Hoger verbruik, minder vermogen 1.2TSi

DinkyToy

Senior Member
Sinds n paar weken is het gemiddelde verbruik van m’n Octavia Combi 1.2TSi uit 2011 flink gestegen: van gemiddeld 6.2 naar ruim 7.4, bij onveranderde rijstijl.
Duidelijk merkbaar is ook het verminderde vermogen.

Geen foutmeldingen id display. Zit op t Franse platteland en kan niet uitlezen.
Vandaar mijn vraag: waar moet ik de oorzaak zoeken?
 

Testedoene

Forumguru
Heb je benzine met biobrandstof getankt? In Frankrijk is dat wel eens mogelijk. De brandstof is goedkoper, verbruikt meer (dus toch niet goedkoper) en zou inderdaad vermogenverlies met zich meebrengen. Ik zou de tank uitrijden en er eens 98 ingooien om te zien of dat het verschil maakt...
 

DinkyToy

Senior Member
Het gestegen verbruik is gemeten over ruim 2000km. Heb SP95 getankt van Agip, Shell en Total dus niet persé de goedkoopste.
Naven tijdens n langere rit al eens gecontroleerd maar geen ‘verhoging’ kunnen constateren. Alle banden waren ook even warm en even hard (2.8)

Soms denk ik benzine te ruiken maar de verloofde ruikt niks..
Zou n lekke turboslang een oorzaak kunnen zijn? Zoja, hoe kan ik dat controleren?
 

Testedoene

Forumguru
Duur is daarom niet beter in dit geval. Het gaat hem effectief over de biobrandstof die erbij komt te zitten.
Wat de turboslang betreft: probeer eens in de slangen te nijpen. Indien je die kan indrukken bij een lopende motor is er inderdaad iets mis en zuigt hij ergens valse lucht.
Heb dat zelf eens gehad op de Passat nadat ik een geruime tijd de snelheidslimiet benaderd had. De darm was gescheurd en de auto kon niet sneller meer dan 90-100km/h
 

Duijzer

Donateur
Hoor je de turbo fluiten? Het kan je turbo zijn. Maar evengoed een vervuild brandstoffilter, een bougie die niet lekker vonkt etc. Loopt de motor verder wel goed? Of bokt hij bij lagere toeren? Handrem is los?
Het beste is uitlezen, maar ik begrijp dat dat even niet mogelijk is....
 

Okki

Donateur
Mijn verbruik (ook 1.2 tsi) is de laatste weken ook significant hoger. Ik hou het weer en vooral de grotere filedruk maar verantwoordelijk.

Ruik niks en bandjes mooi op spanning.
 

DinkyToy

Senior Member
Het weer speelt imo geen rol, nooit eerder een dergelijke verbruiksstijging mét vermogensverlies gehad bij koude. Overdag is het hier trouwens al gauw 15-18 graden, de laatste tijd..:jaja:

Weet dat er t een en ander te doen is over samenstelling, naamgeving en kwaliteit van benzine. Echt van deze tijd om iets dat goed is te slopen voor n ‘hoger doel’ zoals winst en milieu. Heb me daar nooit echt in verdiept en pak altijd octaangetal 95. Morgen is de tank leeg en zal ik er ns 98 ingooien. En ns kijken hoeveel % bio wordt meegeleverd bij beiden.

Luchtfilter of bougies zijn onwaarschijnlijk, nieuwe iridiums en origineel luchtfilter zijn amper 4000km/2mnd oud.
Motor loopt overigens rond, geen hick-ups of onregelmatige loop in het toerenbereik (kom zelden boven 3000rpm) waargenomen.
Heb geen dakdragers.

Had vandaag geen tijd maar zal morgen de bovenomschreven turboslangen test doen. Hoor geen fluit van de turbo, neem aan dat n kapotte turbo alleen met uitlezen kan worden vastgesteld. Of zijn er toch nog andere manieren om daarvan een indicatie te krijgen?

Bij voorkeur mijd ik de VAG garages in Frankrijk, mijn ervaringen met hen zijn helaas ronduit slecht: overbodige vervanging met torenhoge onderdeelprijzen en werkplaats tarieven.
Vandaar dat ik me graag eerst zelf informeer alvorens me aan hun service over te leveren ;)
 

DinkyToy

Senior Member
Bijna 50 liter E5 98 (€1,52/ltr) getankt bij LeClerc waar overigens geen E10 werd aangeboden. Blokje leek daarna net iets strakker aan t gas te hangen maar de prestaties bleven ver onder de originele Vagtechniek getunede 130pk.
Ook het verbruik blijft te hoog.

Met warme en bij stationair draaiende motor flink in de turboslangen geknepen. Zelfde later bij koude en niet draaiende motor nog eens gedaan maar kan geen echt verschil constateren. Beide gevallen kon ik de slangen iets inknijpen.

Muziek id auto afgezet en er klinkt idd iets dat op blazen lijkt vanonder de motorkap. Laat een turboslang lekkage ook zichtbare sporen na?
 
Bovenaan Onderaan