Iemand ervaring met de F II Combi 1,6 tdi?

Vlaar032

Senior Member
Ik zie dat er ook een Fabia 1,6 TDI is geleverd. Maar daar vind je er (nog) ernstig weinig van op internet.
Iemand ervaring met die motor? Lijkt me lekker overbemeten. Nog net gunstig in het diesel MRB tarief net als het 1,4 tje. (<1150kg) En 1200 kg trekgewicht.
 

Joske

Forumguru
Maar wel in de 90pk versie denk ik, niet?

Dus niet in 105pk te krijgen?

(kan helemaal mis zijn, maar dacht dat gezien te hebben bij een Belgische dealer)
 

Noord26

Forumguru
Motor is hetzelfde, maar iets zwakker afgesteld in de ECU. Hij schreeuwt om een betere aansturing. ;)

Auto is bijna niet verkocht (in NL), omdat voor de 1.6Tdi wel BPM en voor de 1.2Tdi geen BPM betaald moest worden. Dat is een verschil van 4 a 5000 euro geweest (puur duurder dus door belasting).
 

laagvlieger

Forumguru
Toen ik naar een auto zocht heb ik een testrit gedaan met een F2C 1.6 TDI 105 pk. Inderdaad lekker overbemeten. Als je echt vlot wil dieselen, kies dan voor deze motor. Draait trouwens nog iets minder toeren dan de Greenline en als je je beheerst (moeilijk!) haal je een gelijkaardig verbruik. Ook blijft ook het motorgeluid binnen de perken.

Alleen was die véél duurder in aanschafprijs, belasting en verzekering. En omdat ik dat vermogen niet nodig had heb ik de verstandige keuze genomen :jaja: Mijn vader heeft trouwens een oude F2C 1.4 TDI, die onderin wat krachtiger is. Maar als je de 1.2 TDI en 1.4 TDI naast elkaar zet gaan ze om één of andere reden toch gelijk op. De common-rail lijkt bij hogere toeren wat meer adem te hebben dan de pompverstuiver. Dus meer dan zat voor mij.
 

Monteurtje

Forumguru
In Nederland is alleen de 1.6 TDI met 105 pk leverbaar. Dat is hetzelfde motorblok als in de Octavia, Superb en Yeti.
Denk dat ik 3 verschillende, waarvan 1 Roomster, gezien heb die voor onderhoud ed. komen. Beide geen noemenswaardige problemen.
 

Import Yeti

Forumguru
Misschien geen vergelijking, maar ik heb een F1 combi met 1,9 TDI (100PK) gehad en dat ging als de brandweer.
Verwacht dat dit met de 1.6 TDI nog een stuk beter is. Het is omdat ik een hogere zit wilde hebben, anders had ik voor de FII met 1.6TDI gegaan. Krijg je geen spijt van.:jaja:
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb er in gereden van het weekend, hij stond bij een garage in Woerden (bjr 2011) met 175.ooo km op de teller uit een lease contract. Maar was in behoorlijk slechte staat en het leek erop dat hij veel zand had gehapt, en dat de vering het hard te voorduren had gehad. Leek rondom versleten schokdempers te hebben. Ook de remmerij was beroerd, en versleten banden. Ik heb bij mezelf (1,4 tdi) alles er nieuw onder gedaan, dat verschil merk ik wel. Stukje lak uit de deur, zag je het blanke staal zitten.
Maar inderdaad uit een snelwegrit bleek dat het 1,6 motortje wél een makkie heeft aan een F2! Hij trekt ongeveer net zo snel als de 1,4 tdi maar draait lagere toerentallen bij gelijke snelheden. Een stuk stiller, en die CR diesel haalt verder door in de toeren. Bijna net een benzine motor. Maar ik moet wel doorzoeken naar een wat betere, dit was jammer.
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
@ Vlaar 032,

Met de 1.6 TDI heb ik eind 2012 proefgereden. Het was een occasion uit 2010 met 80.000 km. Ik wilde hem ook vanwege de peekaas en het geringe verschil in verbruik. Hij had geen metallic lak, dakrails en maxidot. Ook de stoelen waren anders dan bij de Greenline. Dat viel behoorlijk tegen, het was echt een kale bedrijfsauto. Waarschijnlijk waren de banden niet op spanning want hij stuurde erg vaag en had moeite het vermogen prettig te benutten. Daarnaast moest ik veel bijbetalen en had mijn eigen auto pas 40.000 km gelopen dus heb ik hem laten staan.

Kort geleden heb ik proefgereden in een Octavia met 1.6 TDI /DSG. Superfijne auto! Lekker vlot en stil. Met de 1.6 TDI is niks mis.
 

Monteurtje

Forumguru
Nee. Er zit geen balansas in en de oliepomp wordt niet door een ketting aangedreven. Maar door een onderhoudsvrije getande riem zonder spanner.
 
Bovenaan Onderaan