Hoog verbruik koelvloeistof

Bobbyh

Nieuw lid
Hallo,

Mijn Fabia 1.4 Comfort verbruikt sinds enkele maanden te veel koelvloeistof, 0.5-1l per 2 weken.
Moet dus om de 2 weken bijvullen.

Wat ik weet/getest heb:

- geen witte smurrie aan oliepeilstok
- geen knetterend geluid als je vuurtje onder pijlstok doet
- geen witte rook/damp uit uitlaat
- kachel werkt prima (wel heel snel op temperatuur)
- geen stank van koelvloeistof in auto
- geen borrelende koelvloeistof in het vat, oppervlak blijft stil liggen bij draaiende motor
- geen lekkage vlekken van vloeistof onder de auto
- motor komt snel op temperatuur, naald blijft netjes in het midden

Denk zelf niet zo snel aan een lekke koppakking.

Iemand ervaring met soort gelijk probleem?
 

turboturbo

Forumguru
Denk zelf niet zo snel aan een lekke koppakking.
Dat kan je beter wel doen, tenminste als je de 1.4MPI hebt (dus de 8-klepper) Die motor is gevoelig voor lekke koppakking / staat er wel om bekend.

Er zijn meerdere gevallen hier op het forum bekend waarbij soms nauwelijks of geen van de bekende symptomen waar te nemen viel (zelfs noemenswaardige afname van de koelvloeistof), en toch de koppakking lek bleek.

Ik zou het kortom, zeker niet uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:

Bobbyh

Nieuw lid
Heb nog eens de motorkap open gehad.
In een hoekje links vind ik vloeistof., lijkt achter zwarte "bekleding" weg te komen.
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • auto.jpg
    auto.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 51

Ted

Forumguru
De 2 kachelpijpjes naar het schutbord lekken de twee O-ringen. Heb ik ook onlangs gehad. In 15 minuten heb je ze vervangen. Meen een torx bout losdraaien en vervolgens buizen naar voren scharnieren, Ringen vervangen en aandraaien. Koelvloeistof bijvullen en daarna tijdens het draaien van de motor en na een lange rit nog op het exacte niveau brengen. Ik heb dit onlangs aan de hand gehad en jouw inschattingspositie wijst die kant op!

Onderdeel:
O ring verwarmingsbuis onder Fabia 1 2003

13

N 90890501
o-ring

17,12X2,62

Het onderdeelnummer 6Q0121064N is en de rubberen afdichtingen N 90890501



Succes!!
 
Bovenaan Onderaan