Homokineet vervangen; duur?!

Captain Hook

Forumguru
Hoorde de afgelopen week het tikkende geluid steeds harder als ik een bocht naar rechts maakte.
Zie ook mijn eerdere posts hierover:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9302&highlight=vreemd+geluid
Iedere keer beweerde de garage dat ze niks konden vinden en de homokineet was het niet volgens hun.

Vandaag weer maar eens bij de Skoda dealer langs geweest. Weer een hele nieuwe monteur (wel met veel ervaring). Reed ff mee en hoord idd het geluid. Auto op de brug, van alles controleren, proberen. Muisstil in de garage gemaakt (geen blerende radios meer aan) en sjorren aan het wiel, draaien, wrikken. En ja hoor, af en toe trad het op.
Voor 99% zeker toch een onvolkomenheid in de homokineet. Dus maar vervanging gevraagd.
Het is de homokineet bij het wiel.

Toen schrok ik even. :shocked: EUR 186 (ex BTW) voor een ruil-homokineet en met bijkomende arbeidsuren moest ik toch wel rekenen op zo'n 450 EURO (!) alles bij elkaar. Want men verwachtte misschien wel 3 uur nodig te hebben voor het vervangen (?) Leek mij een beetje schokkend veel.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over deze prijzen? C.q. ook al eens zo'n 'geintje' heeft meegemaakt?
 

Gieliovd

Forumguru
3 uur lijkt mij vrij lang voor een ervaren monteur om een homokineetkoppeling te vervangen...
 

Captain Hook

Forumguru
Dat leek mij ook, ja.

Maar ik zag dat ze ook een nieuwe jonge (onervaren) gozer hadden. In hoeverre rekenen ze minder per uur voor een 'broekie' dan voor een doorgewinterde monteur? Het lastige met zoiets is altijd om als buitenstaander dat te beoordelen... :crazy: en daar commentaar op te leveren.

Daarom ben ik blij dat ik dit forum ken. Volgende week donderdag hadden ze pas tijd. En tot die tijd kon ik er rustig mee doorrijden, zei men...
(is dat zo?)
 

Gieliovd

Forumguru
Pas op met citeren hè kapitein Haak ;) Voor je het weet hebben we de mod brigade op bezoek.

Wel ja, doorrijden kan naar mijn mening geen kwaad. Ik heb 2 jaar met een setje tikkende homokineten rondgereden. De garage waar ik hem kocht heeft een testrit gedaan en zei dat er niets aan de hand was. Elke rit hoorde ik tok,tok,tok,tok.... Na een tijdje ben ik gaan leren het te negeren. Arme student kon geen reparatie betalen.

Kijk, ze lubberen gewoon uit met de tijd.

Ik durf verder geen echt antwoord te geven of het te veel is. Ik heb het zelf nooit vervangen. Als ik het goed zeg is het gewoon de verbinding vanaf je naaf naar je aandrijfas. Dus ja, wiel eraf, moer van de homokineet eraf, naaf eraf, lager... En dan moet je al snel bij de homokineet kunnen. Lijkt mij geen 3 uur.

Maar goed, wie ben ik :)
 

Sand3r

Senior Member
Dus ja, wiel eraf, moer van de homokineet eraf, naaf eraf, lager... En dan moet je al snel bij de homokineet kunnen. Lijkt mij geen 3 uur.

+ veerpoot onderzijde los, eventueel draagarm ook als die in de weg zit.
Gehele aandrijfas eruit, eventueel hulp lager demonteren.
En dan op de werkbak de homokineet eraf en vervangen.
Dan het spul weer terugbouwen.

Een ervaren monteur doet dit binnen het uur!
 

Captain Hook

Forumguru
Kan me nog herinneren van ruim een jaar geleden, toen is de rubber hoes rond de homokineet vervangen.
Dan moet ook alles los, anders kun je die hoes er niet omheen schuiven. Uiteindelijk had de monteur de homokineet op de werkbank liggen. Was heerlijk knoeien om die tube met dat dikke vet in de hoes en rond het lagerstelsel te smeren. :tongue:
Ik stond erbij en keek er naar, dat duurde alles bij elkaar zo'n 45 minuten.

Daarom kon ik me ook niet voorstellen dat als de homokineet compleet vervangen zou worden dit nu ineens veel langer moest gaan duren...?

Voor de technisch geïnteresseerden, op de duitse wiki site:
http://de.wikipedia.org/wiki/Homokinetisches_Gelenk
staat een aardige animatie van hoe e.e.a. werkt.
of voor de engelstaligen onder ons:
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint
 

Gieliovd

Forumguru
Precies, zelfde verhaal... Vaak komen de problemen ook omdat er een hoes kapot is en er stof en troep bij de homokineet terecht komt.

Mooi he, het internet!
 

Adoks

Senior Member
Wellicht dat het los en vast persen van de homokineet en het spannen van de knijpklemmen rond het aandrijfasrubber nog wat tijd in beslag neemt. Maar met het juiste gereedschap zou dit niet zo'n probleem moeten zijn.

Ik heb weleens een complete aandrijfas (Citroen BX) vervangen incl homokineten en daarmee was ik zeker minder dan twee uur bezig en dat was de eerste keer. Dat is wellicht eenvoudiger dan alleen een homokineet vervangen.

Soms is het ook best moeilijk om een schatting hierover te maken tenzij je exact weet wat het eigenlijk inhoud. Ik heb nooit een homokineet van een VAG wagen vervangen, dus kan er weinig over zeggen. 3 uur zou best ok kunnen zijn, maar....
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, hedenochtend is e.e.a. vervangen. En ... het rijdt weer heerlijk stil en rustig. :super:

In eerste instantie viel het een beetje tegen om de homokineet los te krijgen. Ze hebben met z'n tweeën staan hameren en sjorren, maar kregen 'm niet los. Er zit namelijk een soort van klemring in de aandrijfas waarop de homokineet zelf 'inklikt'.

Uiteindelijk de hele aandrijfas met beide koppelingen losgehaald. Maar daarvoor moest de boel natuurlijk wel eerst toegankelijk gemaakt worden (afdekschermen wielkasten verwijderen, onderplaatafdekking weg, etc.)
Toen is de hele aandrijfas in de bankschroef geklemd en na tien minuten frustratie kwam de homokineet los.
Vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd, proefrit gemaakt, alles gedubbelchecked (vandaag kreeg de garage een audit van Skoda)

En toen mocht ik de rekening betalen a EUR 317,- inclusief BTW.
 
Bovenaan Onderaan