Ik mag weer shoppen, wat moet er op het boodschappenlijstje?

MarcoO2

Forumguru
Ik heb mijn huidige Octavia nu ruim 2,5 jaar, en moet nog bijna anderhalf jaar doorrijden voordat ik een nieuwe zou krijgen. Afgelopen weekend werd ik echter aangenaam verrast!

Ik kreeg een brief van ING op de mat waarin stond dat ik (wat een verassing) teveel kilometers heb gereden, dat ik mijn huidige auto in november in moet leveren en dus een nieuwe uit mag gaan zoeken.

En dat terwijl er net de afgelopen maanden € 15.000,00 aan die auto verspijkerd is...

Omdat we bij ons op het werk bezig zijn met een arbeidsvoorwaardelijk harmonisatietraject, is het nog niet helemaal duidelijk onder welke condities ik een nieuwe auto uit mag zoeken. Welke brandstofsoort, welk normkilometrage, welke looptijd en vooral welk leasebedrag... dat blijft nog even de vraag. Maar ik hoop dat ik net als nu uit kan gaan van een benzineversie, looptijd 4 jaar, normkilometrage 20.000 per jaar, en een budget van 700 euro (met een uitloop naar 770 euro).

Omdat vervanging van mijn auto nog niet gepland was, heb ik me nog totaal niet voorbereid. Vandaar mijn vraag aan jullie om eens mee te denken: wat moet er op mijn lijstje? Weet je wat, ik maak er twee lijstjes van: GO! en NO GO! Voorlopig laat ik ze in willekeurige volgorde staan, sorteren kan altijd nog!

GO!:
- Skoda Octavia Combi (1.8TSI of RS --> geen toelichting nodig)
- Skoda Superb Combi (gewoon, omdat hij zo mooi is)
- Volkswagen Jetta (valt nog wel af denk ik)
- Volkswagen Passat (de nieuwste vind ik wel erg mooi)
- Peugeot 508 (op voorwaarde dat de stoelen beter zijn dan ind e 407)
- Citroen C5 (erg mooie wagen, geen idee hoe het rijdt)
- Mazda 6 (kleine kans, maar ik wil 'm eigenlijk wel eens rijden)
- Audi A4 (denk het niet, maar je weet nooit)
- Alfa Romeo 159 (hij is zo mooi...)
- Seat Exeo (eigenlijk te zeer verouderd)
- Volvo S/V60 (gewoon maar eens gaan bekijken)

NO GO!:
- Renault Laguna (ik heb niks met Renault)
- Ford Mondeo (ik háát het interieur)
- Opel Insignia (niet mijn merk)
- Toyota Avensis (ik ben nog geen 70)
- BMW (maakt niet uit welk model)
- Mercedes (idem als BMW)

Alle aanvullingen zijn welkom, en zoals jullie al kunnen zien aan mijn keuzes zijn SUV's en dergelijke niet echt mijn ding.

Ik ben benieuwd!
 

MichielOctavia

Actief lid
Dat is nog eens leuk nieuws. Een nieuwe auto uitzoeken is natuurlijk altijd leuk om te doen.


Mijn mening:
  • Jetta Een no-go. Duurder en minder mooi interieur dan de Octavia.
  • Octavia Wat kan ik zeggen. Ik ben er net zelf voor gegaan, dus een absolute go!
  • C5 Rij ik al weer een aantal jaren in. Geweldige auto, zeker met de veerbollen rijdt het als een limousine. Echt een reisauto. Misschien voor een ex-Skoda rijder iets te zacht, maar dan kun je de gewone vering nemen. Wel wat duurder dan de Octavia.
  • Superb Ook een go! Groot, mooi, goede motoren leverbaar.
Persoonlijk zouden uit jouw hele lijstje dus maar 3 auto's in aanmerking komen voor mij. Succes met uitzoeken!
 

Cordoba

Forumguru
Marco, misschien is het handig als je ook een lijstje met eisen maakt voor je nieuwe auto, bijvoorbeeld eisen aan laadruimte.

