Hoogte Skoda 4x4 vs VW 4-Motion / Audi Quattro

r_d_k

Actief lid
Misschien enigzins laat, mijn 4x4 is zojuist afgeleverd bij de dealer, maar het volgende is mij opgevallen:
De Skoda O2 4x4 staat hoger op de wielen (2,5 cm) dan de normale O2-combi. Voor de 4x4 is het niet mogelijk om het dynamic pakket te bestellen, terwijl mijn Golf V 4-Motion op een sportonderstel stond. Dagelijks zie ik Audi-modellen met Quattro aandrijving die verlaagd zijn of op een sportonderstel staan.

Hetgeen mij wel is opgevallen is dat een O2 de volledige kofferruimte behoud (ten opzichte van een voorwielaangedreven variant), terwijl bij mijn Golf de kofferruimte beduidend gekrompen (minder diep) was ten opzichte van een voorwielaandrijver.

Waarom is het voor een O2 niet mogelijk om een sportonderstel te bestellen?

___JC___

Forumguru
Volgens mij is het technisch wel gewoon mogelijk. Op een of andere manier is het geen fabrieks-af optie voor de 4x4 modellen. Vraag je dealer maar naar verlagingsveren voor verlagen achteraf, zijn volgens mij gewoon te bestellen.

Captain Hook

Forumguru
De O2 4x4 combi wordt normaliter besteld door mensen die 'echt' de 4x4 aandrijving nodig hebben (vooral Alpenlanden). En dan weet je iets hogere bodemvrijheid juist te waarderen! Juist het verlagen, vermindert de bruikbaarheid van een terreinauto. Vooral bosweggetjes met zo'n hoge middenrichel, daar loop je met de gemiddelde bodemvrijheid vaak vast en/of je beschadigt voorspoiler, of nog erger carterpan.
Ook de veerpoten zijn anders (langere veerslag), vind zelf de 4x4 combi veel comfortabeler rijden dan een gewone combi.

Dus tja, ga je, bewust gecreëerde rijeigenschappen van een 4x4, weer teniet doen door de vering te veranderen?
Daarom zie ook dat Audi's idd minder geschikt zijn voor het echte 4x4 terrein. Vaak komt een Fiat Panda 4x4 verder dan een dure A6 quattro. Want die zit met de bodemplaat al lang vast, daar waar die Panda verder gaat. (diverse malen gezien in Noord-Italie en Oostenrijk) :uitlachen:

cvegreen

Forumguru
Ik denk ook wel dat het omwille van de bruikbaarheid is dat de 4x4 hoger op zijn poten staat. Vind dit bij een 4x4 zo hoort . Maar wie ben ik natuurlijk he .
In noord italie zie je inderdaad heel veel panda 4x4 rijden die trouwens ook hoger op zijn poten staat dan de normale panda. Ik vind dit wel kunnen op een 4x4 dat ze hoger staan . maar inderdaad esthetisch gezien is dit inderdaad minder mooi . Kan je daar perfect in volgen en hier op de nederlandse/belgische wegen heb niet echt nood aan een auto die hoog op zijn poten staat .

Gieliovd

Forumguru
4x4 terreingerichte auto, hoe hoger hoe beter!

4x4 performance gerichte auto, lekker laag!

Tja... wat is je doel?

Ik heb de 4x4 juist gekozen voor de off-road eigenschappen. Wat mij inderdaad wel op is gevallen dat de 4x4 een 5 liter grotere brandstoftank heeft dan de gewone. Waarom ze dat gedaan hebben is mij niet duidelijk. Wel makkelijk trouwens.

Wat was de levertijd trouwens van je O2 4x4?

r_d_k

Actief lid
Wat was de levertijd trouwens van je O2 4x4?

Mijn levertijd was 8 weken en nog 2 weken bij de dealer voor inbouwen van navigatie, carkit, trekhaak, etc.

Ik heb gekozen voor 4x4 in verband met tractie op natte weilanden en winterse omstandigheden. Dit incombinatie met een zware caravan. Hiervoor heb ik niet speciaal de grotere bodemvrijheid nodig. Optisch zou een verlaging niet misstaan, echter ik denk dat voor mij de kosten (in dit geval) niet opwegen tegen de looks.

Ik denk dat jullie wel gelijk hebben met betrekking tot de standaard verhoging. De grootste afzetmarkt voor dit type auto zijn de alpenlanden en het thuisland.

Vacaro

Senior Member
Ik heb de 4x4 gehad en moet zeggen dat behalve de ruimte in de wielkasten, er niets was dat mij aan die hoogte stoorde. Bij mij was het ook voor zware aanhanger(paardentrailer+/-1450kg) te trekken en dat ging steeds goed,zelfs in een zandpiste geraakte ik steeds weg, nooit vastgezeten. deze winter er zelfs winterbanden onder en dan in de sneeuw nooit tractie problemen, of driften, alleena las ik TCS uitzette en dan echt zelf gaan uitlokken door veel gas te geven.

Nu met de Antara wel meer bodemvrijheid maar ook meer overhellen, zachter onderstel voor meer veerweg in terrein.

Bovenaan Onderaan