Hoog olieverbruik Yeti 1.4 TSI (2015) 74.000 km

[ EDIT : Yeti 1.4 TSI (2015) ]
Bij APK keuring gisteren moest er 1 liter olie bij. Bij een vorige garagebezoek (bandenwissel nov 2020) bleek ook al 1 liter te zijn toegevoegd. Gisteren was na 2500 km vanaf nov 2020.
Garage constateert geen lekkages.
Op internet blijkt bij de VAG TSI motoren dit vaker voor te komen.
Het schijnt dan te liggen aan de onderste cylinder olie zuigerveer. Deze zou te laag (te dun / smal) zijn, waardoor er onvoldoende olie wordt teruggevoerd naar het carter. Tevens zouden de kleine gaatjes dichtlopen, zodat de olie in de verbrandingskamer blijft en verbrandt.
Heeft iemand enige suggestie / ervaring / oplossing ?
Met veel dank alvast !
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Denk dat je toch echt de 1,4TSI ipv FSI bedoeld, laatste is nooit gemaakt zover ik weet voor de YEti

Heb zelf ook de 1,4TSI gehad voor een 7 jaar en een 100K+
En had eigenlijk nooit overmatig olieverbruik, werd alleen bijgevuld of ververst tijdens de service beurten van 30K.
Maar misschien dat je verbruik minder word als je een wat dikkere olie gebruikt..
 
Klopt helemaal : TSI....
Het is pas sinds de laatste tijd (of valt nu pas op ....)
Ik gebruik 5W30 olie.
Olielampje heeft gelukkig nooit gebrand.
 
Dat met die te dunne zuigerveren is meer iets voor de 2009-2011 1.8 TSI.

Tja om uit te sluiten wat het euvel is kun je een compressietest laten doen.
Een versleten zuigerveer of niet goed sluitende kleppen resulteert in compressie verlies.
Als er 1 cilinder uitspringt met duidelijk lagere compressie dan weet je dat de oorzaak bij die betreffende cilinder betreft. Kleur van de bougies zou ook iets kunnen verraden, moeten koffiebruin zijn. Indien zwart dan duid dat op vervuiling (olie, maar kan ook een te rijk brandstofmengsel zijn, wit is te arm mengsel).

verder kun je met een inspectie camera met spiegeltje eventueel via het bougie gat tegen de kleppen aankijken.

niet goed sluitende inlaatkleppen kan ook koolafzetting zijn vanwege de gebruikte techniek; direct ingespoten motor waardoor er geen brandstof over de inlaat komt. Maar als dat ernstig is dan loopt de motor vaak ook beroerd.
Dat zijn de opties die je kunt doen zonder de boel open te moeten maken.

en anders kop eraf, kun je zowel in de kamers als op de cilinderkop brandstof zetten, en kijken of dit na een nacht staan wegloopt. Maar dat is uiteraard dure aangelegenheid.

Je kan ermee doorrijden en bij blijven vullen, maar dat gaat op den duur resulteren in motorschade en een defecte cat.
 

Tees

Donateur
Tis, zoals hier boven beschreven, wel.een goed plan op zoek te gaan naar de oorzaak. 1 op 2500 is wel erg veel voor een motor van deze leeftijd. Je kan in afwachting daarvan (of als de reparatie je te duur wordt) ook nog kiezen voor 5W40 ipv 5W30, dat heeft bij m'n oude Faab ook het olieverbruik heel sterk teruggebracht.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb vorig jaar onze 1.8 TSI laten reviseren in Geldermalsen vanwege het olieverbruik. Daar stonden toen ook een aantal 1.4 TSI die vanwege hoog olieverbruik werden gereviseerd.... Probleem speelt wel degelijk ook bij de (sommige?) 1.4 TSI's, maar ik heb geen idee van bouwjaren of welke types het precies betreft.
 

Leon54

Actief lid
5 jaar gereden in mijn nieuw aangeschafte Yeti 1.4 TSI. Nooit olieverbruik van betekenis gehad.
 

Tees

Donateur
Maarja, de ene motor is de ander niet hè. Sommigen lekken bij de vleet, en een andere van hetzelfde type draait 200k zonder problemen...
 

EdK

Forumguru
Zoals gezegd had ook die 1,4TSI in de yeti
En las horror verhalen over de distributieketting
Wel nooit problemen mee gehad, en nu lees ik hier weer over olieverbruik alla de 1,8.
Wel ook nooit last van gehad, olie werd vervangen of bijgevuld in de garage bij de 30K beurten....
Zou dan toch alles vallen en staan met je rijstijl ????
 

Tees

Donateur
Rijstijl speelt zeker mee. Maar je kan ook gewoon pech hebben, elk onderdeel wordt geleverd met bepaalde specificaties en bijbehorende toleranties. Als dat bij de combinatie van onderdelen A (toevallig) mooi aansluit, maar combinatie B net aan de randen van de toleranties zit, tsja, dan ben je het haasje.
 

VAG-man

Forumguru
Klopt rijstijl ook, maar vooral kleine stukken rijden (nooit op bedrijfstemperatuur) is funest voor de TSI's van die tijd.
 

Muug

Senior Member
Join the club. Hier een 1.8 TSI van 2010.
Dit is mijn verhaal. Ik had gelukkig wel nog garantie.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/olieweging-bij-yeti-1-8-tsi-2010-nu-gereviseerd.31550/
Rijstijl heeft er helemaal niets mee te maken volgens mij. Ik heb al mijn hele leven een zware voet, ik rij al mijn hele leven met 2dehandse benzinewagens, en ik heb enkel met deze wagen dit voorgehad, en het blijkt een gekend probleem te zijn, perfect gedocumenteerd.

En volgens de handleiding is 1L op 500km de grens. :sterretjes:En de garage steekt zich daar ook heel hard achter weg. Waarom zou je er dan nog long life olie indoen?:tegek: :banghead:
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Rijstijl heeft er helemaal niets mee te maken volgens mij.

Wat zit je nou te l*llen? Je spreekt jezelf tegen.
Rijstijl heeft zeker te maken met olieverbruik.
Het is mij in de jaren 90 ook gelukt om een oliezuiper te krijgen binnen de 20.000 km.
Gewoon vanaf de start veel planken (topsnelheid of hoge toeren) en geen enkele motor houdt dat vol.
 

Muug

Senior Member
Helemaal geen sterretjestaal en ik spreek mezelf ook nergens tegen. Ik had die wagen gekocht aan ongeveer 65000km ongeveer en een paar duizend km later was die limiet al overschreden. Lees mijn verhaal er maar op na. Sinds de herstelling zijn we meer dan 60000km verder en de wagen verbruikt absoluut niets.
En ga je mond nu maar wassen met zeep.
 
Bovenaan Onderaan