Hoofdsteunen voorstoelen verwijderen?

De eerste maand met mijn nieuwe Kodiaq PHEV zit erop. 4000 km gereden. Alles bij elkaar tot nu toe tevreden. Ontdek nog steeds bijna dagelijks nieuwe mogelijkheden en instellingen.
Maar genoeg 'geneuzel': ik krijg het niet voor elkaar om de hoofdsteunen te verwijderen. Is er iemand die het is gelukt?

hemi24

Donateur
@Rooie : maakt dat uit? Je opmerkingen (of vraag) helpt in elk geval niet echt verder…

@hanshcjmeyer : het forum kent een handige zoekfunctie, hier enkele resultaten:

Misschien wil je ook even de moeite nemen om jezelf (en je wagen) even netjes voor te stellen in de Meet & Greet

Dank voor de suggesties. Ik had moeten aangeven dat ik die functie al gebruikt heb. Ook Google en AI zoek alternatieven gebruikt. Alle Suggesties op dit forum, filmpjes op YouTube, suggesties via Google hebben me niet verder geholpen tot nu toe.

En: ik heb net een korte intro op dit forum gemaakt.

Sjoerdb

Forumguru
@hemi24 : maakt dat uit? Je laatste opmerkingen helpt in elk geval ook niet echt verder… en het is geen verplichting maar een leuke bijkomstigheid als het gedaan wordt. Het is niet netjes een ander op iets te wijzen, waar je zelfs ook schuldig aan maakt, geef het aan bij het forum bestuur dat het als verplichting ingebouwd moet worden voor nieuwe leden (of accepteer dat het zo is en blijf on topic door bij te dragen met een antwoord op de vraag van TS)

EdK

Forumguru
Zeg @Sjoerdb lees eens alle berichten als je iemand ergens op wil wijzen !!
Dacht toch echt dat hij diverse antwoorden/tips had gegeven aan de TS.

En ja wen er vast maar aan dat we nieuwe leden er op wijzen om zich even voor te stellen
Erger je je daar aan, wel de oplossing heb je al aangedragen dus neem contact op met de Admin en regel het.
Zullen velen e erggggggg dankbaar zijn !!

En heren en dames , een fijn en mooi 2025.....

Sjoerdb

Forumguru
@EdK edje, het gaat om de eerste en laatste regel van hemi zijn bericht, ik klaag niet over zijn geplaatste tips!

Sjoerdb

Forumguru
@Rooie je stelde ook een terechte vraag, je was gewoon op zoek naar het waarom zodat je eventueel een gericht goed antwoord zou kunnen geven. Helaas dachten de guru's daar anders over.... maar daar zijn het guru's voor met hun vele berichten.

hemi24

Donateur
En toch verwacht ik dat het bij de Kodiaq II weinig anders gaat dan bij bijvoorbeeld de Enyaq:

Chris_

Actief lid
Dit weekend heb ik de hoofdsteunen verwijderd want moest een kastje van 240cm lang vervoeren.
Het was even een beetje gepriegel maar het is wel te doen. De platte schroevendraaier van mijn victorinox zakmes voldeed in elk geval.

Stap 1 clipjes los wippen
Stap 2 links plastic houder naar beneden drukken
Stap 3 hoofdsteun eruit schuiven
Monteren in omgekeerde volgorde is even gedoe om clipjes weer goed vast te krijgen.

Bijlagen

• Screenshot_20250208_094752_Chrome.jpg
    Screenshot_20250208_094752_Chrome.jpg
    535,8 KB · Weergaven: 49
  • Screenshot_20250208_094913_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250208_094913_M365 Copilot.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 43
  • 20250208_105851.jpg
    20250208_105851.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 40
  • Screenshot_20250209_135933_Photos.jpg
    Screenshot_20250209_135933_Photos.jpg
    609,6 KB · Weergaven: 47
Dit weekend heb ik de hoofdsteunen verwijderd want moest een kastje van 240cm lang vervoeren.
Het was even een beetje gepriegel maar het is wel te doen. De platte schroevendraaier van mijn victorinox zakmes voldeed in elk geval.

Stap 1 clipjes los wippen
Stap 2 links plastic houder naar beneden drukken
Stap 3 hoofdsteun eruit schuiven
Monteren in omgekeerde volgorde is even gedoe om clipjes weer goed vast te krijgen.
Top! Bedankt. Net geprobeerd. Eerste foto (screen shot met stoel positie) werkte bij mij niet. Maar dat bleek geen probleem. Ik ben op achterbank gaan zitten en bij de linker steun van hoofdsteun de kunststof ringen 2 en 3 (op tweede foto) van elkaar gehaald. Heb ik met een speciale kunststof interieur paneel tooltje gedaan (kan ook met schroevendraaier, maar wel met beleid anders beschadigen de kunstof ringen). Daarna kun je deel 4 met een schroevendraaier naar beneden drukken en gelijktijdig de hoofdsteun omhoog.

Klein detail: ik krijg ringen 2 en 3 niet meer op elkaar. Maar zoals gezegd een detail, je zit het niet.

Chris_

Actief lid
Die twee ringen terug op elkaar is even een gedoetje. Ik snap niet dat het zo een omslachtig gepriegel moet zijn om een hoofdsteun te verwijderen. Nog niet eerder een auto gehad waarbij dit zo'n gepruts is.

Bovenaan Onderaan