Hoog verbruik 1.6 TDI

ElScorpione

Forumguru
Beste mede Skoda rijders,

Sinds oktober 2019 rijd ik een Octavia Combi 1.6 TDI Style Business (bouwjaar 2017). Mijn vorige Octavia was een Hatchback 1.6 TDI Elegance Business. Het viel mij meteen op dat het verbruik van mijn huidige Octavia toch wel een stuk hoger is dan mijn vorige. En het lijkt wel alsof het steeds gekker wordt. Vandaar dit topic.

Gisteren heb ik een flinke rit gemaakt. Het meeste over de snelweg. De heenreis bestond uit twee delen. Eerste deel 97,4 kilometer. Gemiddelde snelheid 89,7. Verbruik 1 op 19,8. Tweede deel 140 kilometer, gemiddelde snelheid 87,3 en een verbruik van 1 op 21,9.

De terugreis was een rit van 231 kilometer, gemiddelde snelheid 103,6 en een verbruik van 1 op 16,5. Op de snelweg zelfs richting de 1 op 15. Dat vind ik niet best. In mijn vorige Octavia reed ik die rit met gemak 1 op 20 met deze snelheden. Ik heb overal de maximum snelheid aangehouden. Heb niet overdreven hard geaccelereerd. Gewoon normaal rijgedrag. Zoveel mogelijk op de cruise control. Ik tank bij Texaco.

Alleen de airco staat aan, verder niks. Bandenmaat is 225/45/17 Conti PremiumContact 6. Bandenspanning voor de rit rondom op 2,5 bar gezet (volgens de Eco adviezen van Skoda in de tankklep).

Regeneratie zou kunnen, maar dit hoge verbruik komt te vaak voor.

Zou hier meer aan de hand kunnen zijn? Dealer een bezoekje brengen en de auto laten uitlezen?

Jullie tips/adviezen zijn welkom. Waarvoor dank!
 

JeSko

Forumguru
Rijd je heel veel korte afstanden misschien? Op deze keer na dan...?

Edit: of zoals @Peter-036 al zei, wind, ik heb twee tripjes gemaakt van 100 km, eentje 2 weken geleden en eentje vorige week, het tweede tripje stond er veel wind, en dat heb ik ook sterk gemerkt aan het verbruik.
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Ik reed in mijn O3 1.6TDI uit 2013 gemiddeld een 1:18(ben geen doortrapper), 1:20 heb ik er nooit mee gehaald.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik rijd meestal lange afstanden. Woon-werk is 105km enkele reis. Vooral 80-100 per uur wegen. Dan haal ik meestal 1 op 20. Mijn vorige reed daar iets zuiniger. De leenauto’s van Skoda die ik meekrijg presteren op dat stuk beter en dat zijn nota bene benzineauto’s.

Het valt me in ieder geval vies tegen. Ik had gehoopt op een zuinige diesel, zeker nu die 1.6TDI een iets nieuwer type is...
 

mwhite

Forumguru
uitlezen is enige optie.
en bekijken of alle variabelen het zelfde zijn als het rijden met je vorige skoda
 

Frnsvdw

Senior Member
Mijn O3 1.6 TDI 2014 gemiddeld 1:20.
Op sommige ritten haal ik zelfs 1:27, ben zeer tevreden met het verbruik. Gebruik wel als het kan zoveel mogelijk mijn cruisecontrol
En participeren is ook een van mijn rijeigenschappen.
Vorige week veel wind tegen 1:17, dus het kan best wel eens lager uitvallen.
 

Joh@n

Forumguru
Het valt me in ieder geval vies tegen. Ik had gehoopt op een zuinige diesel, zeker nu die 1.6TDI een iets nieuwer type is...
Dat was ook mijn idee, maar na 93000km zit ik op 1:17,3. Ik heb een prima mix van allerlei afstanden en snelheden gehad. Het helpt misschien niet heel erg mee dat er van de 143x tanken een paar ritjes op wat hogere snelheid in Duitsland zijn, maar overall valt het mij ook wat tegen. Regeneratie merk je snel genoeg wanneer je voor het stoplicht staat en het toerental blijft op 1000 toeren hangen en daarnaast trekt hij dan wel echt beduidend minder pittig op. Ik heb dan wel een DSG7 (jij denk ik een handbak?) en de 7 is gewoon veel te kort. Bij snelweg snelheden maakt hij gewoon teveel toeren om nog een beetje zuinig te blijven. Enkel met de 100km/h snelheden van tegenwoordig gaat het beter. Mijn vorige auto, een Volvo V40 D4, had een hele lange 6 en was met 190pk en 100kg zwaarder toch met 1:19,6 echt een stuk zuiniger....
 

JeSko

Forumguru
Mijn vorige auto, een Volvo V40 D4, had een hele lange 6 en was met 190pk en 100kg zwaarder toch met 1:19,6 echt een stuk zuiniger....

Dat is toch helemaal niet gek, je hebt in de Volvo twee Turbo's ipv één, je hebt 190 pk tegenover wat.. 110 pk? En dan nog maar te zwijgen over het koppel, 250 vs 400, bijna dubbel zoveel. Dan is het logisch dat de Volvo minder moeite heeft om zichzelf voort te sleuren, en het verbruik zal dan ook navenant zijn :)
 

Joh@n

Forumguru
@JeSko 116pk, op papier :tongue: Maar ik vind het niet logisch, want het idee achter een lichtere auto is dat je minder verbruik hebt. En een 1.6 tov een 2.0 is ook nog een voordeel voor de Skoda, op zich. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat het geen zuinige auto is en er is (volgens mij) niets mis mee.
 

Jewepe

Forumguru
@ElScorpione

Ga er vanuit dat er exemplarische verschillen zijn en het weer doet ook terzake. Niet elke Octavia van hetzelfde type, motor, uitvoering etc. verbruikt hetzelfde. Wie weet was je eerdere Octi een bijzonder zuinig exemplaar en heb je het nu wat minder getroffen. Op Spritmonitor jouw voiture even opgezocht:
- handgeschakeld: verbruik (gemeten over meer dan 1500km en van 38 auto's) minimaal 4,32l/100km, maximaal 6,95 en gemiddeld 5,52
- DSG: respectievelijk 4,87-5,74-6,68, maar dit waren slechts elf auto's.
Conclusie: je verbruik lijkt me helemaal niet zo slecht. Met één kanttekening: de opgave van de boordcomputer is vaak wat optimistisch en dit zijn echte praktijkgegevens gemeten "aan de pomp".
 

Chateau Rouge

Senior Member
Hier ook een 1.6tdi:
Gisteren (6 juli) ook een rit van 2x80km gemaakt, Rotterdam-Waalwijk-Rotterdam. Heenweg (wind mee) 1:22.x op de boordcomputer, terugweg 1:18.x (en 1:16.x na het eerste stuk tegen de wind in). Scheelt aanzienlijk.

Gemiddeld over 70000km een verbruik van 1:20.3 aan de pomp. Toen er nog 600km/week snelweg gereden werd, druk verkeer en defensief/eco rijden was 1:21.5 aan de pomp normaal.

BC is bij mijn auto gemiddeld 1 tot 1.5 km/L te optimistisch (dus 1:22 BC, 1:20.5 aan de pomp).
 

brepus13

Forumguru
Nu met dat 100 rijden rij ik ook ruim 1:18 bij sommige ritten... maar dan wel met een 1.2 tsi met dsg op 18 inch wielen.
 

brepus13

Forumguru
Tsja, 100 op de snelweg en 80 op binnendoor wegen.... omdat we de auto voor in de stad helemaal niet meer gebruiken de afgelopen maanden is mijn overall gemiddelde nu gestegen naar bijna 1:16.... ik rij overigens ook op ron98 dus dat zal ook iets helpen.
 

brepus13

Forumguru
Ik ken toch ook wel mensen die met de 1.6 TDI toch echt dik boven de 1:20 reden. Veel 100 en 80 wegen. Cruise control. Het kan wel degelijk.

met mijn S2 gechipte 1.6 TDI reed ik ongeveer 1:18 ik reed dan standaard 125 op de cruisecontrol. En de sup is toch weer een stukje zwaarder dan de O3. Reed ik langzamer was het verbruik nog een stuk beter.
 

Joh@n

Forumguru
Ik ken toch ook wel mensen die met de 1.6 TDI toch echt dik boven de 1:20 reden. Veel 100 en 80 wegen. Cruise control. Het kan wel degelijk.
Met alleen maar 80 en 100km/h wegen zul je het wel redden, maar voor ik op een 100km/h weg zit moet ik toch echt een stukje binnendoor. Maar ook 120km/h helpt niet mee. En dan nog, een 1.2 of 1.4TSi (of tegenwoordig 1.0) is eigenlijk nog zuiniger dan een TDi....

Edit: even op Spritmonitor gekeken, maar het scheelt grofweg 0,5l/100 km met een 1.0TSI. Waarbij die dan iets onzuiniger is.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik zal sprit monitor ook weer eens installeren. Dat geeft wellicht een beter beeld. Ik zal de dealer eens een bezoekje brengen en me er maar bij neerleggen dat deze wat dorstiger is.

oja, ik rijd inderdaad een handgeschakeld exemplaar.
 
Bovenaan Onderaan