Ik heb begrepen dat de Volvo's onder handen genomen zijn en binnenkort in een vernieuwde versie op de markt komen. Van de S60 en S80 die nu rondrijden valt de ruimte in de kofferbak behoorlijk tegen, zowel de breedte in de kofferbak, als de laadhoogte is erg beperkt. (nauwelijks meer ruimte dan een Fabia hatchback).

Exeo heeft wel verbeteringen ten opzichte van de A4 waar ie uit ontwikkeld is. Nadeel van de Exeo vind ik dat de (sedan) een beperkte laadhoogte heeft in de kofferbak.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb er inderdaad over gedacht om een lijstje eisen erbij te zetten. Maar het probleem is dat ik geen vaste eisen heb. Ik heb uiteraard wel mijn voorkeuren (liefst een beetje fatsoenlijke motor, liefst een automaatr, liefst een station en liefst een beetje fatsoenlijke laadruimte), maar daar laat ik nu mijn orientatie nog niet van afhangen. Meestal wil ik eerst een gevoel krijgen bij de auto's die globaal in aanmerking komen, en pas later ga ik ze concreter bekijken en proefrijden en dergelijke. Als dat blijkt dat ik een bepaald model niet aan mijn basiseisen voldoet, maar veel andere voordelen heeft, dan kan ik mijn afwegingen nog bijstellen. Vandaar de open vraagstelling.
 
Vergeet de Citroen en Peugeot met die halfautomatische versnellingsbakken. Een grote ellende. Ik ben blij dat ik een Superb mag bestellen. Bestel trouwens ook nooit de 1.6 THP motoren van de PSA groep. Google maar eens.....
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, als ik voor een automaat ga dan ga ik daar (zeer) kritisch naar kijken met het proefrijden. De enige automaat tot nu toe die me kan bekoren is de DSG. Maar goed, ik geef ze een kans... ;)

Zijn die 1.6THP-motoren zo beroerd? Ik dacht dat ik er juist zoveel positieve geluiden over had gehoord, zijn toch dezelfde motoren als BMW gebruikt in de MINI?
 

MichielOctavia

Actief lid
De halfautomaat is inderdaad geen aanrader. De 1.6THP heeft wat kinderziektes gehad, maar die zouden inmiddels verholpen moeten zijn.
 

Falcon

Donateur
With ^^

Maar ehm zolang je maar Skoda blijft rijden is voor ons het belangrijkste ;)

Ik zou het wel weten.. Superb 1.8TSI 4x4 en dan laten chippen. Proefrijden bij JC! :)
 

Fabia

† In Memoriam
Kijk, dat is nog eens leuk nieuws. Ook wel raar eigenlijk, nadat er voor zo'n bedrag aan je auto is uitgegeven. Maar je hebt wat te doen de komende maanden. Ik zou zelf voor een S2 gaan. En dan een mooie complete uitvoering. Blijf je ook lid van dit gezellige forum.
 

Skodadude

Actief lid
Hee Marco,

Het blijft altijd lastig om uit zoveel lekkers te kiezen.
Persoonlijke voorkeur bestaat uit verschillen die voor iedereen anders zijn.
Mijn wagenparkbeheerder leunt altijd zwaar op de Renault garage in de stad bij ons.
Raden wie de Twingo van zijn vrouw betaald:ahum:

Die kwam met de Megane Estate DC 110 GT-line op de proppen, op zich geen straf, maar ik ben nu eenmaal een Skodafan geworden.
Collega rijdt Laguna met de DSG en is wel erg soepel, maar ik hou het vanwege de bijtelling op de handbak.
Wel jammer dat je nu al moet kiezen, anders was je mischien een van de eerste met de O3 geworden.

