Immobilizer active

Mijn Skoda Fabia 1.2 tdi uit 2011 start niet meer.
Ik heb de anwb erbij gehad.
Beide sleutel worden door de ecu herkend maar de blokkering wordt niet vrijgegeven.
De man van anwb gaf aan bij de ecu en bij het dashboard alle connectors doormeten, dit zijn er veel.
Ik wil graag gericht zoeken.
Heeft iemand hier al mee te maken gehad?

Grt,
Jack.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou eens beginnen met uitlezen, kijken of er een foutmelding opgeslagen is. Als de sleutels wel herkend worden (hoe weet je dat trouwens?), maar de boel niet start, dan zou ik verwachten dat er een fout gegeven wordt.
 
Ik weet dat de sleutels herkend worden omdat ik de anwb (2e regel) erbij heb gehaald.
Hij heeft de auto uitgelezen en kwam tot de conclusie dat de fout in de ecu of in het dashboard moet zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Blijkbaar waren er dus foutcodes. Hier horen we altijd graag welke codes dat zijn/waren, dat helpt namelijk enorm met het meedenken waar het euvel zit. Zonder dat zou ik iig niet zo 1-2-3 waar je moet beginnen met meten (en of de desbetreffende Wegenwachter het bij het juiste eind had, ook die maken wel eens foutjes).
 

Cordoba

Forumguru
Als beide sleutels sinds hetzelfde moment dit probleem geven, is de kans klein dat het in de microchip in de sleutels zit (tenzij de andere sleutel al een kapotte microchip had, maar gewoon 'nooit' is gebruikt. Normaal gesproken krijg je bij een niet herkende sleutel een symbooltje in de klokkenwinkel te zien, maar als dat lampje kapot is, denk je ten onrechte dat dat niet het probleem is. Een kapotte leesring bij het contactslot zou dus hetzelfde niet-starten-gedrag veroorzaken, maar dan zou je ook een oranje sleutelsymbooltje op je dash zien.

Overigens zijn er bedrijven die de startblokkering uit kunnen schakelen, maar dan moet je natuurlijk auto en monteur wel bij elkaar zien te krijgen.

Vraagje: als je de auto start, dan slaat deze aan, en slaat direct weer af? (dit is typerend voor de startblokkering) of start de auto helemaal niet? Als de auto helemaal niet start dan lijkt er een andere oorzaak te zijn (bijvoorbeeld kapot startrelais).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Het lampje van de startonderbreker zou wel op moeten lichten bij contact aan, net als alle controlelampjes doen. Dus daarmee kan je iig controleren of het lampje nog werkt :-)
 
Tijdens het uitlezen heeft de anwb man codes gezien welke die zijn of waren weer ik niet.
Wat ik wel weet is dat de uitleest apparatuur aangaf dat allebei de sleutels worden gezien. Het probleem is dat de auto niet vrijgegeven word.
Op het display in de auto word de tekst: immobilizer active, weergegeven.
Wanneer de sleutel omgedraaid start de auto en slaat daarna weer af.
Op het display worden verder geen sleuteltje weergegeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
OK, dan heeft jouw auto blijkbaar de tekst i.p.v. het symbooltje, en alle symptomen wijzen ook op de startonderbreker als probleem.
Grote vraag is nu of de auto alleen een sleutel ziet, en die niet herkend, of dat de sleutel ook herkend wordt, maar de startonderbreker toch de boel blokkeert.
Meest voor de hand liggende oorzaak lijkt mij nu de leesring voor de sleutelchip bij het contactslot. Als dat klopt heb je 2 opties om het op te lossen: leesring vervangen, of de startonderbreker weg laten programmeren.
 
[QUOTE
De man van de anwb heeft gezegd dat de sleutel herkend word maar dat de ecu of het dashboard (zonder dashboard start de auto niet) de blokkering vasthouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan