Honderden krasjes

Vanmorgen toen de zon op de auto scheen , zag ik ineens uit een hoek, letterlijk honderden krasjes op de motorkap en dak allemaal in één richting en kaarsrecht ....:cry::cry:

Zeer fijne krasjes alsof er in de wasstraat slechte borstels zijn gebruikt....

Zeer ondiep, bij gewoon licht valt het niet op .

Nu ben ik eerlijk gezegd niet zo'n poetser , maar dit wil ik toch graag weg hebben.

Nu is dit mijn stappenplan en zou ik graag willen weten of dit goed is.

Goed wassen.
Commandant 5 met poets machine het dak en motorkap behandelen.
Wassen.
En de gehele auto poetsen met wax.

Graag jullie advies.
 

JeSko

Forumguru
Heeft de mijne ook, met verloop van tijd is dat ook niet meer vermijdbaar. Krasstraat is er niet goed aan, altijd wegblijven is mijn motto. Maar ook zonder wasstraat komen er na verloop van tijd krasjes op. Hoe weg krijgen daar kan @Cordoba je met helpen, zelf begin ik er niet aan, is in mijn ogen specialisten werk.
 
Sommige krassen zijn inderdaad specialistenwerk, maar deze zijn zeer oppervlakkig . Ik heb de auto sinds kort , bij de aankoop had ik het niet eens gezien.

Ik heb wel vaker krassen weggepolijst of geschuurd , maar dan praat ik over een enkele krasje of diepe hier en daar .

Deze zijn letterlijk honderden bij elkaar en gecentreerd in het midden van de auto toe.
Valt niet op , maar irriteer mij er nu wel aan nu ik het weet
 

EdK

Forumguru
De bekende SWIRLS.....
Zou alleen die commedant 5 lekker in de kast laten liggen en een lichter polijstmiddel zoeken voor de swirls...

Welke ? Denk dat een @Cordoba als amateur detailer je daarin wel kan adviseren....

En Carclean heeft binnenkort weer een kortingsweekend, misschien dat je daar je voordeel kunt behalen


Hét weekend met de hoogste én de meeste kortingen!
Op zaterdag 25 én zondag 26 september is het weer zover, de End Of Summer Sale!
 
Helaas geen swirls , maar echte lichte krassen, van 5 tot 15 cm lengte .

Die kortingen ga ik afwachten:thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Poetsmachine :nailbiting: Alleen de term voorspelt al weinig goeds, in de praktijk is dat bijna altijd een rotary die prima geschikt is om veel lak weg te halen en flinke hologrammen in de lak te zetten.

Ik denk dat je voor 2 opties kunt gaan:
- krasjes verhullen met een glaze (blijft normaal een aantal maanden zitten, net als de wax die je er normaal overheen zet)
- de lak polijsten (handmatig of met een goede machine).

Krasjes hoeven niet door slechte borstels of lappen in de krasstraat te komen: als de auto (of een paar auto's daarvoor) een auto flink wat bagger in de borstels/lappen van de krasstraat achterlaat, krast dat lekker als jij daarna door de krassstraat gaat. In een wasbox wassen of gewoon thuis handmatig voorkomt dit probleem.
 
Poetsmachine :nailbiting: Alleen de term voorspelt al weinig goeds, in de praktijk is dat bijna altijd een rotary die prima geschikt is om veel lak weg te halen en flinke hologrammen in de lak te zetten.

Ik denk dat je voor 2 opties kunt gaan:
- krasjes verhullen met een glaze (blijft normaal een aantal maanden zitten, net als de wax die je er normaal overheen zet)
- de lak polijsten (handmatig of met een goede machine).

Krasjes hoeven niet door slechte borstels of lappen in de krasstraat te komen: als de auto (of een paar auto's daarvoor) een auto flink wat bagger in de borstels/lappen van de krasstraat achterlaat, krast dat lekker als jij daarna door de krassstraat gaat. In een wasbox wassen of gewoon thuis handmatig voorkomt dit probleem.


Duidelijk

Ff een nooby vraagje wat blijkbaar erg gevoelig ligt
Waarom is een poets machine een nachtmerrie.?
@Cordoba
Wat is een goede glaze om te gebruiken ( handmatig)
Of als ik toch ga polijsten ( als het resultaat tegenvalt)welke zou je dan wel aanraden.
Er zijn zoveel producten op de markt , de een nog mooier dan de ander.
 

Tees

Donateur
De correcte term is een Dual Action Polisher (DAP), als er over een poetsmachine gesproken wordt is t meestal een simpel ronddraaiende, ipv een excentrisch draaiende zoals de DAP, en dat maakt verschil in t resultaat zoals @Cordoba duidelijk maakte.
 

Cordoba

Forumguru
@Pinkeltje001 Als mensen het over een poetsmachine hebben is dat meestal zoiets:
poetsmachine_cc_po_90_einhell.jpg

Een machine met een gewone roterende beweging (dus niet excentrisch), geen regelbaar toerental, en dan vaak iets van een zachte vacht die over de lak gaat. Waarom is dat slecht{
- je wilt je toerental kunnen regelen, hoe fijner de bewerking (polijstkorrel of geen polijstkorrel maar gewoon wax of vergelijkbaar product), om te zorgen dat je ook glans krijgt en niet met een doffe waas eindigt.
- een zachte vacht gebruik je bij polijsten alleen als je hele diepe krassen of andere diepe beschadigingen hebt, omdat een zachte vacht veel lak verwijderd (in tegenstelling tot wat veel onwetenden denken)
- een gewone roterende machine (rotary) maakt makkelijk hologrammen in de lak, zelfs bij een professional
Voorbeeld van het internet van een motorkap met hologrammen:
iu
 

Cordoba

Forumguru
Afhankelijk van je budget en de tijd/moeite die je er in wil steken een aantal opties:
- verhullen met een glaze (van diverse merken) om kleine lakfoutjes zoals swirls, lichte krasjes enz. te verbergen. Als de glaze er op zit, kun je na een 20 minuten wachten daar de wax overheen zetten. Eventueel de levensduur van de wax (en daardoor ook de onderliggende glaze) verlengen door te wassen met een shampoo met toegevoegde wax/carnauba. (shampoo van wasstraat en ook van wasbox is vaak erg agressief waardoor na een paar wasbeurten de wax op de lak is verdwenen.
- handmatig polijsten met een handpad, eventueel 2 staps, beginnen met middelgrof polijstmiddel en harde handpad, en 2e stap met fijn polijstmiddel en minder harde handpad.
- machinaal polijsten met DAP (Dual Action Polisher) dat is een excentrische machine, waardoor je geen hologrammen krijgt, en ook niet zo snel schade aan de lak toebrengt.

Lees eens wat op het Carcleanforum, daar zijn handleidingen, tutorials enz. te vinden.
 

Janno

Forumguru
Wat voor auto gaat het om? Als het een vrij jonge is, wellicht de moeite waard om helemaal te (laten) polijsten? Zit je lak er weer fris bij. Heb het laatst ook laten doen, daarna behandeld met een ceramische coating. Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
 
Bovenaan Onderaan