesel (20% bijtelling) levert 110 pk/240 nm en die peekaatjes zijn onvindbaar. De trekkracht om bij lage toeren te versnellen is al nauwelijks voldoende, laat staan als je even wilt doortrappen. Uiteraard heb ik even topsnelheid poging gedaan. Na lang aandringen kwam ik niet verder dan 180 km/h op de teller (topsnelheid 187 km/h volgens Renault). Categorie Frans optimisme, de teller loopt tot 270 km/h. Over fabrieksopgaven gesproken: testverbruik bedroeg 6,3 liter/100 km, niet overtuigend. Meestal reed ik gewoon braaf met de massa mee. Auto nodigt totaal niet uit om even te planken.

Over interieur ben ik wel positiever. Ook al loopt de Laguna al weer een tijdje mee, interieur is goed. Mooie materialen, goede bouwkwaliteit. Maar wel een paar missers die je bij de Duitsers minder snel aantreft. Het goedkope plastic van de handgrepen op de portiers valt echt uit de toon. En het is anno 2011 toch echt opmerkelijk dat de auto maar één bekerhouder heeft.

De menutoetsen en de ‘joystick’ van de navi zitten niet direct in het zicht, waardoor je net wat te vaak je ogen van de weg moet afwenden. Ook het menu is onlogisch. Navi werkt overigens wel aardig, gewoon een Tom-Tom die aardig geïntegreerd is.

Hoe is de ruimte? Mwoh…..de kofferruimte is nog wel aardig, maar de beenruimte voor passagiers valt tegen.
Value for money is top. Deze schrapert was een Série Limitée Exécutive kost € 30.490. Standaard onder meer een navigatiesysteem, keyless go, elektrische verstelbare en verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren achter en de gebruikelijke regen- en lichtsensor. De Bose speakers hoef je niet te bestellen. De installatie is te veel op zware bassen afgestemd. Is ook bij andere merken die Bose speakers aanbieden vaak ook het geval.

Conclusie: de Renault Laguna is aan het verouderen. Het is helemaal geen slechte auto (betrouwbaarste Renault in jaren!) en biedt comfort gecombineerd met een rijke uitrusting. Maar inmiddels zijn er betere auto’s te koop op de markt (waaronder de Superb). En mooiere! En minder trage! Kortom, net niet inmiddels. Als je een Laguna kunt kopen met 4ws en meer power, dan is de auto wel het overwegen waard.
 

WouterO2C

Actief lid
Leuk om te lezen! Heb niet echt commentaar, want ken de auto niet.

Vraag me wel af met welke concurrenten je de laguna moet vergelijken? Met een suprb? Een passat, een A4?
 

sitechris

Donateur
En ook auto's als Peugeot 508, Mazda 6, Toyota Avensis, Citroen C5, Hyundai i40 etcetera. De Audi A4 is imo niet een concurrent. Ik denk niet dat er veel Audi rijders zijn die een Laguna overwegen.
 

sitechris

Donateur
Is altijd lastige discussie. Octavia is idd groter en heeft meer beenruimte, maar valt gewoon in de klasse Golf/Jetta/Focus/Megane. En krappe auto's als de Volvo S40, Audi A4, Alfa 159 vallen weer een klasse hoger. Zelfde als de Superb, die kun je qua kofferruimte en beenruimte onderhand in dezelfde klasse als 7 serie en Audi A8 stoppen. En dat is uiteraard niet het geval.
 

hemi24

Forumguru
Qua verbruik en prestaties is het wel herkenbaar voor de "schraapdiesel" van VAG, voor het verbruik hiervan zie mijn handtekening en wat betreft de beloofde top van 191 km/h: misschien op 15inch, maar op de 17inch ben je blij als de 190 op de teller komt, dus laten we het maar niet hebben over GPS/echte kilometer..! :icon_smile_dead:
 

hemi24

Forumguru
Nou, ik ben nu een kleine twee weken de "blije" berijder van een voorloopauto in de vorm van een Renault Megane Estate 1.5 dCI Bose.
Veel pit zit er niet in en volgens spritmonitor.de zit ik op een meerverbruik van 53% (!?!) t.o.v. het door de fabrikant opgegeven verbruik...
Veel pit zit er in de 5e en 6e versnelling ook niet meer in, en op de A31 in Dld bleek dat de top niet in de 6 gehaald wordt, maar in z'n 5, met als gevolg dat je de auto daar dan ook maar in laat staan...

Auto is aardig compleet, maar ik ben er niet kapot van: overal een apparte bedieningunit voor: navibediening tussen de stoelen, radiobediening achter het stuur, boordcomputer op de ruitenwisserstengel, cruisecontrol op het stuur. En in het donker vindt je de meeste dingen slecht terug.
Leuk is het open semi-panoramadak, jammer is de uitvoering: bij 80km/h gaat je hand snel naar de knop, omdat het windgeruis niet meer aangenaam is.
Heb ik bij ritten in A4 Avant en/of i40 nooit als zo hinderlijk ondervonden, maar bij de Megane dus wel.

Wat wel leuk werkt en ook heel erg snel went is het sleutelloos openenen en starten, en ook de electronische handrem is fijn.

Wat mij betreft geen toppertje, die 1.5 dCI en ook de verpakking tovert geen glimlach op m'n mond.
 

maartenv84

Senior Member
chris,

dank voor deze review. In tijden van de 14% bijtelling is die 1.5dci toch erg aantrekkelijk. Daarnaast was de Megane een toch serieuze concurrent toen dat ik de keuze ging maken. Echter, toen was de 14% bijtelling versie er nog niet en heb ik vanwege de lagere kosten (en toch ook wel vanwege meer ruimte) gekozen voor de Octavia.

Heb jij ervaring met een 1.6 TDI uit de VAG groep? Hoe verhoudt die zich tot deze 1.5 dci?

Ik heb zelf proefgereden in de megane met 1.5dci en automaat. Waarbij ik toch vooral die automaat echt beroerd vond en daarom het gevoel had dat de auto erg traag was. Trager dan de 1.2TSI met automaat (maar dat is een beetje appels met peren vergelijken)
 

sitechris

Donateur
Let wel: deze test behandelde de Laguna 1.5 dci. Ik heb inmiddels ook wat kilometers achter de rug in de Megane 1.5 dci. Het blok is erg stil, maar het 1.6 TDI blok (die ik ook heb gereden, collega rijdt in een 1.6 TDI Octi) voelt wel wat pittiger aan. Het 1.5 dci blok vind ik qua prestaties wel echt tegenvallen.
 

hemi24

Forumguru
150k ervaring met de 1.6 TDI en sinds kort een 1.5 dCI als voorloopauto:

1. de prestaties van de 1.5 dCI vallen tegen, zowel kracht onderin als trekkracht bij hoger versnellingen;
2. het verbruik van de 1.5 dCI is hoog als je redelijk doorrijdt; momenteel: 6,3 l/100km (spritmonitor), wat ruim 50% meer is dan de opgave van de fabrikant;
3. de 1.5 dCI is stukken luidruchtiger en rauwer dan de 1.6 TDI;
 
Bovenaan Onderaan