Importeer zelf een Tata Nano.

Fabia

† In Memoriam
De ‘goedkoopste auto ter wereld’ kun je zelf naar Nederland halen en op kenteken zetten. Voor net geen 5.000 euro rijd je in een nieuwe Tata Nano.
De Nano van het Indiase merk Tata is de ‘goedkoopste auto ter wereld’. Helaas is de auto niet in Europa te verkrijgen maar de stichting BlijdatikRij heeft nu een importhandleiding geschreven. Hierin staat hoe je de auto zelf naar Nederland kunt halen. Ondanks een verdubbeling van de basisprijs kost de Nano dan nog altijd zo’n 3.000 euro minder dan de goedkoopste auto die in Nederland is te verkrijgen.
De Nano kost in India omgerekend 2.400 euro. Daar komt 625 euro bij voor het zeetransport, invoerheffing en de BTW. Omdat de Nano slechts 99 g/km CO2 uitstoot is de auto vrijgesteld van BPM. Er zijn diverse aanpassingen noodzakelijk om een typekeuring van de RDW te krijgen. Samen met de keuring kost dit 1.800 euro. Dat maakt een totaalbedrag van 4.825 euro. De invoerhandleiding van stichting BlijdatikRij kost 125 euro, waarmee je dus voor net geen 5.000 euro in een nieuwe Nano rijdt.
Er zijn wel een aantal ‘maar-en’. De belangrijkste is dat de Nano geregistreerd wordt als tweezitter. De achterbank wordt verwijderd omdat het aanpassen van veiligheidsgordels naar Europese maatstaven niet mogelijk is. Verder zit het stuur aan de rechterkant, ontbreekt een achterklep en is de topsnelheid begrensd op 105 km/u. Het invoeren duurt inclusief de keuring zo’n 3 maanden. De afhandeling van garantie is erg lastig en het onderhoud ook, omdat de originele onderdelen uit India moeten komen. Daar staat tegenover dat je in een spotgoedkope auto rijdt die bovendien vrijwel uniek is in Nederland.

19149_3_120.jpg


Bron: Autokopen.nl
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor net geen 5.000 euro rijd je in een nieuwe Tata Nano
Nou... rijden? 't Is natuurlijk een kwestie van definities, maar ik zou het niet meteen "rijden" willen noemen. Eerder hobbelen, of stumperen...
 

Bakkertje

Forumguru
Wie zo'n tata in gaat voeren mag met z'n plasje naar de dokter!
(hoeveel sterren zou ie krijgen in de euroncap?)
 

Canon-Eye

Forumguru
kun je beter zo'n 40 km gevalletje kopen en even mee naar JD gaan
Maar dan begin je toch al met 2x zoveel uit te geven - en na het JD'en krijg je 'm niet goedgekeurd, vrees ik.

Los daarvan vind ik het werkelijk levensgevaarlijke apparaten zodra ze zich buiten de bebouwde kom begeven - juist omdat ze in eerste instantie best veel op een klein autootje lijken heb je er soms niet meteen erg in dat daar iets met maar 40 km/u voortkruipt waar je met nog eens 40km/u (snelheidsverschil) op af stuift. Dus wat dit betreft (maar dan ook alléén wat dit betreft) zou je met zo'n Tata Nano beter af zijn; die kan buiten de snelweg tenminste nog redelijk met de grote jongens mee.

Als ik eenmaal zó oud ben dat ik aan een bejaardenkar moet, dan neem ik wel een gewone scootmobiel (met zo'n veiligheidshesje over de rugleuning). Daar zou ik me toch een stuk veiliger op voelen dan in zo'n gemotoriseerd tupperwarebakkie...

(hoeveel sterren zou ie krijgen in de euroncap?)
Min 5, schat ik!
 
Bovenaan Onderaan