Hoog op de poten...

Okki

Donateur
Valt mij de laatste paar dagen op, dat andere Skoda Rapid's die ik zie volgens mij minder hoog op de pootjes staan dan die van mij....(ook als ze "leeg" stilstaan)

Ik heb 15" wieltjes en de ruimte tussen bovenkant band en spatbord rand is ruim 9,5 cm.

Meten is weten, dus...... ben benieuwd hoe dat bij jullie is

hoog_1_orig.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
met 17” lijkt mijn spaceback uit 2014 ook wel een SUV
Zou niet (veel) uit moeten maken: bij grotere wielen horen "plattere" banden, want de rolomtrek en dus ook de diameter moeten zo goed als gelijk blijven om geen rare belasting in je aandrijflijn te krijgen.
Ze lijken misschien wel groter, maar dat is dan optisch bedrog...
 

Peterson

Actief lid
@Canon-Eye absoluut waar! Er liggen bij mij plattere bandjes op dan hierboven op de foto. Maar het ging er om, dat mijne ook hoog op de poten staat
 

bouwdirk

Senior Member
gaat er vooral om denk ik dat ze verschillend afgeveerd staan, 9,5cm bij okki cm tov 8 cm bij mij
 

CDK

Forumguru
Tank vol of leeg maakt al verschil, kofferbak volledig leeg of een reservewiel maakt ook groot verschil :jaja:
 

Okki

Donateur
Tank bijna leeg (alweer, vrijdag nog getankt), kofferbak leeg maar met volwaardig reservewiel.

Stond gisteren een Rapid naast mij geparkeerd, even snel gemeten en scheelde bijna 2 centimeter.
 

CDK

Forumguru
@Okki, heb je de auto nieuw aangeschaft? Anders zou een vorige eigenaar misschien een slecht wegdek pakket aangevinkt hebben bij het bestellen of wellicht achteraf hulpveren gemonteerd??
 

Bakboord1

Forumguru
En een heel nieuwe zal hoger staan dan een oudere omdat de veren in de loop der tijd toch wat inzakken (hoorde ik elders op dit forum).
 

Dennis78

Forumguru
Volgens mij staan alle nieuwe Rapids en Fabia’s hoger op de pootjes dan voorheen. Geen idee waardoor dit komt maar duidelijk hoger. Heb er persoonlijk ook op gelet bij andere merken en Skoda spant de kroon. (Helaas)
 

Octifan

Nieuw lid
In vele landen om ons heen (o.a. Tsjechië, Slowakije) is een "slechtwegdekuitvoering" te configureren (Schlechtwegepaket). In Duitsland is dit voor een Octavia mogelijk. Deze versie staat iets hoger op de pootjes (ca. 1,5cm) en heeft iets meer bodemvrijheid en langere veerwegen. Dit is ook te herkennen aan de extra bodembescherming.
Dit kan een uitkomst zijn voor iemand die geen cross-over wil maar toch iets hoger wil instappen. Hierdoor is ook de deuruitsnijding effectief ca. 1,5cm hoger. Helaas voor de liefhebber levert PON dit niet in Nederland.
In Nederland worden -mede door de mogelijkheid onder een gunstig BPM-regime 2e hands (3.000 km en 3 maanden, hoewel de fiscus hier anders over denkt) te kunnen importeren- veel auto's parallel geïmporteerd. Ook door dealers.
Als de Rapid van Okki parallel geïmporteerd is dan bestaat de mogelijkheid dat deze het "slechtwegdekpakket" heeft. Dit moet ook te zien zijn op het "Certificaat van Conformiteit" (COC). De hoogte van het voertuig is hier hoger dan de standaard Rapid hoogte.
 

Atria

Actief lid
Mijn nieuwe Seat Toledo (Rapid kloon) heeft voor en achter ongeveer 7,5 cm ruimte tussen rand spatbord en bovenkant band. Kofferbak leeg, tank 2/3 vol en een reservewiel. 17" velgen met 215/40/17 banden, maar de rol-omtrek is gelijk aan die van 15" (185/60/15).
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    93,4 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan