Hyundai i40

Darkside

Forumguru
Vandaag even gereden met de Hyundai i40. Een business edition met benzine motor. Ik vind de i40 erg mooi en was dan ook erg geinteresseerd in de auto.
Vandaag had ik een middagje vrij en heb ik er even mee kunnen rijden. Hier een korte impressie.

Het uiterlijk vind ik zeer mooi. Hij ziet er groot en slank uit. Met 4,77m is hij niet de grootste in zijn klasse. De Insignia is al bijna 4,90m bv. De 16" wielen zijn wel een beetje ielig. Wil je groter moet je van een 20% auto afstappen.

Binnenin is het even wennen. De ruit staat behoorlijk schuin. En de stoel staat in de laagste stand nog behoorlijk hoog. Hierdoor zijn hoge stoplichten moeilijk te zien.
Sowieso heeft design een hogere prio dan ruimtelijk overzicht gekregen. Het overzicht in mijn octavia is vele malen beter.
De stoel zit verder wel goed. Hij is electrisch en kantelbaar (vind ik altijd fijn) en biedt,ondanks de korte zit, goede steun.
De algemene kwaliteit van het interieur is goed. De bovenkant voelt zacht, maar sommige knoppen voelen toch wat goedkoper. Een premium uitstraling zoals Hyundai aangeeft in de brochure vind ik het niet hebben. Maar slecht (of koreaans) doet het ook niet aan.
Op de achterbank is meer dan voldoende ruimte. Ik kan met mijn 1m91 gemakkelijk 'achter mezelf' zitten. En heb meer ruimte over dan in de O2.
De bagage ruimte is met 553 ook niet 'class leading' maar ruimer dan vele soortgenoten. Hij mag dan wel 27l minder groot zijn dan de O2. Maar hij is wel breder en ik betwijfel of je die 27l echt zal missen.
Wel een misser is de afwerking van de laadruimte. De vloer ligt er heel losjes bij en voelt niet stevig en zeker niet premium. Hier laten ze behoorlijk wat vallen.
De rest van de auto ziet er goed uit. Het welkoms melodietje als je binnenkomt of op de startknop drukt doet een beetje goedkoop aan maar is best leuk en kan uitgezet worden.
Het dashboard ziet er verder mooi uit. Vooral de tellers in de tellers vind ik apart en mooi. Het navigatie scherm doet me een beetje denken aan de columbus. Makkelijk te bedienen. Duidelijke instructies, etc.
Handig is de aansluiting van de USB waar je gewoon je externe HD op kunt aansluiten (net als de MDI). Hij herkent de mappen en ID3 tags maar kan helaas niet zoeken naar artiesten (of ik heb het niet gevonden).
Mijn telefoon (HTC desire) is makkelijk te koppelen en klinkt zover ik in korte tijd heb kunnen testen prima.

Dan het rijden. De 1.6 met 135pk voelt aan als voldoende. Niet meer niet minder. Persoonlijk had ik iets meer verwacht. Maar een stoplicht sprinter is het niet. Wil je vooruit moet je terugschakelen en toeren maken. Het lijkt erop alsof de i40 niet gemaakt is voor sportief rijden. Ook de stuurbekrachtiging is behoorlijk sterk waardoor het allemaal erg licht gaat. Handig bij het parkeren. Wat minder op de binnenweggetjes. De i40 is voornamelijk comfortabel en niet communicatief. Verder is er weinig geluid in het interieur van de banden of de wind. En op de snelweg rijd hij prima.

De i40 heeft gemengde gevoelens achter gelaten. Aan de ene kant had ik toch een wat hogere afwerking verwacht en wat soepelere motor.
Aan de andere kant heb je toch een behoorlijk rijke uitrusting. En is het een ruime, comfortable reis auto.

Ik zal hem niet zomaar afschrijven als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe lease auto. Maar een definitieve opvolger voor de O2 is het ook niet.

hemi24

Donateur
De i40 heeft gemengde gevoelens achter gelaten. Aan de ene kant had ik toch een wat hogere afwerking verwacht en wat soepelere motor.
Aan de andere kant heb je toch een behoorlijk rijke uitrusting. En is het een ruime, comfortable reis auto.

Ik zal hem niet zomaar afschrijven als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe lease auto. Maar een definitieve opvolger voor de O2 is het ook niet.

Vooral het laatste deel ik met Darkside. Ik heb vorige week de 115pk dieselversie gereden. Heerlijk comfortabele auto, maar toch her en der nét niet. Zoals bijvoorbeeld de bediening van de diverse knoppen wat behoorlijk aziatisch aanvoelt, terwijl het er uitziet alsof het degelijk duits is.
De 6-bak i.c.m. de 1.7 CRDI is een heerlijke combinatie en smeuïger/levendiger dan de 1.6 TDI, maar toch nagelt de Hyundai meer als CR TDI (deed me denken aan het 1.7 blok van Opel, of komt dit door de inhoud?!?).

Nadelen die ik zo in of na de korte proefrit kon opnoemen:
  • Zeer beperkte boordcomputer;
  • Richtingaanwijzer zit te ver van het stuur (te ver richting dashboard) en laat zich niet makkelijk met het stuur meenemen;
  • Aanraakscherm van de radio/navigatie zit tever weg van de bestuurder, waarbij het systeem zeker i.v.m. de Columbus beperkt is;
  • Geluidkwaliteit van radio erg 'hol'/'blikkerig', CD/ipod wel weer redelijk 'vol';
  • Schakelindicator geeft alleen schakeladvies, en niet de actuele versnelling;
Daartegenover de pluspunten:
  • ruimte en value for money;
  • 20% diesel i.c.m. pannoramadak mogelijk;
  • levendige motor/bak-combinatie;
  • geen overmatig afrolgeluid van de banden in de auto;
  • 5 jaar garantie;
Al met al geen gek alternatief voor een volgende leaseauto en financieel wellicht aantrekkelijker dan een S2C Amb BL...

ppaddo

Lid
Ik hoor (lees) het al, hier zitten geen toekomstige i40 rijders :)

Ik zag de i40 gisteren toevallig in het voorbijrijden staan in Tiel. Qua looks is het echt wel een mooie bak. Maar jullie beschrijving doet me een beetje denken aan die andere ruime Aziaat waar ik een testrit mee gemaakt heb, de Toyota Avensis. Ook dat is geen slechte auto, maar heeft het op een paar punten gewoon net niet. Volgens mij als je eenmaal "Duits" gewend ben, dat het maar lastig overstappen is naar een Aziatische auto.

Ik zelf hem ook zitten kijken naar de I40 maar uiteindelijk toch to superb combi greenline ambition gekozen :)

reeseend

Forumguru
Bijna 4 jaar geleden hebben wij dit ook gehad met de KIA Ceed Sporty wagon. Zeer complete auto, maar net niet het goede gevoel kunnen geven.
Uiteindelijk toen toch maar voor een 2 jaar oude O2 gekozen. Het gevoel van Duitse auto's past ons beter. Het geeft gewoon meer degelijkheid.

Darkside

Forumguru
Ja het is jammer. Net ook de fotos gezien van de nieuwe i30. Wederom een mooie auto geworden (vind ik).
Maar denk ook dat het op veel punten net niet is.
Maar vroeger, en hiebij wil ik geen skoda liefhebbers op hun tenen trappen, zou ik ook geen Skoda gekozen hebben om voor de deur te parkeren. Skoda is ook een eind gekomen.
En ook de huidige Hyundai's zijn ver verwijderd van de Pony's en de Excel's. De nieuwe i-lijn is een grote stap voorwaarts.

WouterO2C

Actief lid
Binnenin is het even wennen. De ruit staat behoorlijk schuin. En de stoel staat in de laagste stand nog behoorlijk hoog. Hierdoor zijn hoge stoplichten moeilijk te zien.
Sowieso heeft design een hogere prio dan ruimtelijk overzicht gekregen. Het overzicht in mijn octavia is vele malen beter.

Exact dit probleem hebben nagenoeg alle wagens van Hyundai, naar mijn idee. Is precies de reden waarom voor mij de I 30 (CW) geen optie was. Jammer hoor. Zal evenwel misschien ook wel met mijn lengte te maken hebben (1,93mtr)

NB: dank voor je review! :)

Darkside

Forumguru
Ben zelf ongeveer 1m90 en hou nog wel ruimte over. Zelfs met het panorama dak. Maar kan me wel voorstellen als er 3cm bij komt dat het krapjes word.

joergarms

Senior Member
Als je een nieuwe, goed uitgeruste en leuk uitziende auto wilt hebben, dan denk ik dat je er een goede wagen aan hebt. De kwaliteit is denk ik vergelijkbaar met alle andere middenklassers. Ze geven niet zomaar zolang garantie.
Alleen is het inderdaad de vraag of je na duitse degelijkheid zit te wachten op aziatisch plastic.

Noord26

Forumguru
Ik heb vandaag een rit gemaakt in een i40 CW.

Van buiten een geweldige auto, komt in het echt veel beter over als op een foto. Van binnen ziet het er in eerste instantie ook zeer fraai uit, maar ik merkte al snel dat kwaliteit niet het sleutelwoord is van binnen. Zo klinkt de radio erg goed, maar als je hem iets harder zet opeens totaal niet zuiver en prettig meer. Dat is bij een standaard Skoda radiopakket wel beter. Ook voelen sommige bedieningsorganen of knopjes goedkoop aan. Dat wekt automatisch een lager premium gevoel op, terwijl aanvoelen in feite niets zegt over de kwaliteit van de onderliggende onderdelen. Men geeft niet voor niets standaard een berg fabrieksgarantie mee.

Prettige schakelbak, maar motorvermogen is toch redelijk ver te zoeken, of je moet echt hoogtoerig gaan rijden (2 liter benzine). Had het idee dat er een kleiner blokje in lag als een 2 liter. De ruimte is ook zeer goed te noemen van binnen.

Wat mij het meeste verraste was het neutrale weggedrag en dito uitstekende wegligging.

Denk dat dit een zeer interessante auto is voor een beperkt budget. Precies was iemand zoekt waarbij niet alles premium aan hoeft te voelen. Wat zegt immers een stukje plastic over de kwaliteit van een auto? Als ik echter realistisch wordt heb ik niet gereden in een standaard uitvoering, maar een duurdere eye-catcher. En dan is het opeens wel een auto die tamelijk aan de prijs is. Tegenover een Superb zou ik geen moment hoeven twijfelen en de Superb kiezen met veel prettigere TSi motoren.

Darkside

Forumguru
Precies. Maar volgens mij heb ik ooit eens de passat vergeleken met de iCatcher uitvoering. En daar wordt de passat toch flink duurder met gelijke uitvoering (dus 18" wielen en panoramadak etc).
Ook de leaseprijs (wat voor mij dan geldt) is een stuk duurder. Dat scheelde meer als 100,- Netto in de maand.
En ook een superb is duurder. Het is dan ook een auto, denk ik, die vooral aantrekkelijk is voor mensen die in het c-segment shoppen. En zo, met een kleinere investering, een d-segment auto kunnen rijden.
Ondanks de twijvels is het een auto die mij niet los laat. Zie hem nu steeds vaker rijden. En blijf hem geweldig mooi vinden.
Mijn grootste 'probleem' is dat je geen 20% auto in iCatcher uitvoering kunt krijgen. Dus met xenon, leder (affabriek) en 18" wielen.
Maar ben zeer benieuwd wat Hyundai als opvolger in petto heeft.

MarcoO2

Forumguru
In de laatste autovisie is de i40 vergeleken met... de Passat. Conclusie: ze doen hun best, maar ze zijn er nog niet. De i40 is leuk voor mensen die privé een auto kopen, daar niet al teveel geld aan uit willen geven, een kraakje, rammeltje en plasticje voor lief nemen maar wel heel veel ruimte voor hun geld willen. Dan heb je aan de i40 geen slechte auto. Want laten we eerlijk zijn, we kunnen ons lang niet allemaal een Passat voor de deur veroorloven, ook al is die dan beter.

Ik heb mezelf in Frankfurt echt verwonderd over de kwaliteitssprong die gemaakt is, zowel in de i30 als in de i40. Uiteraard was dat een beeld van een stilstaande auto, dus niet helemaal representatief. Maar ik gok dat we de komende jaren heel wat meer i-tjes op de weg tegen zullen komen.

MarcoO2

Forumguru
Alleen al het feit dat de i40 mag aantreden tegen de gevestigde orde (de Passat) en het jonge talent (de Superb) geeft wel aan dat je 'm niet moet onderschatten denk ik.

hemi24

Donateur
Mij heeft 'ie in elk geval positief verrast, en in tegenstelling tot de nieuwe Astra, Focus en C-max, staat de i40 nog wel op m'n shortlist, als mogelijke opvolger van m'n O2...

Darkside

Forumguru
Ondanks dat we (nog) geen hyundai mogen leasen. Staat hij nog wel op mijn lijstje.
De Astra vind ik persoon ook erg mooi. Maar 'krap' voor een auto van 4m70.
De i30 cw maakt nav de test met i40 ook een goede kans. Als de ruimte voldoende is.

WouterO2C

Actief lid
De i30 cw maakt nav de test met i40 ook een goede kans. Als de ruimte voldoende is.

Ook bij die i30SW had ik dat vervelende uitzicht in de bestuurdersstoel. Je kijkt als het ware (deels) tegen het dak aan. De bestuurdersstoel kan imho eenvoudigweg niet genoeg naar beneden.

TL@

Forumguru
Ik heb een tijdje met een i30SW rond gereden. Op het eerste zicht was ie best te doen, maar er waren nogal een aantal dingen die het net niet waren. Als je bijvoorbeeld met je zonnebril naar de radio kijkt, zijn er zwarte plekken op het schermpje te zien (met meerdere zonnebrillen gehad) en zo nog wat dingen.

Heel handige dingen waren er ook aan. Zo is er in de valse vloer een uitsparing om de bagageafdekking in te leggen als je de zetels plat wilt leggen om iets groot te vervoeren. Zo eenvoudig en zo handig en toch op geen enkel andere break te vinden.

Wat evenwel de doodsteek voor de i30 was, na 15.000km was de motor op (1.6diesel) Hij liep niet meer lekker en bleef nog een stukje nadraaien wanneer de sleutel er al uit was.

Bovenaan Onderaan