Hybrid modus bij Superb III iV

Dag mensen,

Binnenkort eigenaar van een Superb PHEV III iV uit 2022.
Wat ik mij afvroeg is hoe de Hybrid modus precies werkt en hoe efficiënt deze is.
Ik rij 2 dagen per week snelweg en verder binnen de stad.
Binnen de stad zijn het korte ritten van 5 km die volledig elektrisch kunnen.
Zodra ik de snelweg ritten ga maken wordt het voor mij een beetje wazig.
Ik zit binnen 500 meter al op de snelweg en rij dan zo een 120km tussen de 80 km/h en 100 km/h.

Wat is dan de rol van een volledig opgeladen batterij op het (benzine)verbruik in de Hybrid modus?
Alleen bij inhalen of doorlopende ondersteuning van de benzinemotor tijdens het rijden en dus minder benzineverbruik?
ChatGPT gaf een onduidelijk antwoord dus ik hoop dat de ervaringsdeskundigen hier iets over kunnen zeggen.

canth

Senior Member
Mijn ervaring met de PHEV (weliswaar Octavia, maar zal grotendeels overeenkomen): Bij het instellen op hybrid probeert de software het verbruik op 1 op 20 te houden. Als ik 100 rijdt betekent dat dat de accu zeer langzaam leeg loopt omdat de benzinemotor op zichzelf al rond de 1 op 20 doet. Ga ik 130 rijden dan is de accu (veel) sneller leeg. Dit is overigens in Eco mode. In Sport zal de batterij eerder bijspringen om extra vermogen te leveren ten koste van accuduur. In Sport wordt de batterij ook rond de 10-12% gehouden zodat er altijd capaciteit is om dat extra vermogen te leveren. Bij Eco wordt de batterij gewoon tot 1% leeg gereden. Ik rij twee keer maand een rit van 120 km. Daarbij is de laatste 30 km een 80 km/h weg. De eerste 90 km wordt er ongeveer 30% van de batterij verbruikt en ik rijd de batterij dan leeg op het laatste stuk (meestal start ik op 90%). Ik kan de auto opladen op de plaats van bestemming, dus kan op de terugweg hetzelfde doen.
Gister moest ik 2x90 km rijden zonder op te kunnen laden tussendoor en dan zet ik de batterij vast op de snelweg. Het einde van de 90 km was namelijk een ritje van zo'n 10 km door de stad. Op de terugweg moest ik ook nog 5 km door de stad en aangezien ik thuis op kan laden probeer ik de accu voor de laatste 5 km nog op zo'n 10 tot 15% te hebben.
Gisteren reed ik hiermee 1 op 25 (boordcomputer, dus zal werkelijk iets minder zijn). De enkele rit van 125km haal ik vaak beter dan 1 op 30. Dit is overigens wel met de huidige en warmere temperaturen. Wanneer het echt koud is gaat de elektrische range behoorlijk naar beneden.

Bovenaan Onderaan