Iemand al ervaring met gasinstallatie op de Yeti 1.4TSI?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Falcon

Donateur
Zoals jullie weten, rijd deze skoda-ganger al een tijdje met een 1.6MPI op Gas.

Nu zit ik aan de combinatie 1.4TSI en Gas te denken. Dit vooral omdat mijn werkgever zijn werknemers een vast hoog brandstofkosten laat betalen ipv daadwerkelijk brandstofkosten per maand :biggthumpdown:

Zo haal ik dus meer voordeel op het Brandstof-gedeelte, dan bijtelling. Lucky me.. want dit zorgt ervoor dat ik een 1.4TSI kan gaan rijden.

De 1.2TSI in combi met Gas moet nog goedgekeurd worden door PON, dit zou helelemaal een leuke combinatie voor mij zijn ivm 20% bijtelling en lage brandstofkosten

Op dit moment ben ik aan het kijken naar de 1.4TSI van Yeti en Octavia Combi. De Superb 1.4TSI is mij net iets te gortig en ik kan hem niet bij mij in de straat kwijt :D

Dit zorgt ervoor dat ik op Skoda-front kan kiezen tussen een Skoda O2 Combi 1.4TSI Elegance BNS of Yeti 1.4 TSI Ambition met een gasinstallatie van rond de 3000 euro.

Maar toen rees bij mij de vraag:"Is er al iemand die een Yeti op gas rijdt?"

Daarnaast vraag ik mij af of ik DSG zou kunnen nemen in combinatie met een Gasinstallatie. Ik zou zeggen van wel.
 

EdK

Forumguru
Als het de Yeti zou worden dan zou ik wel de versie met volwaardig reservewiel bestellen
want dan kan die gastank daarin geplaatst worden
Als je namelijk zonder besteld zul je een nieuwe vloer erbij moeten bestellen omdat de uitsparing voor reservewiel zoals vloegel tegenwoordig ontbreekt als je het reparatiesetje met compressor hebt !
Maar ben wel benieuwd naar de kosten van inbouw voor gas, dus als je wat meer weet dan hoop ik dit te lezen op het forum
 

Wasmachineman

Forumguru
Als het de Yeti zou worden dan zou ik wel de versie met volwaardig reservewiel bestellen
want dan kan die gastank daarin geplaatst worden
Als je namelijk zonder besteld zul je een nieuwe vloer erbij moeten bestellen omdat de uitsparing voor reservewiel zoals vloegel tegenwoordig ontbreekt als je het reparatiesetje met compressor hebt !

Tip van de week!
 

Falcon

Donateur
Ik ken de brief. Probleem is dat PON nog niet alles heeft vrijgegeven. Jammer dat de Yeti er niet tussen staat!
 

Falcon

Donateur
Laatste info over gas in combinatie met een TSI motor:

Bobby45 heeft een leverancier gevonden in Groningen (rond de 2500 euro). Het probleem is nu dat PON met Vialle in discussie is over deze combinatie.

Zolang PON de gasinstallatie in combinatie met TSI niet vrijgeeft en dus de fabriekgarantie blijft op de auto, is het op dit moment niet zonder risico.

En voor lease-auto's is het op dit moment helemaal niet een optie.

PON en Vialle? Schiet op met die discussie! ;)
 

Falcon

Donateur
Lol.. dacht het niet :D. Nu moet ik wel even een rekensommetje doen:


Even in een lease situatie:


VOORDELEN TSI + GAS


Voordeel nummer 1:

1.6TDI heeft 250nm en gaat in 11,9 naar de 100
1.4TSI heeft 200nm, maar gaat in 9.8 naar de 100
Voordeel = 2 seconden winst, dat vind ik veel! :)


Voordeel nummer 2:

1.6TDI O2 Combi Ambition = 25.850 euro
1.4TSI O2 Combi Ambition + Gastank = 25.400 euro
Voordeel = 450 euro bruto winst op de bijtelling + geen bijtelling over gastank. Leasebedrag ligt gelijk.


Voordeel nummer 3:

Gas en diesel kwa brandstofkosten komen redelijk over 1. Hierin zit zelfs een 20% verbruik van benzine bij in.


Voordeel nummer 4:

Laag eigenbijdrage voor mij persoonlijk en netto is het goedkoper om de TSI en Gas te rijden.


NADELEN TSI + GAS

Nadeel nummer 1:

Op 1 tank diesel kom je rond de 1000km (puur uit de lucht genomen).
Op 1 20% benzine en 1 gastank kom je met de 1.4TSI rond de 700km.

Allebei aan de snelheid houdend.


Nadeel nummer 2:

Tanken van diesel gaat sneller dan tanken van Gas. Maar met gas geen dieselhanden meer! ;)


Dus nee geen diesel voor mij. :D
 

Claude

Lid
@Falcon
Over je voordeel nummer 1: gas heeft een lagere verbrandingswaarde dan benzine.
Dat uit zich niet alleen in een hoger literverbruik t.o.v. benzine, maar ook in iets mindere prestaties (10 tot 15%).

Denk ook aan de toename in gewicht (wegenbelasting) en een hoger bedrag voor verzekering dan bij de standaard auto. Al weet ik niet hoe dat doorwerkt in een leasesituatie.
 

Falcon

Donateur
Die doorwerking vind ik persoonlijk wel meevallen. Nog altijd goedkoper dan wat je betaald bij diesel.

Op dit moment rij ik 1.6 MPI met Gas en ik kan je geen gelijk geven met deze combinatie. Of dit anders is met de TSI weet ik niet. Wel een leuke vraag voor de heren en dames met een Seat en VW. Ga ik even achteraan.
 

Wijnand850

Forumguru
@Claude: met de moderne gasinstallaties (lees: de niet-verdampersystemen) is er geen verschil meer in prestaties tussen benzine of gas. Ik heb 4 jaar met een Volvo 850 gereden waar ik een Lpi installatie in heb laten bouwen. Juist gekozen vanwege het ontbreken van verschil in vermogen/koppel. Ik heb er 150.000km mee gereden en in de praktijk merkte je inderdaad niet of 'ie op gas liep of op benzine. Kostentechnisch is het rijden op gas in vrijwel alle gevallen goedkoper dan diesel. Ondanks het wat hogere verbruik. De aanschaf van een LPG installatie is goedkoper dan de meerprijs voor een Tdi motor (althans bij aanschaf van een nieuwe auto). De MRB voor een diesel is fors hoger dan voor LPG (zelfs als de auto na inbouw in een hogere gewichtscategorie valt), en ook een diesel is in de verzekering duurder.

Ik ben ook erg geïnteresseerd in de ontwikkelingen van Lpdi voor de TSi's. Afgelopen vrijdag heb ik het er nog even over gehad met de dealer, en hij melde dat ze de systemen vrij snel verwachten, en dat er heel veel vraag naar is. Als de komende jaren blijkt dat de TSi's het goed doen op het LPdi systeem, dan weet ik wel wat de volgende motor wordt!

Groet,
Wijnand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan