Iemand ervaring met 'Motortuning by ABT' ?

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto (Octavia Combi) uitzoeken en ik zit te twijfelen tussen de 1.4 TSI en de 1.8 TSI. Mijn vrouw is erg voor de 1.8, maar ik vind de (bijna) 100 euro per maand méér eigenlijk wat te gortig.

Nu zag ik in de nieuwste brochure de optie 'Motortuning by ABT' (vanaf ca 900,-) Bij mijn leasemaatschappij nagevraagd en het mag. Ze gaan nu voor mij uitzoeken wat het gaat kosten.
Tegelijkertijd bij PON navraag gedaan wat het voor de 1.4 oplevert (pk's + koppel) en wat het kost.

Ik betwijfel of de leasemij. de chiptuning van JD toe staat (die zou ik anders zeker nemen!) dus ik ben bang dat ik 'gedwongen' ben tot de ABT optie.

Ik heb begrepen dat het voorheen ook al eens mogelijk is geweest chiptuning door Skoda te laten uitvoeren, vandaar mijn vraag hier:
Heeft iemand ervaring met de 'officiële' chiptuning van Skoda?
 

RCS

Lid
Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto (Octavia Combi) uitzoeken en ik zit te twijfelen tussen de 1.4 TSI en de 1.8 TSI. Mijn vrouw is erg voor de 1.8, maar ik vind de (bijna) 100 euro per maand méér eigenlijk wat te gortig.

Nu zag ik in de nieuwste brochure de optie 'Motortuning by ABT' (vanaf ca 900,-) Bij mijn leasemaatschappij nagevraagd en het mag. Ze gaan nu voor mij uitzoeken wat het gaat kosten.
Tegelijkertijd bij PON navraag gedaan wat het voor de 1.4 oplevert (pk's + koppel) en wat het kost.

Ik betwijfel of de leasemij. de chiptuning van JD toe staat (die zou ik anders zeker nemen!) dus ik ben bang dat ik 'gedwongen' ben tot de ABT optie.

Ik heb begrepen dat het voorheen ook al eens mogelijk is geweest chiptuning door Skoda te laten uitvoeren, vandaar mijn vraag hier:
Heeft iemand ervaring met de 'officiële' chiptuning van Skoda?

Hallo Freddy,

Een collega van mij heeft net z'n Audi A3 (1.4 TSI 122pk DSG7) laten tunen via de dealer bij ABT met toestemming van de leasemaatschappij. Hij merkt niets van die extra pk's en is nu aan het reclameren. Kost trouwens ook nog 2x zoveel. Dealers die deze tuning moeten uitvoeren hebben vaak (te) weinig kennis hierover en als het mis gaat kunnen ze het ook niet zelf oplossen. Ik zou trouwens voor de 1.8 TSI gaan (even afgezien van het geld), rijdt voortreffelijk (en kan ook nog getuned worden!).
 

___JC___

Forumguru
Kleine nuance, de dealers chippen niet. Dat wordt centraal gedaan bij de importeur (abt). Ze sturen volgens mij echt de computer op en zijn deze een paar dagen kwijt.
 

RCS

Lid
Kleine nuance, de dealers chippen niet. Dat wordt centraal gedaan bij de importeur (abt). Ze sturen volgens mij echt de computer op en zijn deze een paar dagen kwijt.
Klopt inderdaad. In dit geval heeft de dealer de (getunede) software ontvangen en ingeladen in de auto. Vaak kunnen ze ook niet zien wat ze uploaden en als het niet goed gaat weten ze het ook niet meer. Ik ken verhalen waarbij meerdere keren de originele software is geladen in de veronderstelling dat dit nieuwe aangepaste software was...
 

___JC___

Forumguru
Toen ik mn auto kreeg werd de computer nog echt opgestuurd. Lastiger uiteraard, maar wel minder kans op fouten. ;)
 
Gister werd ik door PON teruggebeld met de mededeling dat dit voor de 1.4 TSI nog niet mogelijk was. Sterker nog, het was eigenlijk alleen maar mogelijk voor de 1.9 TDI.
"Tja, die andere motoren zijn nog veel te nieuw, daar moet eerst nog software voor worden ontwikkeld."
Ik heb wel gevraagd wat de winst voor de 1.9 is en wat de kosten zijn:
van 105 naar 130 pk
van 250 naar 305 Nm
kosten: € 1199,-

Op de prijs na is het redelijk vergelijkbaar met wat JD eruit haalt (van 105 naar 136 pk, van 250 naar 310 Nm, maar dan wel voor maar € 550,-)

Van de leasemij kreeg ik (niet verbazingwekkend) te horen dat het nog niet mogelijk was, maar dat ze nog wat anders ging uitzoeken en dat ze daar volgende week op terug komt.

Ik ben benieuwd!

Ik vind de antwoorden die ik hier lees trouwens wel enigszins verontrustend; tegen dikke betaling dezelfde prestaties terugkrijgen als die je eerst al had .. :biggthumpdown:
Slecht ook, dat ze de computer opsturen en het tunen niet afstemmen op het exemplaar ipv het op type motor. Niet elke 'gelijke' motor is gelijk!

Mocht ik van de leasemij (of van PON) meer horen dan laat ik het weten!
 
1) Keuze uit Athlon (te duur), Arval (staat sowieso geen chiptuning toe) en ING (goedkoopste én staat chiptuning toe!)

2) :xyxthumbs: Collega?
 

RCS

Lid
Hallo Freddy,

Een collega van mij heeft net z'n Audi A3 (1.4 TSI 122pk DSG7) laten tunen via de dealer bij ABT met toestemming van de leasemaatschappij. Hij merkt niets van die extra pk's en is nu aan het reclameren. Kost trouwens ook nog 2x zoveel. Dealers die deze tuning moeten uitvoeren hebben vaak (te) weinig kennis hierover en als het mis gaat kunnen ze het ook niet zelf oplossen. Ik zou trouwens voor de 1.8 TSI gaan (even afgezien van het geld), rijdt voortreffelijk (en kan ook nog getuned worden!).

Nog even een update m.b.t. mijn collega die zijn 1.4 TSI (125 pk, 200 Nm)DSG7 (Audi A3 sportsback) "officieel" via de dealer en met akkoord van de leasemaatschappij heeft laten tunen.

ABT belooft dat ze hem kunnen tunnen naar 160 pk en 250 Nm. Na de ingreep ging hij rijden en merkte nauwelijks verschil met het standaard vermogen. De acceleratie was niet sneller en ook het versnellen bij 100-120 km/u leek niet sneller te verlopen. Uiteindelijk afgesproken dat hij zijn auto op de rollerbank zou testen. Mochten de waarden lager uitkomen dat beloofd dan kreeg hij deze rollerbanktest vergoed.

Hieruit bleek dat hij slechts 138 pk had en een verhoogd koppel van 220 Nm, maar dat slechts heel kort bij zo'n 3600 toeren waarna het resoluut inzakte (nog ver onder de standaardwaarde).

De dealer geeft nu aan dat de ABT software prima en volgens de specificaties is en dat kennelijk de berijder (hij dus) een andere beleving zou hebben na de tuning. Ook gingen ze de testresulaten, rollerbank (exact dezelfde die ABT ook gebruikt) e.d. in twijfel trekken, heel flauw. Geen wonder dat ze claimen de fabrieksgarantie over te nemen met deze waardes. Hij had zelf al eens proefgereden in een standaard Golf 1.4 TSI 160 pk en die reed echt veel sneller.

Hij gaat nu proberen alles terug te draaien naar standaardwaarden en kijken of hij zijn geld (meegeleast) kan terugkrijgen.

Tot zover...
 
Wederom een niet erg bevredigend verhaal over Abt :(

Ik heb de auto (1.4 TSI) inmiddels besteld (eerst zonder tuning) maar wel met de toezegging van de leasemij. dat het achteraf meegeleased kan worden, mocht ik dat willen.

Maar ik ben bang dat het kosten/baten plaatje naar de verkeerde kant gaat uitslaan (vooral richting kosten dus). Dus ik moet nog maar ff zien of ik het überhaupt doe.

Ik heb ook een andere tuner gevonden die -volgens eigen zeggen- ook zaken doet met leasemaatschappijen: unlimitedtuning.nl
Hun resultaat voor de 1.4 TSI (90 kW):
122 pk --> 147 pk
200Nm --> ± 247 Nm
kosten --> 450,- euro incl BTW en montage.
Dus misschien dat ik dat nog doe (na de auto eerst zonder tuning gereden te hebben) in overleg met de leasemij.

Laat ik de vraag van het topic daarom herformuleren:

Iemand ervaring met www.unlimitedtuning.nl ??

.
 
Zelf ook (in 2006) een ABT-chippie in laten bouwen. Je brengt je auto naar je dealer, die bouwt de chip uit, stuurt hem op naar PON (daar zit een afdelingkje van ABT), die zetten er de nieuwe software op, sturen de chip terug naar de dealer, die bouwt hem weer in en rijden maar. In mijn geval + 40pk en +40 à 50 nm.

En dat merk je dus ècht wel hoor!

Al met al: duur, maar zeer tevreden!!!
 

Race Eend

Forumguru
Nog even een update m.b.t. mijn collega die zijn 1.4 TSI (125 pk, 200 Nm)DSG7 (Audi A3 sportsback) "officieel" via de dealer en met akkoord van de leasemaatschappij heeft laten tunen.

.

Even tussen 2 haakjes... ik had jou collega 2 weken terug aan de lijn over dit probleem.

Staat me nu even niet meer bij of hij nu een afspraak bij ons gemaakt had of nog niet.

Kan ook zijn dat dit zijn auto was trouwens (dat we hem al wel gechipt hebben), 157pk 270nm. De ABT waardes van 160pk zijn eigenlijk niet (veilig) te halen met een 1.4 122/125pk. Misschien op octaan 100 (dit was op 98), maar goed we zien wel vaker dat je de opgaves met een korreltje zout moet nemen.

a314tsi.jpg
 

sitechris

Donateur
bij Abt geldt het credo: meten is weten. Dat kun je doen door hem op de bank te zetten, alleen weet je dan niet de startwaarde van je auto. Je kunt ook met de stopwatch even aan de slag gaan. 100-120 meten zet niet zoveel zoden aan de dijk, omdat de verschillen dan klein zijn. Meet bijvoorbeeld 50-100, 80-120 en 100-160 in verschillende versnellingen. Doe dat vooraf je tuning en na afloop. En zorg ervoor dat de weersomstandigheden (temp, wind etc) een beetje vergelijkbaar zijn.

Dan weet je of je tuning effect heeft. Als je bijvoorbeeld je auto gaat tunen en een 80-120 sprint gaat doen, moet je met 30/40 pk wel 0,7 seconde winnen.
 

harry

Senior Member
Hallo Freddy,

Een collega van mij heeft net z'n Audi A3 (1.4 TSI 122pk DSG7) laten tunen via de dealer bij ABT met toestemming van de leasemaatschappij. Hij merkt niets van die extra pk's en is nu aan het reclameren. Kost trouwens ook nog 2x zoveel. Dealers die deze tuning moeten uitvoeren hebben vaak (te) weinig kennis hierover en als het mis gaat kunnen ze het ook niet zelf oplossen. Ik zou trouwens voor de 1.8 TSI gaan (even afgezien van het geld), rijdt voortreffelijk (en kan ook nog getuned worden!).

Net als freddy-a ben ik aan het twijfelen tussen 1.4tsi met ABT chip en 1.8tsi. In mijn geval lease ik de auto en het zou me 30euro bijtelling schelen elke maand. Ondanks het feit dat 1.4 nu nog niet te chippen is en ik tot die tijd met 122pk zou moeten rijden leek mij dit toch geen verkeerde keuze.

Maar na bovenstaand verhaal ben ik er wel behoorlijk van genezen. Hoe kan het nou dat je hier niets van merkt? Komende week moet ik de auto bestellen en ga dan toch maar voor iets meer betalen en zekerheid: 1.8tsi. Hoewel ik me afvraag of dit misschien niet een puur geval is van een mislukte tuning.
 

RCS

Lid
Net als freddy-a ben ik aan het twijfelen tussen 1.4tsi met ABT chip en 1.8tsi. In mijn geval lease ik de auto en het zou me 30euro bijtelling schelen elke maand. Ondanks het feit dat 1.4 nu nog niet te chippen is en ik tot die tijd met 122pk zou moeten rijden leek mij dit toch geen verkeerde keuze.

Maar na bovenstaand verhaal ben ik er wel behoorlijk van genezen. Hoe kan het nou dat je hier niets van merkt? Komende week moet ik de auto bestellen en ga dan toch maar voor iets meer betalen en zekerheid: 1.8tsi. Hoewel ik me afvraag of dit misschien niet een puur geval is van een mislukte tuning.

Die collega van mij is nog steeds bezig met het oplossen van zijn probleem. Na een een rollerbanktest bleken er maar 138 pk's te zijn en een heel kortstondig (en slechter) verloop van de Nm's die uiteindelijk op slechts 220 bleven steken bij 3600 toeren. Verschillende tijd is nu verloren gegaan met heen en weer gesteggel tussen dealer en ABT. De auto is al twee keer terug geweest naar de dealer om de software en verschillende waarden uit te lezen die weer naar ABT in Duitsland gaan. Ondertussen is onderkend dat het niet goed is en zijn ze er bij ABT mee bezig (en die zijn nu twee weken op vakantie). Langdurig proces zullen we maar zeggen. Er was trouwens nog een ander met ditzelfde probleem. Vooralsnog worden er nu geen Audi's met 1.4TSI getuned in afwachting van nieuwe en werkende software.

De 122 pk is sowieso een goede keuze. Deze motor wordt in verschillende tests en in verschillende automerken alom bekroond door zijn soeplesse, kracht en zuinigheid. Wil je echter meer pk's (en heb je het geld er voor en voor over) kun je beter uitkijken naar de 1.8TSI. En ook die kan je tunen...
 
Bovenaan Onderaan