Ervaringen met alle versies van OBDeleven (als alternatief voor VCDS)

Superbst

Senior Member
Hey, ik ben me (in afwachting van mijn Superb III) al wat aan het verdiepen in de mogelijkheden van VCDS.

Tot nu toe zag ik maar 2 (goedkope) opties:
  • Langsgaan bij een forumlid als @Antera :thumbsup:
  • Een clone/gekraakte VCDS kabel bestellen in het Verre Oosten (illegaal en maar hopen dat ik niets kapot maak :nono: )
Maar blijkbaar is er ook een nieuwe speler op de markt: https://obdeleven.com/

Ogenschijnlijk (zo goed als) dezelfde mogelijkheden als VCDS, inclusief long coding etc., maar:
  • Goedkoop (versus een legale VCDS licentie)
  • Legaal (?)
  • Dus bijgevolg ook support voor de toekomst, nieuwe versies/features, ...
  • Draadloos (net wat handiger, toch?)
  • Te gebruiken met je Android smartphone/tablet (voor sommigen toch wat moderner, touch-screen interface etc.)
Ik heb een search gedaan hier, maar vond er vreemd genoeg bitter weinig over terug hier???

Dus, iemand ervaring mee? Aan- of afrader?
 

Canon-Eye

Forumguru
Te gebruiken met je Android smartphone/tablet (voor sommigen toch wat moderner, touch-screen interface etc.)
Na jaren ervaring met door elkaar gebruiken van een tablet (in de luie stoel) en een laptop c.q. desktop (achter het bureau in de werkkamer) kan ik zo'n tablet toch maar matig waarderen. Handig genoeg om even iets te googlen en zo, maar als het op nauwkeurig werken aankomt qua positionering van de cursor en inkloppen van de juiste letters/cijfers, dan heb ik toch liever een echt toetsenbord en een goeie muis.

Met zo'n tablet is de foutgevoeligheid veel groter (althans voor mijn vingers) en dat moet je niet willen, denk ik, als je in de codering van je auto aan het werk bent.
 

turboturbo

Forumguru
Charles / Humblemechanic heeft er dacht ik een review over gemaakt die zou je eens kunnen bekijken.

Qua prijs zou ik 'm blind bestellen (niet heel veel duurder dan een goede clone kabel?) alleen is het probleem voor mij dat ik geen Android apparatuur heb en daar ook niet extra in wil investeren. Ik wacht wel op een goede iOS variant. Misschien komt er nog een obdeleven voor iOS in de toekomst....
 

ertromp

Forumguru
Je leest in DLD dat er veel mogelijk mee. Maar heb nu zelf de VCDS Hex Net (WIFI) en deze ook eens geprobeerd op mijn Android telefoon maar wat een gepruts om dan wat te coderen. Dat moet je echt niet willen
Daarnaast verwacht ik dat mensen die OBD dongle in de auto laten zitten. Dat vind ik reuze gevaarlijk omdat een ieder die kan hacken dan in jouw auto kan komen. De diefstal gevoeligheid zal gigantisch toenemen
 

kwillems

Donateur
Het valt mij ook op dat er inderdaad vrij weinig informatie over www.OBDeleven.com op het forum te vinden is en dan nog is het meestal negatief.
Daarentegen brengt het wel degelijk een aantal opties op een betaalbare wijze binnen ieders handbereik die anders alleen via VCDS te coderen zijn.
Maar ook hier geldt volgens mij: "Een aap met een gouden montuur kan nog niet lezen!"
Of andersom gezegd: als je weet wat je doet is het geen probleem.
Als je je beperkt tot diagnoses en de apps waarvoor je binnen de applicatie van OBDeleven credits moet inleveren loop je volgens mij weinig risico. Daarbij moet ik @Antera nageven dat je bij die apps op het eerste oog niet precies ziet wat je doet.

Hoe dan ook: ik heb de afgelopen dagen van alles gelezen en bestudeerd over die dongle en ik ga er een kopen!
 

Handige Harry

Forumguru
Het valt mij ook op dat er inderdaad vrij weinig informatie over www.OBDeleven.com op het forum te vinden is en dan nog is het meestal negatief.
Daarentegen brengt het wel degelijk een aantal opties op een betaalbare wijze binnen ieders handbereik die anders alleen via VCDS te coderen zijn.
Maar ook hier geldt volgens mij: "Een aap met een gouden montuur kan nog niet lezen!"
Of andersom gezegd: als je weet wat je doet is het geen probleem.
Als je je beperkt tot diagnoses en de apps waarvoor je binnen de applicatie van OBDeleven credits moet inleveren loop je volgens mij weinig risico. Daarbij moet ik @Antera nageven dat je bij die apps op het eerste oog niet precies ziet wat je doet.

Hoe dan ook: ik heb de afgelopen dagen van alles gelezen en bestudeerd over die dongle en ik ga er een kopen!
Ben benieuwd naar je bevindingen!
 

Diondk

Senior Member
Ik heb er toen ook heel lang naar gekeken. En getwijfeld ook over een namaak kabel.

Vervolgens toch een echte kabel gekocht met unlimted vins.
Met als beslissing dat ik alleen nog maar auto’s koop van het vag concern :)

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee.
 

brepus13

Forumguru
Grappig, heb toevallig vanavond nog wat reviews van de obdeleven bekeken. Ik begreep dat er wat in app aankopen mogelijk nodig zijn waardoor mijn interesse verminderde. Een WiFi dongel heb ik al dus daar hoef ik het niet voor te doen. Een alternatief is de Carly for VAG. Heeft ook een WiFi dongel. Ik heb de Carly veel gebruikt voor mijn vorige bmw en dat werkte super. Helaas zijn de mogelijkheden veeeeeel beperkter voor VAG. het coderen is super makkelijk omdat er een grafische schil overheen geplakt is. Dit maakt het gebruiks vriendelijk en kan iedere jan L coderen (waaronder ik ;) ) ben benieuwd in ieder geval naar je ervaringen met obdeleven!
 

JurgenM

Forumguru
Ik heb de mijne sinds maart en kan er eigenlijk niets slecht over zeggen. Het apparaatje maakt altijd direct verbinding met mijn, of andere smartphones, en ook de app heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen om 'relatief' simpele dingen aan te passen en niet om op eigen houtje wat liggen te rommelen in de settings of long coding, daarvoor geeft de app ook te weinig overzicht.
Verder is de app heel gebruiksvriendelijk maar dat maakt ook dat je goed moet uitkijken op wat je klikt. Alles is gemakkelijk aan te passen en de beveiligingscodes worden automatisch gegenereerd. Ik denk dat vooral in dat laatste het gevaar schuilt. Er zijn er genoeg die gewoon ergens op beginnen te klikken, dingen veranderen, long coding aanpassen en zo hun auto helemaal .... . Daar kan je trouwens ook genoeg voorbeelden van terugvinden.

Maar met gezond verstand ga je er voldoende plezier aan beleven. Maak altijd backups voor je iets aanpast en zoek op voorhand goed uit of alle stappen wel overeen komen met jouw interface owv het feit dat je de info van iemand anders (of forum) krijgt en er constant kleine aanpassingen zijn aan de interfaces van de wagens.

De app houdt ook een geschiedenis per wagen bij.

Dingen die ik er tot nu toe mee gedaan heb:
Eigen wagen:
Comfortpinker op 5.
Verkeersbord herkenning geprogrammeerd.
Wimpers aan bij dagrijverlichting.
En de elektrische kofferklep sluiten met sleutel of knop in het interieur.

SuperB sedan 2015 (1.6tdi dsg)
Dagrijverlichting achter (Scandinavian lights)
Gasrespons: Audi gasrespons, geen idee of het nut heeft bij een diesel maar soit (kameraad wou dit)
Interieur kleur: wat gespeeld met andere kleuren door de licht codes te veranderen, hij kan standaard maar vier kleuren kiezen en rood zit (zat) daar bv niet bij.
Easy entry geactiveerd
High beam memory geactiveerd

Passat sedan 2017
Laptimer op display
Tankvolume op display

En verder nog een aantal wagens uitgelezen om foutcodes op te sporen en zo een probleem te achterhalen.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
2 zaken die me dan toch opvallen tov de Carly. Obdeleven kan dus niet op mijn iPhone. Tweede is dat het bij Carly eigenlijk niet mogelijk is om zomaar wat te coderen. Je hebt dus niet de mogelijkheid om zomaar wat kruisjes of vinkjes te zetten maar kiest een optie: drl achter, je kiest “aan” en codeert dan. Hiermee voorkom je dat je verkeerde parameters kan wijzigen.

Ja ik ben fan van de Carly vanwege de fool proofheid maar dan met name richting bmw. Voor VAG zoals gezegd zijn er veel minder codeer mogelijkheden. (Ligt niet aan het systeem maar meer aan VAG lijkt het )

Ik lees nog even mee in ieder geval :-)
 

kwillems

Donateur
Hij is binnen!

Dinsdagavond laat besteld. Woensdag is het verzonden vanuit Litouwen en nu, zaterdagmorgen, is het bezorgd.
Ik heb trouwens tijdens het bestelproces voor 'standard delivery' gekozen. Dat kost 4,84 euro. Daarmee beloven ze een levering tussen 3 en 14 werkdagen in Europa.
Je kunt ook kiezen voor UPS Express. Daarmee is 19,36 euro gemoeid. Je ontvangt de dongle dan tussen 1 en 3 dagen.

De dongle is verder in twee varianten te verkrijgen, met en zonder de mogelijkheid om er een sleutelhangerring aan te bevestigen. Dat komt onder andere van pas als je de dongle uit de connector in je auto wilt trekken.
Voor dat ringetje betaal je 10 euro extra. Ook die extra kosten heb ik niet gemaakt.

Tot zover de berichtgeving. Ik ga ermee aan de slag. Mijn bevindingen zal ik hier posten.

IMG_4663.jpg
 
Bovenaan Onderaan