Noodloop GL

Recent kreeg ik de volgende waarschuwingslampjes in mijn Fabia: knipperend spiraal en motormanagement en in noodloop. De ANWB gebeld voor hulp.

De EGR is al een keer vervangen en de tijdens de meting leek er ook niks aan de hand te zijn. De turbo is ook uitvoerig bekeken, slangen los gehaald en was ook nog in goede staat. Volgens de ANWB was er niks mis mee. Wel een melding van de turbodruk sensor. Deze is vervangen en het probleem leek verholpen.

Voor vertrek nog een grote beurt gehad, distributieriem, multiriem en waterpomp vervangen.

Nu zijn we op vakantie in Frankrijk en verschijnen de lampjes weer en in noodloop. De garage kan niks voor ons betekenen. Maar gaf wel aan dat het blok los zat?! Kan dit en kan dit ook die storing veroorzaken?
 

Duijzer

Donateur
Wat heb je voor motor in je Fabia? Als de garage niets kan betekenen zou ik even een Skoda/VW/Audi/Seat dealer opzoeken en de auto uit laten lezen. Aan de hand van de storingscodes is het dan gemakkelijker zoeken.
 
Het betreft een 1.2 greenline diesel. Zie je niet veel van in Frankrijk vandaar dat ze er ook niks mee kunnen. De skoda garage zit 50km verderop en krijgt slechte reviews. Zal de ANWB maar bellen of zij kunnen kijken wat het is. Maar was benieuwd of iemand weet wat de oorzaken kunnen zijn als het niet de EGR of Turbo is. Misschien een domme vraag maar heb geen verstand van auto's.
 

Duijzer

Donateur
Het kan een sensor/sonde zijn, dan kun je er mee naar huis rijden. Maar zonder uitlezen blijft het gokken. Wellicht dat ANWB kan (laten) uitlezen, dat kan bij elke VAG dealer.
 

Captain Hook

Forumguru
Het uitlezen van storingscodes is vaak het probleem niet.
Het correct interpreteren ervan en navenant actie ondernemen wel...:pieker:
 

hemi24

Forumguru
De skoda garage zit 50km verderop en krijgt slechte reviews. Zal de ANWB maar bellen of zij kunnen kijken wat het is. Maar was benieuwd of iemand weet wat de oorzaken kunnen zijn als het niet de EGR of Turbo is. Misschien een domme vraag maar heb geen verstand van auto's.

Misschien zit er een VW of Seat garage dichterbij..? Voor het uitlezen maakt het weinig uit of het nu een Fabia is of een Polo of een Ibiza...
Anders zou ik de gok toch maar nemen en bij de Skoda garage langs gaan; alles beter dan de Hobby-Bob-figuren van de ANWB..!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, toen ik jaren geleden met mijn Yeti een noodloop akkefietje had, kwam er echt niemand van de ANWB langs. Die schakelden een Skoda dealer in de omgeving in.
 

AGTon

Forumguru
Ik heb vorige maand in Frankrijk toch regelmatig een ANWB auto de camping op zien rijden, en niet om zelf te kamperen. Blijkbaar hebben Franse auto's in hun thuisland de neiging om het allemaal niet zo nauw te nemen met met correct functioneren :)
 

AGTon

Forumguru
Dat zal best; voor repatrieren bv komen ze wel. Maar voor een oplosbaar technisch mankement schakelen ze een dealer/garage in.

Geen idee wat er moest gebeuren. Ik mag van mijn psycholoog niet binnen een straal van 10 meter bij een Franse auto komen om terugval in het tot nu toe behaalde resultaat te voorkomen. Tot nu toe gaat het best aardig zonder medicatie en heb ik de plaatselijke dealer van Franse merken al een aantal maanden met rust gelaten.
 
De garage bleek toch te kunnen uitlezen. Ik heb een aantal storingscodes. P0235 P0237 P0286 en 567. Volgens de garage was de turbo kapot. Maar kon naar NL rijden. Vreemd verhaal omdat volgens ANWB de turbo juist nog erg goed was. De codes verwijzen wel weer naar de turbodruk sensor. Ga na de vakantie maar naar een garage in NL.
 
Blok zit alweer vast. Waarschijnlijk is dit wel een gevolg van het vervangen van de distributie riem. Wel een rapportje laten schrijven voor de garage die de diatributieriem heeft vervangen vorige week.

Maak me wel lichtelijk zorgen want als het de turbo is en idd een kapotte injector, kan ik de auto wel afschrijven....

Blijft een vreemd verhaal, want we merken niks aan het ontbreken van vermogen of wat dan ook een van de symptomen zou moeten zijn.
 
Het onderhoud en vervanging in NL is door euromasters gedaan. Ik ben in Frankrijk bij een kleine lokale garage geweest. Niet bij de Skoda garage. Daar hebben ze het blok weer vast gezet en gezegd dat de turbo kapot is en de foutcode van de injector erbij.
P0286.

Nu een leen auto en zondag zijn we weer terug. Bel dan voor de zekerheid de ANWB. Zien we weer verder.
 

Highway

Forumguru
Turbo vervangen - hangt er natuurlijk vanaf wat er precies stuk is. Je hebt een keuze tussen nieuw en reviseren.

Ik heb die van mij laten reviseren. Met de in en uitbouw was ik net iets meer dan 1000 kwijt. Qua offertes die ik had opgevraagd voor vervangen, kwam ik uit op 1700 euro. Was dan wel voor een turbo van een benzine motor, weet niet of daar verschil in zit. Dus het loont om eerst even rond te bellen voor een aantal offertes.

Ik zou persoonlijk eerst een second (betrouwbare) opinion opvragen. Een defecte turbo merk je zeker!
 
Bovenaan Onderaan