Darkside
Forumguru
Vandaag even gereden met de Hyundai i40. Een business edition met benzine motor. Ik vind de i40 erg mooi en was dan ook erg geinteresseerd in de auto.
Vandaag had ik een middagje vrij en heb ik er even mee kunnen rijden. Hier een korte impressie.
Het uiterlijk vind ik zeer mooi. Hij ziet er groot en slank uit. Met 4,77m is hij niet de grootste in zijn klasse. De Insignia is al bijna 4,90m bv. De 16" wielen zijn wel een beetje ielig. Wil je groter moet je van een 20% auto afstappen.
Binnenin is het even wennen. De ruit staat behoorlijk schuin. En de stoel staat in de laagste stand nog behoorlijk hoog. Hierdoor zijn hoge stoplichten moeilijk te zien.
Sowieso heeft design een hogere prio dan ruimtelijk overzicht gekregen. Het overzicht in mijn octavia is vele malen beter.
De stoel zit verder wel goed. Hij is electrisch en kantelbaar (vind ik altijd fijn) en biedt,ondanks de korte zit, goede steun.
De algemene kwaliteit van het interieur is goed. De bovenkant voelt zacht, maar sommige knoppen voelen toch wat goedkoper. Een premium uitstraling zoals Hyundai aangeeft in de brochure vind ik het niet hebben. Maar slecht (of koreaans) doet het ook niet aan.
Op de achterbank is meer dan voldoende ruimte. Ik kan met mijn 1m91 gemakkelijk 'achter mezelf' zitten. En heb meer ruimte over dan in de O2.
De bagage ruimte is met 553 ook niet 'class leading' maar ruimer dan vele soortgenoten. Hij mag dan wel 27l minder groot zijn dan de O2. Maar hij is wel breder en ik betwijfel of je die 27l echt zal missen.
Wel een misser is de afwerking van de laadruimte. De vloer ligt er heel losjes bij en voelt niet stevig en zeker niet premium. Hier laten ze behoorlijk wat vallen.
De rest van de auto ziet er goed uit. Het welkoms melodietje als je binnenkomt of op de startknop drukt doet een beetje goedkoop aan maar is best leuk en kan uitgezet worden.
Het dashboard ziet er verder mooi uit. Vooral de tellers in de tellers vind ik apart en mooi. Het navigatie scherm doet me een beetje denken aan de columbus. Makkelijk te bedienen. Duidelijke instructies, etc.
Handig is de aansluiting van de USB waar je gewoon je externe HD op kunt aansluiten (net als de MDI). Hij herkent de mappen en ID3 tags maar kan helaas niet zoeken naar artiesten (of ik heb het niet gevonden).
Mijn telefoon (HTC desire) is makkelijk te koppelen en klinkt zover ik in korte tijd heb kunnen testen prima.
Dan het rijden. De 1.6 met 135pk voelt aan als voldoende. Niet meer niet minder. Persoonlijk had ik iets meer verwacht. Maar een stoplicht sprinter is het niet. Wil je vooruit moet je terugschakelen en toeren maken. Het lijkt erop alsof de i40 niet gemaakt is voor sportief rijden. Ook de stuurbekrachtiging is behoorlijk sterk waardoor het allemaal erg licht gaat. Handig bij het parkeren. Wat minder op de binnenweggetjes. De i40 is voornamelijk comfortabel en niet communicatief. Verder is er weinig geluid in het interieur van de banden of de wind. En op de snelweg rijd hij prima.
De i40 heeft gemengde gevoelens achter gelaten. Aan de ene kant had ik toch een wat hogere afwerking verwacht en wat soepelere motor.
Aan de andere kant heb je toch een behoorlijk rijke uitrusting. En is het een ruime, comfortable reis auto.
Ik zal hem niet zomaar afschrijven als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe lease auto. Maar een definitieve opvolger voor de O2 is het ook niet.
Vandaag had ik een middagje vrij en heb ik er even mee kunnen rijden. Hier een korte impressie.
Het uiterlijk vind ik zeer mooi. Hij ziet er groot en slank uit. Met 4,77m is hij niet de grootste in zijn klasse. De Insignia is al bijna 4,90m bv. De 16" wielen zijn wel een beetje ielig. Wil je groter moet je van een 20% auto afstappen.
Binnenin is het even wennen. De ruit staat behoorlijk schuin. En de stoel staat in de laagste stand nog behoorlijk hoog. Hierdoor zijn hoge stoplichten moeilijk te zien.
Sowieso heeft design een hogere prio dan ruimtelijk overzicht gekregen. Het overzicht in mijn octavia is vele malen beter.
De stoel zit verder wel goed. Hij is electrisch en kantelbaar (vind ik altijd fijn) en biedt,ondanks de korte zit, goede steun.
De algemene kwaliteit van het interieur is goed. De bovenkant voelt zacht, maar sommige knoppen voelen toch wat goedkoper. Een premium uitstraling zoals Hyundai aangeeft in de brochure vind ik het niet hebben. Maar slecht (of koreaans) doet het ook niet aan.
Op de achterbank is meer dan voldoende ruimte. Ik kan met mijn 1m91 gemakkelijk 'achter mezelf' zitten. En heb meer ruimte over dan in de O2.
De bagage ruimte is met 553 ook niet 'class leading' maar ruimer dan vele soortgenoten. Hij mag dan wel 27l minder groot zijn dan de O2. Maar hij is wel breder en ik betwijfel of je die 27l echt zal missen.
Wel een misser is de afwerking van de laadruimte. De vloer ligt er heel losjes bij en voelt niet stevig en zeker niet premium. Hier laten ze behoorlijk wat vallen.
De rest van de auto ziet er goed uit. Het welkoms melodietje als je binnenkomt of op de startknop drukt doet een beetje goedkoop aan maar is best leuk en kan uitgezet worden.
Het dashboard ziet er verder mooi uit. Vooral de tellers in de tellers vind ik apart en mooi. Het navigatie scherm doet me een beetje denken aan de columbus. Makkelijk te bedienen. Duidelijke instructies, etc.
Handig is de aansluiting van de USB waar je gewoon je externe HD op kunt aansluiten (net als de MDI). Hij herkent de mappen en ID3 tags maar kan helaas niet zoeken naar artiesten (of ik heb het niet gevonden).
Mijn telefoon (HTC desire) is makkelijk te koppelen en klinkt zover ik in korte tijd heb kunnen testen prima.
Dan het rijden. De 1.6 met 135pk voelt aan als voldoende. Niet meer niet minder. Persoonlijk had ik iets meer verwacht. Maar een stoplicht sprinter is het niet. Wil je vooruit moet je terugschakelen en toeren maken. Het lijkt erop alsof de i40 niet gemaakt is voor sportief rijden. Ook de stuurbekrachtiging is behoorlijk sterk waardoor het allemaal erg licht gaat. Handig bij het parkeren. Wat minder op de binnenweggetjes. De i40 is voornamelijk comfortabel en niet communicatief. Verder is er weinig geluid in het interieur van de banden of de wind. En op de snelweg rijd hij prima.
De i40 heeft gemengde gevoelens achter gelaten. Aan de ene kant had ik toch een wat hogere afwerking verwacht en wat soepelere motor.
Aan de andere kant heb je toch een behoorlijk rijke uitrusting. En is het een ruime, comfortable reis auto.
Ik zal hem niet zomaar afschrijven als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe lease auto. Maar een definitieve opvolger voor de O2 is het ook niet.
