DIY How to: spatlappen monteren Fabia III

nicknameless

Forumguru
Omdat ik het zo gauw nergens kon vinden, plaats ik een how to.

Wat heb je nodig:
- voorzijde: art.nr. 6V6075101
- achterzijde: art.nr. 6V0075111 (hatchback) of art.nr. 6V9075101 (combi)
- stiftsleutel Torx nummer 20, en dan eventueel met een kogelkop


Gebruik een haakse stiftsleutel Torx sleutel nummer 20 en dan het liefst eentje met een kogelkop, zo kun je onder een schuine hoek de schroeven los draaien in een krappe ruimte.
20191103_092535.jpg


We beginnen met links voor:
Om te beginnen is het makkelijker om de wielen helemaal naar links te draaien zodat je er nog wat beter bij kan.

Draai de 3 Torx schroeven los.
20191103_092511.jpg

Plaats de spatlap en zet deze op zijn plek met de schroeven maar deze nog niet helemaal aandraaien.
Draai de schroeven aan en houd/druk de spatlap goed op zijn plek.

20191103_092718.jpg


Voor de rechterzijde geldt hetzelfde als links.

De achter spatlap monteren:

Draai de 2 Torx schroeven los.
20191103_093321.jpg

Plaats de spatlap

Bij het derde gat dien je de plastic plug te plaatsen. Vergeet niet de metalen clip te monteren. Deze schuif je met enige kracht vast.
20191103_093753.jpg

Voor de rechterzijde geldt de montage hetzelfde als links.

Resultaat.

20191103_094425.jpg

20191103_094431.jpg

En van een afstandje.

20191103_094208.jpg
 

Hakar

Donateur
Ziet er wel grappig uit.
Maar blijft hier niet een hoop rotzooi en vuil achter hangen met al die overlappende delen?
Zwarte overlapstukjes aan de zijkant van de koets vind ik niet echt je van het.
 

nicknameless

Forumguru
@Hakar,

Kwestie van regelmatig schoon maken.
Ik kom op weg naar huis langs de carwash en daar kan ik de auto afspuiten.

Dat de spatlappen iets uitsteken zal vast te maken hebben dat ze juist de zijkanten schoner houden.

b1cf551f-a9d8-433a-b306-11427f5ee997.jpg
 

EdK

Forumguru
Gebruik een haakse stiftsleutel Torx sleutel nummer 20 en dan het liefst eentje met een kogelkop, zo kun je onder een schuine hoek de schroeven los draaien in een krappe ruimte.
heb daar toen een ringratelsleutel voor bitjes voor gebruikt ( van Bahco ) die bitje vastklemt.
Hierdoor ging het voor mijn gevoel nog makkelijker en kunt het ook weer goed vastdraaien!

bahco.jpg
Kosten van zo'n setje is een 20 eurie, en een gemak dat je hiervan hebt...
 

Cordoba

Forumguru
Ik wist niet dat er bolkop torx bestond, maar dat is natuurlijk jouw vakgebied Patrick.

@Hakar Dat is gewoon OEM zo, al heb ik het idee dat ze bij mij iets minder over de lak vallen (vanaf de zijkant gezien), je wil ook niet weten hoeveel bagger het scheelt, vooral op de achterbumper.
 

Hakar

Donateur
Ik had het nog niet eerder zo in detail gezien, en begrijp me niet verkeerd, ik blij het er leuk uit blijven zien.
Van dichtbij nog niet eerder gezien op een Faab, of niet opgemerkt.
Waarschijnlijk door de witte carrosserie valt de overlap aan de buitenkant op.

Dat het een hoop bagger in bijvoorbeeld de achterbumper scheelt neem ik per direct aan.
De laatste auto bij mij die met iets van spatlappen was uitgerust was 1 van de 3 Simca 1000, waarbij toen al opviel dat de motorruimte een stuk schoner was dan bij de andere twee.
 

Fabia 123

Forumguru
Handig om spatlappen te monteren.
Scheelt vuil op deuren en achterbumper. Van vuil tussen spatlappen en wielen heb ik nog nooit last gehad.
 

eriktv

Forumguru
Ik ken jouw naam van het carcleanforum, ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de krasjes die je (al dan niet) op de lak krijgt. Ik (de-)monteer de lappen altijd bij de bandenwissel, omdat ik ze er alleen in de winter op heb. Helaas geven de lappen vóór zoveel krassen op de lak dat die er bij mij niet meer op komen. Heb het weg kunnen polijsten, maar dat houdt een keer op natuurlijk ;)
 

nicknameless

Forumguru
@eriktv ,
Als ik straks de Fab onder handen ga nemen, dan krijgt de lak daar waar de spatlappen tegenaan komen, 2 laagjes coating. 100% krasvrij houden zal lastig worden, maar zo probeer ik het tot een minimum te beperken
 

EdK

Forumguru
Tsja oud nieuws......... nu alleen nog ff vuil tussen deur en dorpel verwijderen...:pardon:
 
Bovenaan Onderaan