Hyundai i30

CharlesTucker

Forumguru
De afgelopen paar dagen hebben we een een beetje rondgereden in onderstaande Hyundai i30. Ik ben zeker geen echte autoreviewer, en heb ik best wel wat andere eisen aan een auto dan de meesten hier. Maar een paar woordjes wilde ik toch wel hieraan besteden. Sinds de toenemende electrificering, en de (volgens veel berichten hier op het forum) afnemende kwaliteit van de VAG producten, ben ik wel geinteresseerd in wat er uit Zuid-Korea komt qua auto's. Dit was dus een mooie gelegenheid om er eens kennis mee te maken.

Het is een nette, en zeker voorin een relatief ruime auto. De deur openmaken voelt goed, dat zijn zo van die dingen die me opvallen. We hebben niet achterin gekeken, de bagageruimte vond ik wat krap, vooral omdat de vloer vrij hoog ligt. Maar ik kan me zo voorstellen dat misschien wel een dubbele bodem was of zo, zo ver heb ik niet gekeken, want het was niet nodig. De stoelen zaten prima, waren goed verstelbaar, en het was niet moeilijk een goed zitpositie te vinden. Het stuurwiel voelde prima aan, wel heel erg veel knopjes erop, ik heb eerlijk gezegd niet eens gekeken wat ze allemaal doen.

Dashboard zit er lekker modern uit, ondanks dat het conventioneel is, normale analoge klokken. Waarschijnlijk had dat te maken met de toch wel fraaie, helwitte verlichting, het geheel maakte in het donker een goede indruk. Ook zat er een groot display in het midden, vrij hoog geplaatst. In deze uitvoering overkill, omdat er geen navigatie op zat. Maar ik kan me zo voorstellen dat het de mogelijkheid bood om de navigatie van je telefoon te tonen of zo, maar dat hebben we niet uitgeprobeerd. Gelukkig zaten er nog veel fysieke knoppen onder dat scherm, en ook aan de zijkant, onder andere de airco was gewoon met druk- en draaiknoppen te bedienen, zoals het wat mij betreft hoort.

Het rijden, best een groot verschil met de Octavia. Alles gaat vreselijk licht. Je hoeft bij wijze van spreken maar naar het rempedaal te kijken en je zit met je hoofd door de voorruit. Het doseren went echter wel snel (terug in de Octavia was het ook wel weer even wennen, beetje steviger doortrappen op dat rempedaal). Het motortje, ongetwijfeld een 1.0 benzinemoter, maar helemaal 100% zeker weet ik dat niet, deed het prima, we konden uiteraard lekker meekomen met het verkeer, op de snelweg als de weg omhoog liep en je wilde versnellen moest je wel even een versnellinkje terug, maar al met al, prima motor voor de auto (tenzij je graag als eerste weg wilt zijn bij het stoplicht). Op de snelweg was het geluidsniveau binnen wel iets hoger dan in de Octavia, maar niet storend.

Er zat lane-keeping in, daar had ik nog nooit mee gereden, en na drie dagen moet ik zeggen, ik zit er niet op te wachten, maar het stoort me ook niet (had ik wel verwacht eerlijk gezegd). Ook waarschuwt de auto als je in de file (of bij een stoplicht), niet snel genoeg volgt als je voorganger begint te tijden. Op zich vind ik het principe van een auto die zich bemoeit met m'n rijgedrag best een irritant idee (zoals Kimi Raikkonen ooit zei, "leave me alone, I know what I am doing), maar echt storend vond ik het nou ook weer niet.

We hebben er zowel mee op de snelweg als in de drukke stad mee gereden, en in beide gevallen beviel het het goed. De auto had weinig moeite met het soms vrij beroerde wegdek.

Kortom, prima auto, wel een heel ander karakter dan de Octavia (die ook een klasse duurder is natuurlijk). Die lichte bediening zou ik denk ik wel aan kunnen wennen. We zijn momenteel niet toe aan een andere auto, maar anders zou ie wel op de shortlist kunnen staan. Tenminste als ie kleiner mocht worden dan de Octavia, en met de kinderen die spoedig niet meer meegaan op vakantie mag de volgende ook wel kleiner.

IMG_20220211_103423841.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Altijd informatief; gewoon een praktische minireview. :thumbsup:

En niet van dat autojournalisten geneuzel waarbij het schijnbaar alleen nog maar gaat om hoe snel we illegale snelheden kunnen aantikken en hoe rap we die auto door de tarzanbocht kunnen trekken. Oh ja, en niet te vergeten aaibare dashboards. ;)
Alsof dat het 'normale' dagelijkse gebruik zou zijn... :koffie:

De echte waardering komt pas als je jarenlang van zo'n kostbaar stuk blik gebruik maakt!
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Leuk verslag en de Koreanen zijn zeker lekker bezig. Ook kwalitatief gezien qua materialen enzo, al valt dat bij de i30 nog wel een tikje tegen imo. Dan doet Kia dat bij bijvoorbeeld de Proceed (wel klasse hoger) wel echt beter.

Maar toch, zeker op EV gebied doen de Koreanen het gewoon veel beter dan de 'troep' die VAG fabriceert. Ik ga vrijdag de Kia EV6 testen, ben echt superbenieuwd!
 

CharlesTucker

Forumguru
Ook kwalitatief gezien qua materialen enzo, al valt dat bij de i30 nog wel een tikje tegen imo. Dan doet Kia dat bij bijvoorbeeld de Proceed (wel klasse hoger) wel echt beter.
Afgelopen paar dagen weer een auto gehuurd in Budapest, deze keer een Kia Ceed (geen Proceed), en inderdaad, het materiaalgebruik is inderdaad beter, de hele auto voelt een tikkie fraaier afgewerkt. De hele filosofie achter de auto lijkt wel erg op de i30. Misschien schrijf ik nog wel een iets uitgebreider verhaal, maar dat gaan misschien wel veel lijken op m'n verhaaltje over de i30 hierboven.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Kia aandelen zijn (deels?) in handen van Hyundai. Vernieuwingen komen eerst bij Hyundai dan bij Kia. Zo is mij verteld.
Leuk je bevindingen te lezen.

Grtss
 

Captain Hook

Forumguru
@fanSkoda Zoals gewoonlijk is de onderlinge eigendomsstructuur weer lekker duidelijk. (not)


the Kia Corporation is minority owned by Hyundai, which holds a 33.88% stake valued at just over US$6 billion. Kia in turn is a minority owner of more than twenty Hyundai subsidiaries ranging from 4.9% up to 45.37%, totaling more than US$8.3 billion.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Captain Hook idd geheel duidelijk: tot elkaar veroordeeld. En zo is er ook een belang in een fabriek in Turkije waar diverse Hyundai modellen o.a. voor Europa gemaakt worden.
Grtss
 

hemi24

Forumguru
Dit plaatje geeft mooi weer hoe de onderlinge machtsverhoudingen liggen.
Hoewel beide torens elkaar niet veel ontlopen qua hoogte, zul je nooit een plaatje in de media vinden waar het lijkt alsof Kia boven Hyundai uitsteek..!

Kia and Hyundai Yangjae-dong office building
 
Bovenaan Onderaan