Hypercolor LEDs

Captain Hook

Forumguru
Aangezien mijn eerdere ervaring met LED verlichting in het interieur goed bevallen is, (de interieurverlichting van superskoda) heb ik nu een speciale powerled besteld bij hypercolor.de als vervanging van dat zielige kofferbaklampje.

In de Roomster zit slechts aan 1 kant zo'n lampje en het geeft gewoon weinig licht.
Ik heb deze besteld, de krachtigste uitvoering. Ik heb uiteraard vantevoren opgemeten of deze LED zou passen en dat zou precies moeten kunnen. Tevens gecontroleerd of de Roomster een check doet op het funktioneren van dit lampje, maar dat is niet het geval! Ook als je het lampje er helemaal uithaalt, krijg je niet eens een foutmelding (wat wel gebeurt als je b.v. een knipperlicht verwijderd).

Ergens in de loop van volgende week verwacht ik de LED binnen.

ps: ik heb 'm niet bij superskoda besteld, omdat die geen kant-en-klare passende LED dome hebben voor de Roomster/Fabia (wel voor de O2)
 

EdK

Forumguru
De 5000K of de 10.000K Led ?

En wat betreft de verlichting en de boordcomputermelding , ik krijg de indruk dat de verlichting die gebruikt wordt tijdens rijden en voor zichtbaarheid en veiligheid naar derden op de weg via de boordcomputer lopen om een melding te geven.
En de rest van de verlichting dus in de cabine buiten het systeem omlopen.
Eigenlijk ook wel logisch
 

Captain Hook

Forumguru
Kleurtemperatuur 5000 Kelvin heb ik besteld.
Dat is daglicht wit.

Kreeg vanmiddag al de bevestiging dat ze verstuurd zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Wow, wat zijn die duitsers snel! Gisterochtend besteld, nu al in huis. Gewoon met DPD/TNT post; zojuist afgeleverd.

Men neme 1 stuks Power LED W5W radial:
Pled1.jpg


en een kofferbak lamp module uit de Roomster (zo uit te klikken, zie handboek van je auto):
Pled2.jpg


Haal het metalen kapje er af (let op de vergrendelingsnokjes):
Pled3.jpg

...verwijder het glazen steekgloeilampje, steek de LED erin (past precies):
Pled4.jpg


De korte kant van het metalen kapje zit nu in de weg, dat past niet meer op de plek waar nu het koellichaam van de power LED zit.
Kwestie van voorzichtig uitbuigen, paar keer heen en weer bewegen en het breekt precies af op de breuklijn. De twee uitstekende borgnokjes krijgen dezelfde behandeling.
Vervolgens heb ik nog een miniatuur stukje zelfklevend zwart isolatieschuim tussen de binnenkant van het metalen kapje het LED koellichaam geplakt. Dit om eventuele trillingen in de toekomst te vermijden.

Teruggelopen naar de auto, connector weer vast en voilá, er is nu een zee van daglicht in de kofferbak!
Geen problemen met de polarisatie; in één keer goed en licht geven!

Gebruikt gereedschap: kleine schroevendraaier, platbektang en een schaar om een stukje isolatieschuim af te knippen...en wat handigheid.

ps: kijk eens goed naar die foto van de kofferbaklamp module; er staan een VW en een Seat logo op, maar geen Skoda logo.
 

haggard

Senior Member
Ik vraag me af waarom er een diode in de lamp module is verwerkt... Er zit maar een doodsimpel lampje in, dus polariteit zal geen issue zijn. Iemand een idee waarom?
 

EdK

Forumguru
Wat mij veel meer verbaasd is het grote koellichaam achterop.
Is de warmte ontwikkeling van die LED's dan zo groot dat het met dat koellichaam afgevoerd moet worden ?
Of is het meer een showblokkie ?
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, dat koelblok is echt niet voor de show. Highpower LEDs moeten echt gekoeld worden. Dat hele blok wordt ook niet heet, maar gewoon warm.
In tegenstelling tot de originele gloeilamp die er in zat, die wordt gewoon bloedheet.

Trouwens, groot is een groot woord. De foto's zijn natuurlijk meer dan levensgroot (afhankelijk van je beeldscherm), kijk maar hoe klein een 5W5 lampje in werkelijkheid is, dan valt het met de grootte van het koelblok(je) ook wel mee.
 

Wimus

Actief lid
COOL !
bedankt voor de prachtige foto's.
Denk dat ik die ook ga bestellen, maar wil me eerst nog effe verdiepen in de binnenverlichting, kan ik alles tegelijk bestellen.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik wilde ook nog een foto in het donker maken van de goed verlichte kofferbak. Echter vandaag regent/waait het een beetje te hard. :smirk:
 

EdK

Forumguru
Heb je geen skoda regenjas ??
Niet eens van je dealer gehad wegens goede zaken ?
 

Captain Hook

Forumguru
Het is nu droog en rustig weer, tijd voor foto's! :grin:

En zo ziet fatsoenlijk, goed licht in de kofferbak van de Skoda Roomster er uit:
Pled6.jpg

Pled7.jpg

Net daglicht. :super:

Nee, er staat echt geen apart spotlight op mijn Roomster gericht. Dat ene power LEDje in de kofferbakverlichtingsunit geeft al dit licht!
 

EdK

Forumguru
Echt mooi en straks met de Yeti heb ik er dan 2 van die, wordt zonnebril op.
Maar nette bumperstrip en hij paste dus !!??
 

Captain Hook

Forumguru
@EdK: wat me vooral zo goed bevalt is het witte (dag)licht van die LEDs. Gloeilamp licht is altijd een beetje 'bruinig/gelig'.

En ja, die strip past prima. Het is even passen en meten en je moet het in één keer goed doen, want je hebt geen kans om die strip nog ff te verschuiven, mocht 'ie scheef zitten. (zie ook bij dealerervaring)
 

piair1982

Forumguru
Captain Hook, de lampjes zijn inderdaad makkelijk te monteren en het resultaat is geweldig!

Nu nog even zoeken naar 21 watt voor de dagrijverlichting met canbus check.

Sorry voor de slechte kwaliteit, maar het effect lijkt me duidelijk ;)

picture.php
 

Captain Hook

Forumguru
Het is alweer zes jaar geleden (!), maar ik kan melden dat de hypercolor LEDs nog steeds prima funktioneren in onze Roomster. :jaja:

M.a.w. kwaliteitsmateriaal uit Duitsland. Zowel de LED knipperlichten, de kofferbakverlichting en de stadsLEDs werken nog steeds prima.
KnipperLed.gif Pled7.jpg
 

Highway

Forumguru
@haggard is wel een reactie op een oude vraag, dus hopelijk heb je er nog iets aan.

De diode zit bij mijn S2 combi ook. Deze heeft ook een lampje in de kofferbak die je eruit kan halen.
Zonder de diode blijft dit lampje heel licht branden, er loopt dus een kleine stroom over het circuit zonder deze diode.

Ik heb mijn normale lampjes ook door LED vervangen (superskoda). Vervolgens bleef mijn zaklampje flauw (en met 1 LED) branden. Na het plaatsen van deze diode was het probleem volledig opgelost.
 

Captain Hook

Forumguru
Bij het opruimen van wat oude rekeningen, kwam ik de factuur tegen van november 2010 (!), (LED W5W radiaal, LED W5W axiaal met canbus check en LED Bau15 blink) van hypercolor.de.

Inmiddels bijna 7 jaar en het functioneert gewoon nog iedere dag. :thumbsup:
M.a.w. zou kwaliteit uit Deutschland dan toch echte hoge kwaliteit zijn? :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan