[Howto] DVD Vrijgave - Video In Motion

Allen,

Ik heb sinds gisteren mijn S2 met Colombus GPS. Deze draait onder

Er zijn al erg veel threads over geschreven maar ik wou toch graag een nieuwe starten om mijn bevindingen te delen,
ik ben er vandaag in geslaagd om de DVD niet te laten afslaan via software, iets wat iedereen thuis ook zelf kan doen.
Normaal gezien is er geen VagCom nodig.

Voor alle duidelijkheid je hebt hiervoor dus geen dure box of usb cable nodig, de unlocking gebeurd door middel van een DVD.

Zelf heb ik het laatste colombus model met de af fabriek firmware 3974

Dit zijn de stappen die ik ondernomen heb:
  • Het makkelijkste is volgens mij dat je dezelfde firmware download als dat je al hebt
    Dit lijkt me beter om te vermijden dat je issues gaat krijgen, mocht je het willen mag je natuurlijk ook een nieuwere firmware downloaden.
    In mijn geval was dat dan ook versie 3974
  • Eens je de ISO hebt is het makkelijkste dat je alle bestanden uit de ISO uitpakt op een mapje op je PC,
    Ik heb hiervoor gewoon de ISO uitgepakt met winrar.
  • Wat we nu gaan doen is een soort van regestry key aanpassen die tegen de colombus verteld dat de het beeld pas moet uitvallen bij 300 km/h
    Open hiervoor de volgende file met notepad ofzo WA/EURSKHDD.WSH
  • Voeg voor de regel IL_Flush het volgende toe:

    # Speed limit DVD/TV: 300km/h
    SetRegDataHex(0x0B3A,"012C",0x0,0x2,0x89)

  • Brand nu met bijvb Nero alle files terug op een DVD,
    Dit is bijna het moeilijkste stuk, met CD's kreeg ik het niet aan de praat, het is me uiteindelijk gelukt met een DVD op de traagste brandsnelheid

Voila dit is het voorbereidende werk, nu moet je een firmware upgrade doen en dat doe je als volgt:
  • maak de auto los en open de auto
  • Start de auto niet en steek ook de sleutel niet in het contact
  • Zet de colombus aan en steek de DVD in, de firmware upgrade start.

Dit duurde bij mij ong 50 min en na de upgrade werkt de DVD gewoon tijdens het rijden.

Volgens verschillende posts zou dit ook moeten lukken met een recovery DVD, het voordeel is dan dat je je firmware niet upgrade, ik heb er echter geen success met gehad.

Bij deze post vind je alvast ook de aangepaste ISO die mij mij werkte met firmware 3974.

Hierbij een demo:
[video=youtube;tXUzGoNs5B0]http://www.youtube.com/watch?v=tXUzGoNs5B0[/video]


Links:

Forum post van brianf op het forum GPSunderground
Aangepaste iso met firmware 3974
Columbus Firmware downloads


DISCLAIMER

Beetje overbodig, maar ik wil toch even meegeven dat men de video blokeerd met een reden, en dat je mogelijks een absoluut gevaar bent indien je zelf actief naar dvd kijkt terwijl te rijden.
 

RogerS

Forumguru
Hierbij mijn relaas voor het updaten.

Navigatiesysteem Columbus is van na week 22 jaar 2010 dus waarschijnlijk een D uitvoering. Ik kon dat helaas niet opvragen omdat de optie niet was vrijgeschakeld. Voordat ik deze versie ben gaan installeren heb ik eerst versie 3814 geinstalleerd omdat ik zelf eenvoudig POI's wil gaan toevoegen.

Installatie 3814 verliep probleemloos echter al mijn instellingen, navigatie kaarten en ook de muziek stond er nog gewoon op. Wel waren de POI's niet meer toegankelijk. De Setup functie 30 seconden ingedrukt houden toonde nu ook de HW en SW details van het systeem.
Deze waren:
Delivery: 3T0035680B
HW_version: H41
SW_version: 3814

Omdat ik voorheen V7.0 kaarten erop had staan heb ik een update gedaan naar de versie 7388 zodat nu ook de POI's weer worden geïnstalleerd. Dit is ook goed gegaan. De standaard POI's waren weer terug!

Daarna versie 3974 van netdata geïnstalleerd dit liep ook probleemloos. Ik kan nu DVD kijken onder het rijden. Ik vind het alleen nog steeds jammer dat de Columbus geen mogelijkheid heeft om Dolby Digital als surround geluid naar speakers te sturen. Zou toch een mooie geluisbelevenis zijn in de auto.

Daarna heb ik ook nog middels de POI applicatie op de volkswagen site een eigen POI database gemaakt van http://archiescampings.eu met alle 30.000+ campings! De instructies op de website gevolgd en het resultaat is dat ik nu alle campings op het navigatiesysteem heb staan. Werkte super. Ideaal voor als wij deze zomer door Denemaken, Zweden en Noorwegen gaan trekken....

Nu nog even uitzoeken hoe de Nederlandse spraakbesturing werkt....
 
Hoi RogerS,

Ik ben blij dat het bij jou ook gelukt is !

De nederlandse spraakbesturing is gewoon TOP !
Is een echte luxe om je navigatie in te stellen met je stem
 

nomad

Senior Member
Ik hoop dat iedereen zich realiseerd dat een update ook gewoonweg fout kan gaan, zeker als je niet weet welke versie je hebt en welke versie maximaal geschikt is voor je Columbus. Een verkeerd geflashte Columbus valt buiten de garantie (altijd !), aangezien alleen dealers normaal flashcd's hebben en dus iedereen die het verklooit afhankelijk is van externe reparatiebedrijven. Heb al diverse voorbeelden gezien van mensen die dachten dat ze dat zelf wel even konden en daarna 1500 euro mochten aftikken voor een nieuwe Columbus.
 
Nomad, heb je helemaal gelijk in !

Vandaar dat ik aanraad om geen upgrade te doen, maar enkel je huidige versie.
Ik ben nu ook bezig met een DVD te maken die geen firmware upgrade doet, maar enkel en alleen de setting 300km/h veranderd.
Dan heb je totaal geen risico meer op bricken.

Klopt het trouwens als het toch fout loopt dat je verder kan met http://vwnavi.com/showthread.php/13672-Unofficial-272x-software-and-SWL-recovery-CD deze DVD.
Als ik het goed begrijp restored die je bootloader en ben je in staat een correct werkende firmware te plaatsen.

Aangezien jij er meer ervaring met hebt ben ik aardig beniuewd naar je ervaring daarmee?
 

RogerS

Forumguru
@netdata:
Spraakbesturing werkt leuk, het zou echter handig zijn als er ergens een document zou zijn waarin alle commando's, die het systeem herkend, in staat...
 

Klaasje

Forumguru
@netdata: ik zie hier dat je af fabriek FW 3974 hebt ???
Dat is nog een beta versie, dus lijkt me sterk dat die af fabriek geinstalleerd is

@Rogers: volgens mij heb je een B versie van columbus. DUs heb je wellicht geluk dat het goed gegaan is
 

RogerS

Forumguru
@klaasje: De auto is toch echt na week 22 (2010) geproduceerd. Ook de Premium Bluetooth module is van de nieuwste versie (met HFP en RSAP)...
 
@netdata: ik zie hier dat je af fabriek FW 3974 hebt ???
Dat is nog een beta versie, dus lijkt me sterk dat die af fabriek geinstalleerd is

Nee effectief, deze stond geinstalleerd, dit weet ik zeker, want nu staat standaard het hidden menu open en kan je je versie controleren.
Dit was het eerste wat ik gedaan heb toen ik de auto had.

@RogerS voor meer info over de spraakbesturing, zeg gewoon "handleiding" en deze wordt je voorgelezen.
 

RogerS

Forumguru
@netdata: Bedankt voor de tip. Ik heb al wat geoefend met de navigatie opties.. Morgen maar eens uitproberen als ik naar Düsseldorf moet. Nog bedankt.
 

Klaasje

Forumguru
Nee effectief, deze stond geinstalleerd, dit weet ik zeker, want nu staat standaard het hidden menu open en kan je je versie controleren.
Dit was het eerste wat ik gedaan heb toen ik de auto had.

@RogerS voor meer info over de spraakbesturing, zeg gewoon "handleiding" en deze wordt je voorgelezen.

Dat kan ook met FW3814. Vreemd dat ze een beta versie al hebben vrijgegeven
 

nomad

Senior Member
Nomad, heb je helemaal gelijk in !

Vandaar dat ik aanraad om geen upgrade te doen, maar enkel je huidige versie.
Ik ben nu ook bezig met een DVD te maken die geen firmware upgrade doet, maar enkel en alleen de setting 300km/h veranderd.
Dan heb je totaal geen risico meer op bricken.

Klopt het trouwens als het toch fout loopt dat je verder kan met http://vwnavi.com/showthread.php/13672-Unofficial-272x-software-and-SWL-recovery-CD deze DVD.
Als ik het goed begrijp restored die je bootloader en ben je in staat een correct werkende firmware te plaatsen.

Aangezien jij er meer ervaring met hebt ben ik aardig beniuewd naar je ervaring daarmee?

In sommige gevallen is dat mogelijk en soms ook gewoon niet. Dit soort problemen ontstaan vooral wanneer mensen hun Columbus upgraden naar een firmware die niet door hun Columbus ondersteund wordt. Het is niet zo dat je elk apparaat tot de laatste firmware kunt upgraden. Er zijn inmiddels zoveel verschillende hard-en softwarerevisies in omloop dat je erg voorzichtig moet zijn wat je gaat doen. Vergeet niet dat je bij elke actie ook je canbus controller aanpast (het electronische hart van je auto). Gaat dat fout dan kan het ook wel eens zo zijn dat je auto helemaal niets meer doet en niet eens meer wil starten.

Daarnaast ben ik heel benieuwd of deze setting bewaard blijft bij een firmwareupgrade. De methode die ik heb toegepast is rechtstreeks op de Columbus en kan zonder problemen worden ge-upgrade.
 

nomad

Senior Member
Had ik iets duidelijker moeten zeggen. Ik bedoelde de DVD unlock. Is die er ook nog na een firmwareupgrade (die misschien een dealer voor je doet tijdens een beurt ?)
 

remcee

Lid
Ik heb de update met succes geinstalleerd. De passagiers kunnen nu blij een DVD kijken.

Enkel zijn al mijn POI's weg. Omdat mijn Duits niet zo goed is even ter controler: Dien ik nu ergens van internet een bak met POI's te vinden en deze via de VW site in te laden?
Kan ik niet gewoon de kaarten-DVD erin doen, deze opnieuw laden en zodoende mijn POI's terugkrijgen?
 

Klaasje

Forumguru
Je kunt je V7.1 DVD erin zetten en deze installeren of DVD naam aanpassen dan zal ie ook alles weer inlezen.
(dan heb je in ieder geval weer de default POI's)
Verder kun je met POI inspector of het VW tooll een POI databsae maken en deze via SD kaart inlezen
 

MarcoO2

Forumguru
Pfff... als ik dit allemaal zo lees moet ik zeggen dat ik heel wat liever een paar tientjes betaal en de methode van Nomad kies. Geen geklooi met software en DVD's, geen risico bij update's, gewoon zonder problemen in één keer goed! Dát is voor mij pas zorgeloos DVD kijken!

Maar goed, dat blijft persoonlijk natuurlijk. Iemand die heel goed weet waar'ie mee bezig is, zal er misschien zijn vingers niet aan branden. Maar als een leek aan de hand van dit soort handleidingen gaat rommelen en iets gaat niet helemaal zoals verwacht, nou, succes...
 
Hoi MarcoO2

Ik begrijp je helemaal, en het is natuurlijk persoonlijk he.
Ik ben nu bezig met een DVD te maken waar NIETS fout met kan lopen, eentje die gewoon de registry settings aanpast, niets meer...

Ik hou jullie op de hoogte
 
Bovenaan Onderaan