HotFabia's onderhouds topic

Ik ga hier maar eens een overzicht bijhouden welke aanpassingen en/of onderhouds-klussen zoal voorbij zijn gekomen en er nog aan komen.

Het gaat om een groene Fabia 1 1.4 16v uit 2000.

Tijdens de laatste APK zijn de schijven voor vervangen en preventief de ruitenwissers vernieuwd voor Aero-twins, het nodige reguliere onderhoud gepleegd.((Olie)-filters, bougies, ophangrubbers uitlaat en nog wat klein spul.
Ook heb ik de lekkage kwaal bij de achterdeuren gefikst(kitten van de panelen) en vandaag nog de Airco binnentemperatuur sensor vervangen. Leuk klusje......not

Aankomende periode zal ik ook foto's toevoegen om de algehele staat en overige klussen beter in zicht te brengen.


groeten.
 

PizzaPieter

Forumguru
Serieus? Ik weet natuurlijk niks van auto's af, laat staan onderhoud, maar ik dacht dat hier een familie in gewoond heeft.

Mijne jongstleden vervangen...zag er stuk vriendelijker uit.
0180f5e98cf3ca52519e88ca906fbe4f.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Hoeveelheid boomblad is ook sterk afhankelijk van waar je parkeert en welke seizoenen. Een paar weekjes met de auto op vakantie in de herfst in een bosgebied, en je hebt zo'n bak boomblad op het filter liggen. De donkere verkleuring zegt meer over de vervuiling van het filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
De donkere verkleuring zegt meer over de vervuiling van het filter.
Kleur geeft meer aan in wat voor gebied je woont.
De eerste foto met een half bos erin, geeft aan dat je in een bosrijk gebied het meest of vaak vertoeft !
Want met alleen onder een boom parkeren krijg je echt net zo'n bak met bladeren ! Of je moet de filter eens in de 5 jaar vervangen.
Maar woon jij in de stad of rij je veel in de binnensteden dan zal het filter er eerder zwart uit zien.

Bij vorige werkgever deed ik ook onderhoud aan de luchtbehandelings kasten en een deeltje van het werk was toendertijd ook het vervangen van de vlak en zakkenfilters.
En als ik onderhoud deed in het 020 gebied dan waren er installaties die niet eens in de 6 maanden nieuwe filters kregen maar waar we eens in de 3 maanden we deze vervingen.
En dan waren ze pikzwart van roet en rubber deeltjes.

Gingen we meer naar de kust toe dan waren de filters vaak verstopt met heel fijn zand (stof).
En in de bosrijke omgevingen dan deed je een kast open en dan leek het wel één groot vogelnest.

Tegenwoordig verwissel ik nog wel eens legionellafilters bij installaties van douche gebouwen.
En ook daar kom je verschillende kleuren tegen mbt de filters na een 3 maanden.
Van licht grijs tot zwart, en van lichtbruin tot donkerbruin !
En dat grijs is gewoon nog de vervuiling die in je drinkwater zit, en verschilt gewoon nog per regio ( waterzuivering )
En het bruine filter is in algemeen het gevolg van dat men grondwater gebruikt.
Terschelling is daarmee een heel mooi voorbeeld, Men heeft een waterleiding lopen van vaste wal naar eiland en is kwa capaciteit voldoende voor 90% van het jaar.
Maar in de piektijden ( Oeral / zomervakantie's / kerst vakanties ) dan heeft men niet voldoende aan deze leiding en word er duinwater opgepompt.
En dit water is redelijk ijzerhoudend, met gevolg dus de bruine filters...

Maw een filter kan op verschillende manieren vervuild zijn, maar de kleur geeft in algemeen aan in welk gebied de auto het meest zich bevind. Je kunt op oog een filter hebben dat er best schoon uitziet, maar uiteindelijk sterk vervuild blijkt te zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Jij hebt het over stationaire apparatuur, in auto's kom je altijd wel een ouderwetse diesel tegen op de weg die veel zwart de lucht in stuurt, en ook plekken waar veel zand in de lucht zit (nieuwbouwwijken, aanleg nieuwe infrastructuur), dus bij auto's is er minder verschil dan bij stationaire installaties. Ook vocht in het filter gecombineerd met schimmelgroei in het filter geeft een zwarte verkleuring. Wat je noemt over 020: een poos terug eens een reportage gezien wat er allemaal in lucht zat rondom de A10, daar was een zwaar industriegebied zoals de Botlek/Maasvlakte heilig bij.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb mijn interieurfilter echt altijd vol met blad zitten, en ik woon in een behoorlijk stedelijke omgeving. Ik ga wel met enige regelmaat naar een bos, en kampeer ook graag in bosrijke gebieden (zeker nu we Nederland niet uit kunnen), maar zoals @Cordoba al noemde is een auto mobiel en blijkt dus wel bij mij dat je behoorlijk wat kan verzamelen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ik volgende week mijn interieurfilter ga wisselen: ik heb bij de beurt in november bewust het filter niet laten wisselen, omdat de oude nog geen jaar oud was, en die filters in de winterperiode altijd erg vochtig worden. In de zomerperiode met hogere temperaturen droogt zo'n filter veel sneller en heb je dus ook minder groei van schimmels e.d.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik was in ieder geval verbaasd over t verschil in kosten tussen zelf doen en laten doen. 'Doen' mag het eigenlijk niet eens hetenm
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat geldt voor al t onderhoud...reden dat ik t meeste nu zelf doe. Olie en filters wisselen is ook een klusje van niks (mits je een brug hebt), en scheelt ook een wereld aan kosten. Maar interieurfilter is idd wel de allermakkelijkste klus die er bestaat :jaja:
 

Tees

Donateur
Dat is waar, alleen mag t in veel gemeenten (terecht) niet vanwege mogelijke milieuverontreiniging (en dat zijn serieuze boetes)
 
Deze stond bij de vorige eigenaar waarschijnlijk in een bosrijke omgeving ook de rubbers waren behoorlijk onder de groene aanslag en bij het parafaan net zo.
 
Bovenaan Onderaan