Hulpveren of niet?

2Metertje

Actief lid
Hallo allemaal,

Wij hebben deze week een caravan aangeschaft na een hele fijne vakantie in een geleende caravan, dus mag de octavia combi 2.0 TDI uit 2011 eraan geloven. Er komt een trekhaak onder!

Motorisch verwacht ik niet al teveel problemen met het trekken van de caravan (LMC 495 E uit 2003), maar ik lees hier en daar nog wel eens dingen over hulpveren die wel/niet nodig zijn.
Wanneer zou je die monteren en wanneer niet?

Ik merk bij volle belading dat de auto nu al (zonder caravan) redelijk diep op de veren ligt.
Hebben jullie hier misschien advies over?
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik nog een O2C reed had ik nog geen caravan, maar wel met enige regelmaat een flinke aanhanger erachter. Ik vond 'm daarmee ook wel wat doorzakken, maar niet vaak en niet erg genoeg om er iets aan te doen. De hulpkoppeling wilde nog wel eens een drempeltje aantikken of zo...

In 2011 kochten we de huidige F2C en daar kwam in 2015 een caravan achter, beladen gewicht op de weegbrug 1050 kg met een fiets voor- en achterop. Dat was binnen NL dus in eerste instantie zo gelaten, ondanks dat de auto me iets te ver doorzakte. Daarna toch maar OEM-hulpveren laten monteren door de dealer en dat bevalt me veel beter. Hij kan nu net iets meer - iets teveel, officieel - kogeldruk aan (wat stabieler ligt) zonder argwaan te wekken, want het geheel ligt er superstrak achter.
En onbelast staat de auto ook net effe stoerder op z'n pootjes, dwz niet meer met de ietwat afgezakte kont die kenmerkend is voor de F2c, terwijl hij toch niet stuiterig is geworden omdat het begin van de veerweg nog steeds redelijk soepel is.
 

Huibdos

Senior Member
Ik heb eeb Octavia Combi uit 2012 en ik trek een caravan.
Omdat we vaak verkassen liggen er veel zaken achterin de auto. Dit, tesamen met de forse kogeldruk gaf me de laatste vakantie een knal toen we over een (belachelijk hoge) verkeersdrempel gingen, dat ik een setje Mad hulpveren heb laten monteren.
De Skoda was confortabel, maar slap geveerd, is nu comfortabel en stijver geveerd, zoals ik vind dat hij had moeten zijn met de montage van de trekhaak.
Tot nu toe geen negatieve bijwerkingen bemerkt, verwacht ik eerlijk gezegd ook niet.
 

Gerjo

Senior Member
Ik ben vorig jaar op vakantie geweest met mijn Octavia 2 1.6tdi FL Combi uit 2011 volledig beladen en met vouwwagen erachter. Ook toen heel erg voorzichtig gedaan bij de drempeltjes. Ik vond mijn kont al een tijdje gewoon te laag met de trekhaak eronder en lang getwijfeld of ik hulpveren eronder zou zetten.

Nu naar Frankrijk volgende week en ik heb voor de zekerheid mad hulpveren eronder gegooid. Gewoon voor het geval dat ik meer beladen ben dan verwacht en dus meer door zou zakken dan verwacht. Door de dealer eronder gedaan van de week en wat Huibdos zegt dat ervaar ik ook. Comfortabeler en stijver geveerd, daarbij het gevoel dat ik meer achterin kan gooien en dat ik er minder rekening mee hoef te houden.
 

2Metertje

Actief lid
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb toch besloten om de hulpveren te laten monteren (gelijktijdig met de trekhaak).
Dan maar even de ogen dicht bij het betalen, maar in ieder geval zonder zorgen op vakantie kunnen komend jaar.
 
Hallo allen,
Ook ik ben er (te laat) achter gekomen dat de Skoda Octavia Combi die wij hebben, flink doorzakt bij beladen en de caravan erachter.
Zonder hulpveren op vakantie naar Frankrijk en Spanje, maar zodra we terug zijn wil ik er ook MAD veren onder laten plaatsen.
Nu ben ik zelf geen monteur, dus ik zal de garage hierbij inschakelen.
Ik heb in de vakantie het montageplaatje van de contactdoos al gedemonteerd en weer recht gemaakt. Die had al een kromming gekregen na een drempel op een camping in Frankrijk.
Het is een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline uit 2011. Er zit een afneembare trekhaak onder. Deze moet recht naar beneden van de auto verwijderd worden.
Heeft iemand de ervaring en eventueel advies welke MAD veren ik eronder zou moeten laten plaatsen?
Ik hoop dat iemand van jullie hier een antwoord op heeft.
Bij voorbaat dank.
 
Hij mag 1400 kg max trekken.
Niet dat het daarvoor wat uitmaakt, maar hij is in Eemnes gekieteld tot 135/140 PK en 320Nm. Rijdt nog wat zuiniger en comfortabeler en indien nodig extra om even bij te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt. Ik zal de link van EDK gebruiken om ze in zwolle te laren monteren. Mogelijk al binnen een week na de vakantie.
 

EdK

Forumguru
@Pennie_72 als je besteld via de link en je dealer hebt gekozen die het mag uitvoeren.
Dan zou ik als je niets hoort ze zelf even bellen , want het schijnt niet altijd goed te gaan die communicatie van PON naar de dealer...
Weet niet zo even uit hoofd wie het hier was , maar die is ook maar eens gaan bellen toen hij maar niets hoorde van de dealer die het moest monteren.
Hadden wel de materialen binnen gekregen maar wisten begod niet voor wie het was.....totdat die belde..
 

2Metertje

Actief lid
Ze zitten eronder hoor: zowel de trekhaak als de hulpveren.

Met alle bovenstaande verhalen toch maar gelijk de hulpveren erbij laten plaatsen en ook bij de dealer gaven ze aan dat het een verstandige keuze is vanwege de overhang van de Octavia.

Ik moet toegeven dat ik al even iets harder een verkeersheuvel heb gepakt en dat de veren prima werkten :)
 

Bijlagen

  • IMG_9070.JPG
    IMG_9070.JPG
    309,8 KB · Weergaven: 45

hemi24

Forumguru
Hij mag 1400 kg max trekken.
Niet dat het daarvoor wat uitmaakt, maar hij is in Eemnes gekieteld tot 135/140 PK en 320Nm. Rijdt nog wat zuiniger en comfortabeler en indien nodig extra om even bij te zetten.

Lijkt me stug voor een Greenline...

Greentech misschien?
 

hemi24

Forumguru
Mijn greenline MY2011 mag ook 1400 kg trekken.

Oké, ik was in de veronderstelling dat alle O2GL een beperkt trekgewicht hadden...

De niet-GL MY2010 die ik heb gereden had ook een afneembare Westfalia: met standaard achtervering was dat niet fijn bij het nemen van drempels!
 

vaggie

Lid
Dat is idd bekend O2FL met trekhaak zonder hulpveren....:nono:

Ik rij met hulpveren van carsupport. :thumbsup:

Gr,
Vaggie
 

2Metertje

Actief lid
De eerste rit met de caravan zit erop. Zondag heerlijk vanuit Friesland naar de randstad gereden zonder problemen.
 
Bovenaan Onderaan