Als ik mijn mening mag geven:
GO!:
- Skoda Octavia Combi
(Elke Octavia heeft geen toelichting nodig, wel de Elegance BL of de RS i.v.m. complete uitrusting)
- Skoda Superb Combi (Gewoon, omdat hij zo mooi is)
- Volkswagen Jetta (Voor mij geen optie vanwege het uiterlijk)
- Volkswagen Passat (Voor mij geen optie vanwege het uiterlijk)
- Peugeot 508 (Mooie wagen encompleet uitgerust, heb erin gereden en over gedacht, maar het Skodahart klopt sneller)
- Citroen C5 (Collega rijdt hem en is zeer tevreden, heeft ook wel de standaard vering genomen)
- Mazda 6 (Jap-crap)
- Audi A4 (Magere uitrusting en Megabijtelling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
- Alfa Romeo 159 (Hij is mooi..., maar de Guiletta is nog mooier maar minder praktisch )
- Seat Exeo (Niet mijn merk)
- Volvo S/V60 (Gewoon maar eens gaan kijken en rijden, maar je bent nog geen 60, he)

NO GO!:
- Renault Laguna (Eerst rijden, dan oordelen)
- Ford Mondeo (Helemaal mijn smaak niet)
- Opel Insignia (Niet mijn merk)
- Toyota Avensis (Ook als je nog geen 60 bent, geen optie)
- BMW (maakt niet uit welk model)
- Mercedes (idem als BMW)

Succes met je keuze, wat het ook word:baby012:
 

MarcoO2

Forumguru
hahaha, kijk, dat zijn gemotiveerde reacties!!! Inmiddels hebben er, na een paar uurtjes "computeren", alweer een paar wijzigingen plaatsgevonden. Het rijtje ziet er nu als volgt uit:

GO!:
- Skoda Octavia Combi
(1.8TSI of RS --> geen toelichting nodig)
- Skoda Superb Combi (gewoon, omdat hij zo mooi is)
- Volkswagen Jetta (valt nog wel af denk ik)
- Volkswagen Passat (de nieuwste vind ik wel erg mooi)
- Alfa Romeo 159 (hij is zo mooi...)
- Seat Exeo (eigenlijk te zeer verouderd)
- Volvo S/V60 (gewoon maar eens gaan bekijken)

OP DE WIP!:
- Peugeot 508
- Citroen C5

NO GO!:
- Audi A4 (vééééél te duur)
- Mazda 6 (daar kan ik niet vrolijk van worden)
- Renault Laguna
- Ford Mondeo
- Opel Insignia
- Toyota Avensis
- BMW
- Mercedes
 

Skodadude

Actief lid
Mijn "Lijstje" zou in volgorde van wensen zijn:

Skoda Octavia Combi
Skoda Superb Combi
Peugeot 508
Alfa Romeo 159
Citroen C5
 

Falcon

Donateur
Ik werd wel warm van de Volvo V60 op de Autorai, maar dan die prijs :(

Nee geef dan maar gewoon de Superb fully loaded :)
 

MichielOctavia

Actief lid
Marco,

Je moet natuurlijk gewoon voor een Skoda gaan. Octavia of Superb, dat is om het even.

Maar, ik zou de C5 niet zo maar op de wip zetten. De THP is echt wel goed (inderdaad een PSA / BMW motor). Mochten daar twijfels over zijn dan kan ik je doorverwijzen naar een bevriende garagist die alle ins & outs kent van die motoren. En om eerlijk te zijn: het had voor mij nog een flink dilemma geworden als de C5 niet duurder was geweest dan de O2.......
 

MarcoO2

Forumguru
kon het toch niet laten om even op je link te klikken, en OMG, ik zie gewoon een I40 voor 42.500,00 euro..... :uitlachen:
 
Toch zit ik als huidig O2 rijder aan het overstappen naar de Hyundai I-40 te denken. Allemaal een wat spannender ontwerp, zowel intern als extern. De 20% benzinemotor en de ruimte in de auto moet ik nog gaan beleven in een proefrit, maar als dat bevalt stap ik over (denk ik :winkie:)
 

MarcoO2

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb ook zelf voor de IX35 gekozen (als leenwagen, dat dan weer wel), juist omdat het er tegenwoordig goed uitziet. Maar als je dan gaat rijden...... de I40 komt dus absoluut niet op mijn lijstje!
 
Bovenaan Onderaan