"Ierse" Octavia II

Tallguy

Forumguru
Tijdens mijn vakantie naar Ierland hadden we een auto gehuurd. Het zou een auto in de klasse van een Nissan Primera worden. Echter bij het ophalen van de auto lachte ik me al een deuk, want...het werd een zilverkleurige Octavia II (en laat mijn eigen wagen ook een diamondsilver O2 te zijn :) )

Het stuur uiteraard rechts, dat was ff wennen, maar na een dag of zo weet je nauwelijks meer beter.

Wat me opviel aan deze variant van de O2 waren de volgende zaken (zie ook foto's):
  1. Buitenspiegels waren zwart. Ik dacht dat die altijd meegespoten werden in de lakkleur (schijnbaar dus niet)
  2. Geen draaiwieltje om de dashboardverlichting te dimmen. Zal dus wel een kale versie zijn van de O2
  3. Wél een achterruitwisser. Is niet standaard
  4. Koplampen leken in 1e instantie op xenon, maar bleek net zoals de Roomster en Fabia2 een normale halogeen te zijn met lenzen.
  5. 1.4 liter motor laat wel errug veel vrije ruimte over in de motorkap :)
 

Bijlagen

  • DC095480.JPG
    DC095480.JPG
    65,7 KB · Weergaven: 62
  • DC095482.JPG
    DC095482.JPG
    60,2 KB · Weergaven: 53
  • DC095484.JPG
    DC095484.JPG
    33,2 KB · Weergaven: 44
  • DC095485.JPG
    DC095485.JPG
    86,8 KB · Weergaven: 58
  • DC095486.JPG
    DC095486.JPG
    77,4 KB · Weergaven: 47

Tallguy

Forumguru
En deze fotootjes nog. De bekleding (mat) onderaan de motorkap was ook spoorloos verdwenen :crazy:

In totaal een kleine 2500km gereden (vanaf Cork met de klok mee naar Dublin via Derry (Noord-Ierland) en Belfast (uiteraard ook Noord-Ierland). Viel me op dat in Ierland mensen weinig de lampen overdag aanhadden, en met de schemering ook niet (stadslicht).
Auto had verbazingwekkend genoeg vermogen rond de 80km/h in z'n 4....had ik niet verwacht van een 1.4ltr motor met het gewicht van een O2.
Heb wel de airco gemist :( Was soms erg benauwd als de zon scheen of compleet beslagen na een regenbui (terwijl de fan op standje 3 stond).

Oh ja....ongeveer 600km op 1 tank. Viel me reuze mee, maar ja...echt hard rijden kan je niet op die weggetjes daaro.
 

Bijlagen

  • DC095487.JPG
    DC095487.JPG
    72,4 KB · Weergaven: 41
  • DC095488.JPG
    DC095488.JPG
    52,3 KB · Weergaven: 46
  • DC095489.JPG
    DC095489.JPG
    69,4 KB · Weergaven: 44
  • DC095490.JPG
    DC095490.JPG
    75,7 KB · Weergaven: 38

Gieliovd

Forumguru
Dan lach je je indedaad echt in een deuk, denk je op reis te zijn zonder je eigen auto, krijg je toch nog je eigen wagen!

Is wel een extreem uitgeklede versie zo te zien, tja... goedkoop mogelijk voor de autolease. Daarom viel hij binnen de genoemde klasse denk ik.

Lijkt me echt wel een hele ervaring hoor, rechts zitten!!
 

LenK

Forumguru
Hoe gaat schakelen met links?

Die motorruimte is wel erg goor, hoeveel had die auto gereden.
Dempingsmat aan de binnenkant heb je alleen bij dieselmotoren.
En zo'n 1.4 rijdt dat nog?

Geen mistlampen, dat had ik ook nog nooit gezien.
 

Gieliovd

Forumguru
Hoe gaat schakelen met links?

Die motorruimte is wel erg goor, hoeveel had die auto gereden.
Dempingsmat aan de binnenkant heb je alleen bij dieselmotoren.
En zo'n 1.4 rijdt dat nog?

Geen mistlampen, dat had ik ook nog nooit gezien.
Wilde ik ook nog ff vragen ja, was het ook nog een gewone 16 klepper met 75 pk soms?

En dan zo'n grote wagen!
 

Tallguy

Forumguru
Hoe gaat schakelen met links?

Die motorruimte is wel erg goor, hoeveel had die auto gereden.
Dempingsmat aan de binnenkant heb je alleen bij dieselmotoren.
En zo'n 1.4 rijdt dat nog?

Geen mistlampen, dat had ik ook nog nooit gezien.

Ging wel...eerste dagen ging mijn rechterhand/arm op zoek naar de pook en kon die natuurlijk niet vinden. Eenmaal thuis was het andersom...ging mijn linkerhand/arm op zoek naar de pook....je ziet...het went snel :)

Auto had nu ongeveer 48000km gereden. 2 dagen voor het inleveren ging het lampje van de airbag nog branden ook en 1/2 dag later gaf ie aan dat ie binnenkort z'n beurt nodig had.

Dempingsmat wist ik niet...ik dacht dat elke auto die had.
 

Tallguy

Forumguru
Wilde ik ook nog ff vragen ja, was het ook nog een gewone 16 klepper met 75 pk soms?

En dan zo'n grote wagen!

Zo te zien wel...geen rare poespas op het blok en geen type aanduiding dat het een MPI was ofzo. Misschien komt het wel omdat Ierland meer heuvelachtig is en daardoor (ook omdat het een huurbak is) anders (agressiever) wordt ingereden. Boven de 100km/h versnellen was trouwens niet echt vlot...zeg maar sloom.

Bij thuiskomst moest ik wel weer wennen aan mijn 2.0TDI blok... voor je het weet zit je al vet boven de 140km/h terwijl je op dat moment, na net 2 weken in een 1.4 gereden te hebben, dat je net 80km/h gaat :1761:
 

SkodaMan

Actief lid
Ik heb een jaar in Engeland gewerkt en ik vond schakelen met links een ramp. In NL heb ik al heel lang een automaat omdat ik schakelen niks vind en ook niks van bak.
Op mijn eerste werkdag moest ik mijn huurwagen ophalen bij EuropCar op Heathrow. Ik had nog zo gezegd: geen schakelauto! Wat denkt je dat er stond: juist, een schakelauto.
Die eerste rit moest ik onwennig links rijden, links schakelen en kaartlezen. Het zweet stond op mijn rug en dat heb ik de dame van PZ ook direct laten zien. Daarna gelukkig altijd automaatjes gereden.
 

Tallguy

Forumguru
Ik zou dat niet gepikt hebben en meteen terug zijn gelopen om een andere auto te vragen/eisen. Je geeft het niet voor niets op, nietwaar?
 

SkodaMan

Actief lid
Ik zou dat niet gepikt hebben en meteen terug zijn gelopen om een andere auto te vragen/eisen. Je geeft het niet voor niets op, nietwaar?

Heb ik ook wel gedaan maar een automaat had gereserveerd moeten worden en dat was niet gebeurd. Ze hadden geen automaat voor mij beschikbaar.
Er is in de afgelopen 7 jaar veel verandert op dat gebied. Op Heathrow staan nu standaard een aantal automaten en je kunt aan de balie kiezen wat je wil.
 

___JC___

Forumguru
Bij thuiskomst moest ik wel weer wennen aan mijn 2.0TDI blok... voor je het weet zit je al vet boven de 140km/h terwijl je op dat moment, na net 2 weken in een 1.4 gereden te hebben, dat je net 80km/h gaat :1761:

Ken het gevoel, heb een weekje in een 1.6 Focus gereden. Toen ik gistermiddag in mijn Octy stapte had ik het gevoel dat ik in een vliegtuig zat!
 
Bovenaan Onderaan