Hulp gevraagd: Columbus MIB 2.5 Blijft Herstarten

Nick2203

Forumguru
Al enige tijd had ik op langere ritten last van het feit dat mijn navigatiesysteem een enkele keer spontaan herstartte.
Na die herstart (altijd op een wat ongelukkig navigatiemoment natuurlijk ) werkte alles weer gewoon en dat zorgde ervoor dat ik me er nooit echt zorgen over maakte.

Op de terugweg van onze meest recente vakantie uit Denemarken ging het Navigatiesyteem echter definitief in de fout.
Hierdoor ontstaat de volgende "bootloop" waar ik met geen mogelijkheid meer uitkom:
- "Systeem meldt SOS diensten niet beschikbaar, neem contact op met uw dealer"
- Na 30-60 seconden herstart het systeem
- Systeem lijkt weer te werken
- Na 30-60 seconden "SOS diensten niet beschikbaar"
- etc, etc

Op een korte rit naar de garage herstart het infotainment systeem een keer of 6.
Eerlijk gezegd heb ik de afgelopen weken 2x een ritje gehad zonder storingen, en daarbij ging ik pas rijden nadat de radio verbinding had. Hierdoor verdenk ik dat er iets is met de connectiviteit van de radio/dab wat dit issue verklaart.
Inmiddels ben ik hiermee bij de garage geweest en hebben er nieuwe een nieuwe firmware op gezet, maar zonder resultaat.

Wat heb ik zelf tot nu toe gedaan?
- Firmware update Hardware H54 naar Softwareversie 1382 (was 1163)
- Skoda Connect dataplug verwijdert
- Alle settings naar fabrieksinstellingen
- Alle Media verwijdert (USB/SD/SIM kaartjes)
- Alle radio gerelateerde settings uitgezet (automatisch overschakelen FM, automatische zender logo's binnenhalen, etc, etc)

Zoals jullie begrijpen begin ik wat radeloos te worden, omdat de garage het kennelijk niet opgelost krijgt, en ik geen zin heb een vermogen te gaan betalen voor al dit gepruts bij de garage (laatste x bijna €200 betaald voor de analyse en software update).

Wie heeft een idee???
 

EdK

Forumguru
Wie heeft een idee???
Tsja zou eens contact opnemen met @Rainesh ( DenHaag) of @Antera (Breda) want volgens mij heeft die dealer er dan wel een nieuwere firmware opgezet maar volgens mij echt niet de laatste ......
En vermoed dat één van de 2 bovenstaande personen jouw zeker kunnen helpen !
En daarna even terug naar die afzet dealer om minimaal 2/3 van je bijna 200 eurie terug te halen..... (belachelijk bedrag)

En tip voor volgende probleem ??
Gewoon hier even op forum rondkijken en anders op juiste plek op forum een nieuw topic aanmaken zodat je in iedergeval al een vermoeden hebt van je probleem voor je de dealer bezoekt.
 

Nick2203

Forumguru
Nee, ik de garage heeft 1382 geïnstalleerd. Zelf zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

Overigens ben ik er vandaag achter gekomen dat als ik na het herstarten op de menu knop druk, en ca 1 minuut wacht, voordat ik naar het home scherm ga hij niet langer in de bootloop terecht komt.

Hiermee kan ik in elk geval wat tijd kopen, tot @Antera er naar heeft kunnen kijken volgende week.
 

Nick2203

Forumguru
Vandaag even naar @Antera geweest voor een update naar 1440. Helaas heeft ook dat het probleem niet opgelost. Wel een aantal foutmeldingen gezien maar niet perse direct te koppelen aan de problemen die ik heb.

We moeten dus nog even verder zoeken.

Inmiddels ben ik wel zover dat ik het probleem kan relateren in de "opstart sequentie".
Dat wil zeggen dat ik probleemvrij kan rijden door:
- auto starten
- ca 1,5 minuten te wachten (tot DAB+ radio hoorbaar is), en alle systemen dus operationeel zijn.
- pas daarna weg te rijden.

Afgelopen week ca 300 kilometer probleemvrij kunnen rijden, maar daarvoor dus wel wat extra geduld moeten hebben ...
Eind oktober eindelijk een nieuwe afspraak bij de garage, in de hoop dat ze er toch iets aan kunnen doen. Hoop alleen niet dat het een totale vervanging wordt, want dan moeten we even sparen ...
 

Antera

Donateur
Zaterdag gaan we een nieuwe poging doen met SWDL had update gedaan Geeft ook storingsmelding op zijn Canton en heb al aangegeven om eventueel nog een keer langs te komen om te zien of de storing weer terug is om meer de juiste richting te bepalen maar het lijkt toch het Canton systeem of het Mediaunit zelf als het dan nog is
 
Laatst bewerkt:

Nick2203

Forumguru
Zaterdag weer bij @Antera geweest. Heeft de software er volledig vanaf scratch opgezet, en dat leek prima te werken.
Proefritje door de wijk ging probleemloos (eerder al na 2 minuten een crash), en ook de rit naar huis leek prima te verlopen. Speciaal om te testen 2x gestopt, alles helemaal afgesloten en 5 minuten gewacht, waarna alles nog steeds prima werkte.

Tot ik dacht laat ik ook Skoda Connect activeren (i.v.m. verkeersinfo) ...

Systeem crashed weer elke 3 minuten :mad: ... daarna alles wat met connect te maken heeft weer verwijderen, sim eruit, fabrieksinstellingen herstellen, etc., maar niet in staat om de boel weer werkend te krijgen.

Vanmorgen op advies van @Antera nog wat kabels losgehaald, omdat er eerder een storing uitgelezen was op een optische verbinding, maar ook dat lost niets op. Morgenavond een nieuwe poging om de software "schoon" te installeren, en dan met mijn handjes van de connect functie afblijven ...

Wordt vervolgd ...
 

Antera

Donateur
Paar verschillende software versies geven dezelfde problemen. Je zou het zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Nick2203

Forumguru
Maandagavond opnieuw bij @Antera geweest om alle software helemaal opnieuw te installeren. Daarna heel bewust geen Skoda Connect koppeling gemaakt, om ook dat uit te sluiten.

Gister met een grote glimlach vertrokken omdat alles opgelost leek te zijn. Vanmorgen bleek dat toch anders en waren alle problemen weer terug. Rest ons toch niets anders om naar weer bij de garage aan te gaan kloppen …

@Antera nogmaals bedankt voor al je inzet en support om alles uit te zoeken.
 

Antera

Donateur
Graag gedaan we hebben alles geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Hoop dat de dealer meer duidelijkheid kan verschaffen. Heb helaas geen 2de hands unit om die erin te stoppen om te kijken of het toch de mediaunit is
 

michel30

Nieuw lid
.....Inmiddels ben ik wel zover dat ik het probleem kan relateren in de "opstart sequentie".
Dat wil zeggen dat ik probleemvrij kan rijden door:
- auto starten
- ca 1,5 minuten te wachten (tot DAB+ radio hoorbaar is), en alle systemen dus operationeel zijn.
- pas daarna weg te rijden.....

Hij, dit probleem heb ik ook dat het 1,5 minuut duurt voordat ik eindelijk DAB+ Radio heb.
Ik zelf heb hem nog nooit naar fabrieks instellingen gezet.
Crash doet die ook als ik met de Iphone aan het bellen ben.
Ik ben hier ook al eens mee naar de dealer geweest, maar ze weten het ook niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nick2203

Forumguru
Hij, dit probleem heb ik ook dat het 1,5 minuut duurt voordat ik eindelijk DAB+ Radio heb.
....
Ik zou afgelopen week een afspraak hebben bij de dealer, maar moest die afzeggen ivm was familieperikelen.
Eind december nu pas weer een nieuwe afspraak, en dan meteen ook de APK afspraak.

Tot die tijd is het op zich best te doen, met de "start wachttijd". Omdat wachten het issue oplost weiger ik te accepteren dat het een hardware issue is in het infotainment systeem. Wel ben ik erg benieuwd of en wanneer ze met een fix komen.
Overigens kan ik het issue niet relateren aan het koppelen van de telefoon, omdat ik het met meerdere telefoons heb. Zowel met als zonder telefoon gekoppeld (ongeacht iPhone of Android) ontstaat het issue.

De Tip van @EdK heeft mij helaas niet zoveel gebracht, omdat het vooral om MIB3 systemen gaat, en ik ondanks de titel een MIB 2.5 heb.
(en ik niet weet hoe ik de titel achteraf nog kan aanpassen :oops:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan