Ietwat haperende electronica

supernov

Actief lid
Ja, daar ben ik weer. :)

Nu ik toch bezig ben en de auto steeds beter leer kennen, wil ik ook een ander issue eens gaan onderzoeken. Ik heb weleens last van vanzelf open/dicht gaande deurvergrendeling tijdens het rijden. Ook de waarschuwingstoon van de koplampen die aan blijven na uitschakelen van de motor, is er vrijwel nooit. Heel soms. Dus ik vermoed dat er ergens een verbinding wat slecht contact aan het maken is.

Ik heb wat zitten zoeken in het forum maar kom niet helemaal bij het juiste. Heeft iemand een mooi overzicht van waar deze electronica zit?
 

Hakar

Donateur
Goedemiddag.
Dat van de deuren KAN mogelijk met de sloten zelf te maken hebben.
Meeste wat voorkomt is dat er een bepaalde deur niet open of dicht wil, en vaak is er dan een microswitch van de betreffende deur aan het overlijden.
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het bij alle deuren voorkomt?

Het niet afgaan van de pieper kan hier ook weer uit voortkomen, of de pieper is zelf aan het overlijden.
 

supernov

Actief lid
Volgens mij is het dan bij alle deuren ja, je hoort door de hele auto dan het welbekende centrale deurvergrendelings-geluid van meerdere sloten. Daar denk ik dus aan een algemeen punt, is daar een lokatie van te vinden? Ik weet waar de meeste zekeringen zitten, heb wat corrosie op de pool van de accu e.d. dus dat wil ik sowieso eens schoonmaken. Maar ik verwacht dat dit meer een connectie ergens is.
 

Tees

Donateur
Als ik me goed herinner wordt de centrale vergrendeling bij de F1 geregeld door de module in de bestuurdersdeur. Ik weet alleen niet meer zeker of dat vanuit het slot komt, of direct uit de module.
Wat je nog kan controleren is of de CV wel altijd werkt als je de deuren opent door de sleutel in t slot te draaien.
 

Hakar

Donateur
Je begint er helemaal in te komen om die auto van onder naar boven uit te kleden en dat wat je opvalt aan mankementjes te verhelpen.
Tussen de bedrijven door wil ik je nog meegeven dat er standaard aan de bestuurderszijde onder de mat in de kofferbak een sticker zit met alle opties waarmee je auto is uitgerust af fabriek.
Mocht je het interessant vinden, dan kun je die codes er bij zoeken door gebruik te maken van de bijgevoegde link.
http://vag-codes.info/vag-option-codes


Wat @Tees aangeeft, de besturingsmodule in de bestuurdersdeur stuurt meerdere dingen aan, zoals vergrendeling en het bedienen van eventuele elektrische ramen.
Toen ik die van ons aanschafte was die module niet helemaal jofel, rechte rraam wilde niet naar beneden, rechter deur ging dan wel dan niet op slot.
Er zijn nogal wat van die modules in omloop, maar schijnbaar allen met een eigen setting.
Het heeft de garage waar wij de Fab kochten in ieder geval bijna twee weken gekost om de juiste module te vinden en te installeren.

Was een voordeeltje van dit forum zeg maar, voor de aankoop had ik me hier verdiept in voorkomende storingen en of lastige problemen.
En niet onbelangrijk vragen gesteld waar ik antwoorden op kreeg.
 

supernov

Actief lid
Dank je, ja ik begin het leuk te vinden. :) Ben altijd nogal een sleuteraar geweest, maar dan met electronica e.d.

Dank voor de link ook, zal het eens nazoeken. Heb op Internet ook al wat monteur-handleidingen gevonden, voor de toekomst wellicht.

Nog een idee over waar ik kan zoeken voor het lampen signaal? Ik weet nu alleen de zekeringen te vinden, maar ik denk dat dit een kabel dingetje is.
 

Tees

Donateur
Koplampgeluid is 95% kans dat het bestuurdersslot niet goed is. Bekend probleem van VAG auto's uit velerlei jaren.
Overigens gaat dat signaal van of de bestuurdersdeur open is of niet óók via de module in de deur.

Als je de zoekfunctie even gebruikt, er is een paar maanden terug een topic geweest (dacht ook een F1, maar weet t niet zeker) van iemand die centrale vergrendeling achteraf wou inbouwen. Heb toen allerlei stroomloopschema's opgezocht, daar kan je vast van alles van leren voor deze zaken.

Ik acht de kans dat dit alles aan het slot zelf ligt wel vrij groot.
 

Hakar

Donateur
Dat van de lampen kan mogelijk ook uit die module komen.
Het signaal zou moeten worden gegeven op het moment dat de contactsleutel uit het slot is genomen, en jij de deur opent.

Wat me net nog te binnen schoot is dat volgens mij @turboturbo (sorry Peter) eens zo'n module heeft blootgelegd, en daar nogal wat oxidatie aantrof.
Oxidatie en stroomgeleiding gaan vaak niet goed samen.
 

supernov

Actief lid
Als je de zoekfunctie even gebruikt, er is een paar maanden terug een topic geweest

Check, had het geprobeerd, maar kwam het toen niet tegen, zal nog even graven.

Dan zal het de module zijn, daar was eerder al een probleem mee begrijp ik van de vorige eigenaar. Thanks allen weer!
 

Hakar

Donateur
@Tees ik werd toen ik nog actief reed, sleutelde, repareerde en demonteerde an op en met Moto Guzzi motorfietsen op een forum voor dit merk ook wel Zuukkabouter genoemd buiten de door mij zelf gekozen nickname.
Zuuk spreekt voor zich, die kabouter is een heel lang verhaal.
Menigeen kon op dat forum iets niet terugvinden, maar schijnbaar had ik dat forum als een almanak in mijn binnenzak, waardoor ik vrij snel gericht op omschrijving en postingmoment kon zoeken.

En waar mogelijk spring ik er in.
Dit had ik in ongeveer een 3 minuten boven water.
Nu niet allemaal roepen, Hakar zuuk dit en Hakar zuuk dat.
Hakar zuukt zich nog rot naar waarom de zo geprezen Peug 205 niet precies dat doet wat ie moet doen. :arghh:
 

Cordoba

Forumguru
Bijna altijd is het probleem met niet functionerend waarschuwingssignaal 'lampen laten branden', binnenverlichting die op vreemde momenten aan of uit gaat, of spontaan op slot gaande auto te wijten aan één of meer van de microswitches in het deurslot. Zorg dat je met dergelijke kuren nooit of te nimmer uit de auto stapt zonder de sleutel op zak te hebben, of een raam open houden: zelfs met draaiende motor kan ie zomaar alle portieren op slot gooien. Het meest voorkomende is dat het probleem in één van de switches in het slot bij de bestuurder zitten. Dat lijkt in jouw geval ook zo: anders zou de verklikker voor de brandende verlichting het wel goed doen.

In Nederland zit in Apeldoorn Frank die op afspraak voor een nette prijs je haperende slot vervangt door een ander slot dat ie eerder heeft gereviseerd. Voor hem een klusje van ongeveer een kwartier om de sloten te wisselen, en je krijgt ook garantie op het werk. Sommige solderen zelf opnieuw de microswitches, maar dat schijnt geen makkelijk klusje te zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Ik gok het deurslot(en) zelf idd. De comfort module in de bestuurders portier uit de Octavia 1U hebben allemaal last van rottende stekkers (want water loopt erin en blijft erop staan) De Fabia I heeft dacht ik vzv ik weet dit precieze probleem niet. Maar dat weet Frank/deurslotreparaties wel uit te sluiten.
 

supernov

Actief lid
Super, dat lijkt me dan zeer aannemelijk. Frank, als we daar in de buurt komen zal ik eens kijken of ik een afspraak kan maken. Hartelijk dank voor de tip! Zoiets klinkt in ieder geval niet als een leerprojectje zelf sleutelen. :)
 
Bovenaan Onderaan