Hulpveren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen P.

Nieuw lid
Hallo,

Deze zomer ga ik met het gezin in de Fabia Combi 1.4 75pk op vakantie. Aan de trekhaak komt een flinke vouwwagen te hangen. Mijn gevoel zegt dat ik hulpveren nodig heb maar ik wil het rijcomfort hetzelfde houden. Ik heb dus een paar vragen:
  1. Heb ik hulpveren nodig?
  2. Bestaan er ook progressieve veren (dus die pas gaan werken als de auto zwaar belast wordt)? Tot nu toe hoor ik alleen maar dat de huidige veren worden vervangen en dat er dus een stuggere veer in komt.
Alvast bedankt voor jullie adviezen!:1819:

Roel

Lid
Ik ben 4 jaar met de vouwwagen van totaal 500 kg achter mijn (toenmalige) Fabia Combi 1.4 100 pk op vakantie naar Italie geweest zonder hulpveren. Belangrijk is om te zorgen dat de kogeldruk zo rond de 50 kg is; dus let op de juiste belading. Op je 2e vraag heb ik geen antwoord. Ik weet wel dat sommige merken met niveauregeling op de achterdempers (?) leverbaar zijn.

Gr,

Roel.

Mark

Banned
Volgens mij kun je zonder hulpveren.
Vorig jaar met de Fabia (geen combi) en de plooicaravan naar spanje geweest.
En geloof me, we waren vol geladen.
4 man in de wagen + een hond en een koffer die tot het dak volzat, daarachter dus ook nog een plooicaravan (mtm 500kg.)
Het doorzakken van de wagen bleef echter beperkt en ook het deinen onderweg viel best mee.
Let er wel op dat op de trekhaak van de Fabia maar 50 kg. mag dragen, daar zit je rap aan.
Ook een puntje van aandacht bij de Fabia is, als de combinatie met de staart gaat zwaaien voel je de wagen door de kleinere wielbasis duidelijk mee gaan.
Dus geen F1 snelheden gaan rijden met de vouwwagen.

Roel

Lid
Bijgaand een foto van de Fabia in Zwitserland, volgeladen met 2 volwassenen; 2 kinderen; volle achterbak; dakkoffer en vouwwagen.
Fabia in Zwitserland.JPG

Bedankt! Nou heb ik een goed beeld. Groeten Jeroen:grin:

Ik heb een andere mening. De Combi's zakken erg ver door onder last. Ik heb meteen bij aanschaf van de auto de verzwaarde achterveren laten monteren en ik zou nooit meer een Fabia willen hebben zonder.
Het comfort wordt er niet minder door en met een vouwwagen er achter blijft de auto mooi recht.
Een dealer heeft het aangeraden omdat de Fabia zelfs met een fietsendrager al behoorlijk doorzakt.

Die 400 Euro meerprijs bij de nieuwe auto zijn de best bestede 400 Euro aan de auto geweest.

Alleen baal ik wel een beetje van de maximale kogeldruk van 50kg voor de Fabia, dat is niet meer van deze tijd. Bij onze vouwwagen moet ik al een 20 liter watertank achter in de vouwwagen leggen om deze onder de 60kg te krijgen, standaard heeft deze vouwwagen al bijna 50kg kogeldruk... Maar goed die 50kg komt gedeeltelijk ook van de in mijn ogen slappe achterveren.

De verzwaarde veren in het lijstje van Skoda zijn progressieve veren, volgens mij zijn het overigens gewoon MAD veren, dus je kan ze bij elke bandenboer ook krijgen.

Mark

Banned
Bij de combi heb je een langere oversteek, normaal dan dat de wagen bij zwaardere belasting wat doorzakt.
Ook bij de Roomster mag er maar 50 kg. op de trekhaak, dat is vreed lastig bij een caravan met een kopkeuken.
Het is echt puzelen met de spullen om het gewicht naar achteren te krijgen.

Bij de combi heb je een langere oversteek, normaal dan dat de wagen bij zwaardere belasting wat doorzakt.
Ook bij de Roomster mag er maar 50 kg. op de trekhaak, dat is vreed lastig bij een caravan met een kopkeuken.
Het is echt puzelen met de spullen om het gewicht naar achteren te krijgen.

hou met een caravan ook rekening met het feit dat als je eenmaal rijdt de kogeldruk lager wordt omdat door de luchtweerstand de caravan iets achterover gedrukt zal worden.

Jeroen P.

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb er toch maar voor gekozen om een paar MAD hulpveren aan te schaffen. Kost 175 euro en zat binnen 1 uur gemonteerd. Echt heel makkelijk te doen. Bij de dealer kost dit 285 euro gemonteerd.

Groeten,
Jeroen:baby012:

Roel

Lid
Laat na terugkomst eens weten hoe het gegaan is met je nieuwe hulpveren.. Ik ben benieuwd hoe het met mijn O1 RS gaat met de caravan erachter. Ik heb al een aantal km ermee gereden en dat gaf geen probleem, maar de ruimte tussen de bovenkant van de band en het binnenspatbord is niet meer dan een vuist dik.....

joergarms

Senior Member
Het is vaak kiezen tussen comfort en gebruiksgemak.
IK rijd geen caravan, dus zal niet zo snel last hebben van doorzakken.
Ook hou ik wel van een ietswat zacht geveerde auto.
Maar zeker als je met een caravan of zoiets rijdt, zijn hulpveren een prima oplossing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan